lördag 19 november 2016

Safe Sailing, från Barcelona kom en del men få nyheter angående säkerhet

Medan Sjöfartsverket rapporterar om att antalet sjöräddningar ökar från 724 till 899 så rapporteras det från World Sailing konferensen i Barcelona att det går trögt med säkerhetsfrågorna. Dags att sätta fart kan jag tycka.

Safety
Endast 7 motioner behandlades. Dett var mindre än vanligt. 
Särskilt prioriterade frågor var redovisningar och förslag från arbetsgrupper kring Medical, Structural och Accident investigations.




Viktigaste preliminära förändringar från 2017-01-01;
- Ankare skall dimensioneras efter tillverkarens rekommendationer för aktuell båtstorlek. Ankare, schackel, kätting och lina behöver inte vara sammansatta, men skall inom 5 min kunna vara på däck och monterat.
- Alla säkerhetslinor skall ha tre krokar från 2018-01-01
- Ökat tryck på att organisatörer och båtar skall rapportera incidenter

Enligt Sten Edholm så går arbetet med att redigera om Special Regs till enklare format lite trögt, likaså arbetet med en ny version av ISAF Guide to Personal Offshore Safety.
Under nästa arbetsår kommer det att arbetas vidare med radarreflektorer, lasers som nödsignaler, utbildningsplaner, sjukvårdsutrustning ombord mm.

Själv kan jag undra varför vi ska ha dyrare och dyrare och mer avancerad säkerhetsutrustning när kappseglingarna går mot säkrare och säkrare förhållanden.
Ankare är en svår grej att ställa krav på och värt att kommentera. Alla vet ju att det är båtens deplacement, vattendjup, ström och bottentopologi som avgör vilket ankare som fungerar.
Knappast vilken båttyp det är och valet borde vara skepparens anser jag.
Det är ju min båt och besättningen ombord som ska skyddas så att säga. Av den anledningen har jag två olika ankare ombord. Ett 16 kg Delta ankare och ett 4.5 kg Fortress ankare. Skulle dessa nu plötsligt inte vara godkända så är det typ 6000kr till som ska fram. Tveksam till att leverantörerna av båt tar på sig att rekommendera ankare.

4 kommentarer:

Peter Kross sa...

Kan rekommendationen röraankarets tillverkare?

Anders Nilsson sa...

så måste det ju vara naturligtvis. Måste ta reda på vad det är.

Blur sa...

Det är så amerikanarna har formulerat det i SAFETY EQUIPMENT REQUIREMENTS (SER)

"A boat shall carry one anchor, meeting the anchor manufacturer's recommendations based on the yacht's size, with a suitable combination of chain and line."

Detta funkar mycket bra, och jag tror det var detta KSSS hade som guldeline vid ÅFOR-besiktningen.

Anders Nilsson sa...

Med tanke på hur risiga World Sailings ser ut så borde de kanske snegla på amerikanernas.