onsdag 4 november 2009

Öresund Regatta - 2 år som bloggare


Jag kommer fortfarande ihåg lördagskvällen när jag snodde ihop Öresund Regatta. Jag kände bara att det måste göras. Jag saknade information om segling i Öresund vad gällde i princip allt. Det fanns ingen som rapporterade resultat, ingenting från tävlingarna, det var svårt att hitta vad som hände. Många gånger dök det upp kul tävlingar med det var omöjligt att få ihop besättning eftersom tiden var för kort.

Jag fick leta på klubbarnas hemsidor som inte var uppdaterade, förbundens sidor fanns en del men de var inte heller uppdaterade osv.

Jag bara kände att jag kan ju inte vara ensam. Dags att samla info och dela med sig.

Extra kul är att se att besökarantalet hela tiden ökat. Mäter jag mot samma månad året före så ökar bloggens besökare till mer än dubbelts så många varje månad. Nu har till och med ökningstakten börjat öka. Kul är också alla kontakter som jag får via email. Extra kul är alla engagerade seglare som använder bloggen till att skicka in sina race rapporter, tips till inlägg, nyheter från leverantörer, förbunden har också börjat förstå att använda bloggen.

Har det blivit som jag hoppades? Ja till viss del. Jag saknar fortfarande utbytet med danska sidan. Bara ca 5% av besökarna är danska. Vad beror detta på? Språket? Debatten handlar för mycket om svenska sidan?

Jag får helt enkelt jaga mer vad som händer på danska sidan. Jobba mer på klubbarna för att få information.

Oktober månad var en rekord månad vad gäller antalet besökare på Öresund Regatta - 9 500 visits registrerades och 17 668 pageviews.

Jag hade bestämt mig för att vid 10 000 visits då ska jag lägga in reklam på sidan. Jag har ångrat mig. Däremot har jag bestämt mig för att de som vill sponsra Öresunds Cup 2010 så vi får ett gediget prisbord ska få annonsplatser.

Även om Sundscupen fanns en gång i tiden så är det nytt 2010 och något som vi saknar. Det blir också något unikt i Öresund. Det finns inte några likande respit seglingscuper i Danmark. Det är något som borde locka och det ska vi jobba på att sprida för att öka utbytet. Viktigt är också att vi svenskar är på danska seglingar och visar var skåpet ska stå. :-)

Vad säger ni själva? Vad är viktigast för er?

7 kommentarer:

Mårten Skällenäs sa...

Anders,
Keep up the good work!

Vi läser ofta din intressanta blogg och tycker du gör ett kanonjobb!
De enda som har något emot den är nog våra arbetsgivare.

Ett enkelt och billigt förslag är att skaffa en enklare webadress.

/Mårten

Anonym sa...

Grattis till framgången!
/ Martin

Håkan sa...

Bra jobbat, keep going...

www.swe39.com sa...

kanske nåt som sundetregatta.com ;)

BT sa...

Du gör ett jättebra jobb med att lägga ut intressant information - Tack för ditt engagemang!

Anders Nilsson sa...

Tackar ödmjukast.
Det är alla som hjälper till och skapar bloggen genom den goda dialogen som jag tycker finns bland er som kommenterar som gör detta roligt. Verkligt positiv känsla ska ni veta.
Vissa stunder har jag undrat hur jag ska ta mig ur det här? Går det?

Axel sa...

Grattis till en kul, bra och läsvärd blogg.

Hade jag varit dig så hade jag satsat lite på att faktiskt ta in reklam... Jag tror flera företag hade varit intresserade i att annonsera.
Att ha reklam och ändå vara oberoende är inte svårt och jag tror att du klarar det...