tisdag 8 april 2014

SRSv - hur verifierade är måtten?

Jag läste på Niclas Qvarnströms blogg Tango-Sailing om en del skum indata på SRS mätbreven.
Båtägarna har de senaste året jagat att väga sina båtar men missar att en tyngre båt också ska gå djupare.
Justerar man ett mått så måste man ha koll på vilka andra mått som påverkas.
Djupgåendet är ett svårt mått som påverkar en hel del. Anmärkningsvärt är att det verkar vara fel i verifierade mätbrev också.

Jag roade mig med att kolla upp övriga Dehler 34SV som nu fått sina mättal.
Leif Englunds Dehlta och Grynet skiljer ingenting när Dehltas kolfibermasten på 50kg räknats bort på våra ORCimätningar. Båtarna går 1.99 djupt.

Dehler 34 SV Flow har fått en vikt på på +380kg mot Grynet. Anmärkningsvärt tung. Lägger jag till 50kg på Grynet för Storsegel, genua, spinnaker, fendrar och förtöjningsgods så väger Flow ändå +330kg mer men går bara 1.96cm djupt.

Dehler 34SV Seven har verkar bara mätt och höjt vikten till samma som Dehltas och Grynets men missat vårt djupgående och går 4cm grundare.

Dehler 34SV har på fyra båtar en variation som spänner från 1.27-1.306.
Hur mycket det borde vara går inte att få reda på för regeln är sluten och testköra går inte.

Här kan ni läsa om fler exempel:
http://www.tangosailing.nu/2014/03/21/%E2%80%A2-srs-matbrev-och-djupgaende/

10 kommentarer:

Pelle sa...

Finns bara en sak att göra:
Lämna in mätprotest.

Anonym sa...

Kanske fundera på att gå ihop med Danskarna.. Om vi nu ändå ska väga o mäta alla båtar , varför inte gå på en regel som är gjord för det?

Anonym sa...

Bara att instämma.
Samma problematik är inom X-332 båtarna.
Själv seglar man runt med 1.241 som är anpassat efter 4.300 kg. 1.83 djupgående.
Vissa kör runt på 1.232 4.700 kg. men med 1.83 djupgående.

Verka lätt snurrigt och framförallt dåligt skött av mätmännen som missar denna del.

Gör som Vi, hög segelkundskapen och vässla om dom på läsidan och saken är biff.

Nä, skämtåsido.
Jag kommer väga båten i vår och med förhåppning få ett vättigt mättal.

/Peter

Anders Nilsson sa...

Frågan är vem som ska betala en ommätning vid en mätprotest?
Är det arrangören eller båtägaren?
Att ordna fram en kran och kalibrerad våg, mäta djupgåendet blir ju en ganska bökig historia.

Joakimaxelssonamal@gmail.com sa...

Den som protesterar får betala om måtten stämmer, båtägaren betalar om de ej stämmer.
Det systemet manar till noggrannt mätande och genomtänkta protester.
Arrangören kan väl fortsätta ta stickprov på de enkla mätpunkterna.
Mvh joakim

Anonym sa...

Med tanke på vad SRS kostar i mätbrevskostnad så tycker/tror jag att det finns ekonomi att ha en kran och våg och kontrollväga/mäta x-antal båtar plats 1-20 slumpvist utvalda regattor i Sverige.
För oss som har haft en bra rättvis regelföljande mätman och själv inte fuskat med uppgifter -no problem!
På det viset kommer man snabbt att självsanera fusk SRS båtar.

Peter Kross sa...

hur mycket det påverkar kan man ju kunna få hum om när man tittar på båtar där det finns olika kölvarianter. Det gäller dock att vara uppmärksam på att kolla upp att vikt, rigg och segelmåtten stämmer överens.

min uppskattning är att nån cm skiljer ca.0,001 i SRS. mao. inte hela värden.

jag är dock bekymrad över utveckling inom SRS. regeln ska ju vara för breddseglare. Blir det inte för krångligt när det förmedlas att det "behöver" läggas ner en del tid och pengar för att få ett "rättvist" SRS-tal?
Ifjol uppfattades av många att det behövdes vägning samt inmätning av segel. I år tillkommer en relativ krånglig djupmätning (behöver göras i två delar - på land och i sjön).
Vad blir det nästa år?
SSF's ekonomiska redovisning visar att SRS-mätbreven drar in en hel del pengar. Mätmän for sin del av kakan (läste om att vägning och inmätning av skrov och rigg gå på ca. 2000 SEK). Avskräcker inte det mer än uppmuntra?
Det finns ju ORCi för de som vill ha ett rättvist system som SRS troligtvis aldrig kan bli.

jag såg förövrigt att det kan förekomma knappt någon skillnad i djupgående trots inmätning trots stora skillnader mot standardvikt. Här kan man ju undra om data i båtdatabladet är tillförlitliga.

Anders Nilsson sa...

Jag hade precis en diskussion om en annan båt där ägaren körde ett race om året, Saltholm Runt.
De tyckte inte det var lika kul längre när en nu ommätt båt hade 3% lägre när de själva kör efter tabellsiffrorna. Tidigare hade den ommätta båten 1% högre.
Jag tror kanske att vi som arrangör ska fundera på hur vi ska tackla detta. Kanske särskilt pris till bästa tabellbåt?
Det är nog bara att konstatera att det är rörigt med tre varianter på hur man får ett SRS-tal.

Anders Nilsson sa...

Teknisk utredning är inte svårare än så här:
+330kg är ger på en Dehler 34SV 16.9mm extra djupgående utgående från SINK-värdet på ORCi-brevet.
1.990 + 0.0169=2.01m och inte 1.96. De är 5cm fel på Flow.

SSF Tekniska kontoret borde inte släppa igenom dem som SRSv utan borde gett bakläxa till mätmannen.

Peter Kross sa...

TK är ju tydligt i sitt ställningstagande. Ansvar tar de inte. Istället krävs av seglarna att lämna mätprotester.

Om man då inkluderar att systemet är hemligt och det utöver felaktigheter från mätmän även förekommer felaktigheter i mätbrevshantering hos TK så kan man undra.
för en normal seglare är det redan svårt att kunna avgöra felaktigheter. någon form av kvalitetskontroll skulle man kunna förvänta sig av ett slutet system.