lördag 12 november 2016

ORC 2017 - fler ändringar är på gång

Om man går igenom de submissions som är inlämnade inför 2017 års regel så kommer det troligen ytterligare ändringarna inför 2017.
Salona 37 Ramdata (fd Lenco) med maxat CDL rundar samtidigt som oss på ORC World Championship 2016

På mötet i Barcelona avhandlades många punkter. Det här är ett axplock från vad som är på gång.

- Class Division Length, CDL kommer att styra mängden segel som är tillåtna istället för GPH. Idag är det ju galet att ett högt GPH med ett lågt CDL ger att fler segel är tillåtna än för de med ett lågt GPH och högt CDL. Resultatet blir att i samma ORC Class blir det samma mängd segel tillåtna.

- Det kommer förmodligen att komma mer förändringar till Upwind Aeromodel som påverkar VPP-diagrammet på kryss.

- Små Code 0 kommer att få det jobbigare. Fockbåtar har kunnat kryssa i lättvind med sina små Codesegel och det är visat i vindtunneltest att de är inte rätt bedömda.

- Skrovets projicerade yta för att beräkna skrovets vindmotstånd kommer att förfinas för varje optimal lutningsvinkel.

- Motstånd i vågor.
Små båtar får det lättare 2017 jämfört med tidigare mot stora båtar.
Förr hade regeln också problem med att man byggde lätta konstruktioner och la vikten som ballast istället för i kölen. Det har man kommit ifrån och det finns ingen anledning längre att optimera så.
Skrovmaterialet kommer däremot i 2017 års regel att påverka kryssfarten och CDL. En justering enligt nedanstående tabell kommer att ske.

  • CARBON construction , 0% increase in upwind speed due to length 
  • LIGHT construction , 0.2% decrease in upwind speed due to length 
  • CORED construction, 0.4% decrease in upwind speed due to length 
  • SOLID construction, 0.6% decrease in upwind speed due to length

4 kommentarer:

Jocke sa...

Finns det några funderingar att justera/minska "straffet" för gennaker jämfört med spinnaker på mindre/tyngre båtar? Vi ser fortfarande väldigt få gennakers där...

Anders Nilsson sa...

Regeln straffar nog inte gennakers i sig men de blir inte ett lika snabbt eller taktiskt korrekt val på kryss/länsbanor som spinnakers när det blåser över 10-12knop.

Jocke sa...

Ok tack men det låter lite som ett straff ändå... speciellt som inga kör gennakersoch seglarna brukar ha rätt bra koll. Hoppas det kommer nån och gör bra ifrån sig med asymmetrisk.

Anders Nilsson sa...

4e platsen och 6e platsen gick till gennakerbåtar på årets ORC World Championship 2016 i Tuborg. Gennakers har utvecklats mer och mer och idag fungerar de bättre än någonsin. Tror vi kommer att se fler med gennakers särskilt på de lättare båtarna som har en högre TWA som är optimal. I lättare vindar när alla skär så fungerar en asymmetrisk spinnaker bättre än en symmetrisk men den är krångligare att gippa med och blir på så vis inget alternativ av taktiska skäl.
På ORC VM körde ingen med spirad genua. Är det rätt att det är så? Jag tror det är så att typen av segling med kryss/läns banor oavsett mätregel måste favorisera felaktiga val för att de ska slå igenom. Om det är rättvist eller inte kan vi nog debattera länge.

Resultaten hittar du här:
http://manage2sail.com/en-US/event/bca08c37-8806-4b6e-a8d5-7bab615051d3/#!/results?classId=a1ff5af4-23c8-446b-990a-dd47dfbb7500