torsdag 10 november 2016

Ludde Ingvalls ombyggda Nicorette II, CQS sjösatt

Brett Bakewell-White har förlängt förskeppet. Det blir en båt som inte liknar något annat.
Några funderingar så här efter att vi sett de första bilderna.
Konkava förskepp (kolla hur vattenlinjen går inåt. Är detta rätt? Fungerar en foilande båt annorlunda än en vanlig båt?
Foilsen eller som de kalla dem Dynamic Stabilisators har en helt annan design än Imoca 60 foils. Det här ska bli intressant att följa.
Den jämfört med Comanche smala båten kan vara rätt om man läser om Alex Thompsons Imoca som också är smalare än de andra.
Förskeppets reling är deisgnat med en kraftig avfasning. På Fareast 31r satte SimonisVoogd på vingar som skulle styra ner luftflödet ytterliggare.
I det här inlägget så har de animerat en simulering för att visa turbulensen över en vanlig reling:
http://sundetregatta.blogspot.se/2013/11/stromningssimulering-over-deck-joints.html

3 kommentarer:

Anonym sa...

Anders,

Att vattenlinjen skulle vara konkav är nog en synvilla. Kikar man med hjälp av en linjal utmed vattenlinjen på bilden underifrån verkar förskeppslinjerna vara fullständigt raka. En mycket intressant skapelse som det blir kul att följa. Vacker tycker jag dock inte att den är. Tycker också att hon ser ut att flyta väldigt högt.

Thomas Wiberg

Anders Nilsson sa...

Du kan ha rätt. Flytläget är kanske en IRC-optimering. Står på näsan?

Anders Nilsson sa...

Anledningen till avfasningen:

'In order not to have to create a whole new foredeck, a chamfer was then fitted to connect the new bow section of hull to the old deck. This has the benefit of creating a smoother flow of air across the foredeck and onto the headsail.'