torsdag 12 november 2009

KDY Autumn Regatta öppnar för IRC klass 2010 - vi mäter in Grynet!! Hänger ni på?

Nu öppnar KDY för en IRC klass också på sin höst regatta. Vi kommer att mäta in Grynet enligt IRC och ska det investeras framöver så ska hon optimeras för IRC racing.
Hörde också igår att danska North satt fokus på att lära sig IRC regeln.
Det börjar rulla på allvar nu. Hur tänker ni andra? Hänger ni på?
Är det dags att öppna för en IRC-klass 2011 på Öresunds Cup?

27 kommentarer:

Anonym sa...

Jupp - hänger på, mäter in, mäter lågt, seglar högt...//Ola, Hbg.

Anders Nilsson sa...

Själva kör vi högre, snabbare för att överträffa mättalen. 2010 ska vi dessutom burka hårdare och segla rättare. :-)

Håkan sa...

Hold your horses...
Först skall vi få ihop en Cup.
Sen skall vi få stora fält.
Sen kan vi diskutera mätregler och klasser om 5-10år...

Anonym sa...

Najs bild!

Hansen sa...

Vi har mätt in i IRC..... Vi bara väntar på att det skall bli nytt år så vi kan skicka in papperna.

Blur sa...

Gött, nu kommer vi ner och visar var skåpet skall stå!

Edward Hartung sa...

Anders! Bara ytterliggare en anledning till att man vill mönstra på fröken Grynet! /Ed

Hansen sa...

Nilsson!
Smart tänkt det där med att segla rätt väg. Dumt att segla fort på fel håll.....

Anders Nilsson sa...

Kan inte glömma Ven Runt 2009. Snabbt åt helvete!!

Anonym sa...

Hört att Sundets snabbaste express Alroth & Co ska pimpa sin ögonsten.

De sätter på vingmast inför 2010, de har tydligen startat ett samarbeter med Oracle. Sen blir det Cantingkeel, vingar (samlat kracergängets erfarenheter) bogspröt, Code-0 samt bärplan. Här har de ett samarbete med Hydroptère) ...

Givetvis ska de mäta in super Expressen i IRC!

;-)

Anonym sa...

Om man är enda Expressen är man väl samtidigt den långsammaste också....

Anders Nilsson sa...

Nu är Norge också på gång. Låt oss använda 2010 till att mäta in och anmäla oss till KDY Autumn Regatta. 2011 är året det kommer igång på riktigt.

Anonym sa...

Vi kommer att segla på riktigt redan nästa år. Vi brukar oftast segla på riktigt.....
Kul att IRC slår in i sådan kraft. Då kan man fimpa LYS på sikt..

Anders Nilsson sa...

Det tar säkert 2010 innan båtarna är kompletterade med segel för IRC, båtägarna ska ha mätt in sina båtar och klubbarna ska ha hunnit reagera.
När det har hänt så bjuds det säkert in till IRC när det gäller sanktionerade kappseglingar. Att det blir segling på riktigt tror jag säkert det blir redan nästa år men bredden tar nog ett år att utveckla.

Hansen sa...

Vi får skapa inmätningsdagar på olika ställen för att effektivt kunna mäta in flottan tidigt på våren. De som har DH-mätbrev har endast ett fåtal mått att ta.

För att läsa in sig på IRC går man lämpligen in på:
www.ircrating.org

Hansen sa...


Mätformulär IRC



Klassregel IRC

Anders Nilsson sa...

Gott Hansen. Det behövs invägning åtminstonde i Helsingborg och Malmö.
Vikten är ju mätt med helt tom båt om jag har rätt för mig.
Hörde att KDY Autumn Regatta nu också räknas med i Baltic IRC Cup.

www.swe39.com sa...

Kul kommentar om express men dom där onödigheterna behövs inte här ju :)

En standard express mäter 0.689 IRC så vi behöver inte mecka en massa för att mäta in nice !

Känns rätt bra att kryssa i nära 6 knop då med en enkel,billig och snabb och lättseglad express och skratta hela vägen till banken.

Att det just nu är över 60 preliminära anmälningar till 2010 års express SM i marstrand gör ju inte ont heller ;)


www.swe39.com

Entyp är den enda rättvisa klassen !

Patrick L sa...

Det behövs inte invägning för att mäta in i IRC om man inte kör Endorsed (och i vissa fall inte ens då).

Anders Nilsson sa...

Båtarna är vägda i DH2009 så det borde räcka. Skillnaden är att de är vägda med ankare och förtöjningslinor och ett segelställ. Borde gå att ta hänsyn till. Klart man ska ha ett endorsed.
Flytläget ska också mätas och förstagslängden om jag har rätt för mig.

Hansen sa...


Measurement manual 2009
Enl. Manualen så har vägningen betydelse.
Det är viktigt att ta alla mått som tas för en mätregel på allvar annars urvattnas reglen och det görs revideringar i regeln genom åren som grundar sig på fel ursprungsfakta.

Anders Nilsson sa...

Vi hajjar chefen!!
Båten ska vägas tom.
"It is absolutely essential that the boat is EMPTY.
Do not treat the above as exhaustive. Vigilance is the only answer."
Engelska gör i alla fall inte instruktioner otydliga. :-)
Skönt att du är igång redan. Jag anmäler härmed mitt intrsse för en IRC inmätning till våren och vill vara först i kön.

Anders Nilsson sa...

Läste igenom manualen. I denna står det att den är utgiven i februari 2009. Innebär det att det kommer en ny i februari 2010 också?
Ska man behöva vänta, med att till exempel beställa segel, för att se om man ändrar i regeln tills dess?

Hansen sa...

2010 IRC Rules published

The 2010 IRC Rules are now published on the IRC website.

Follow this link to find the English and French rule texts, rule changes summary and information about rule number changes (important for those writing Notices of Race and Sailing Instructions for races using IRC 2010).


Här finns allt du söker

Anonym sa...


IRC



Baltic IRC Open

Patrick L sa...

Såklart är det bra att väga, jag ville bara göra inlägget att vägning inte KRÄVS för att få ett IRC-tal. Man får ett straff på mätetalet om man inte väger men det krävs alltså inte. I vissa fall inte ens om man har Endorsed. Kör man t.ex. en känd entyp så duger den kända entypsvikten för att få Endorsed IRC.

Anonym sa...

väger man inte i irc så kollar de vilken båttyp du har och du får då vikt som den LÄTTASTE likadana båt. så det gynnar dig förmodligen att väga.