tisdag 29 april 2014

Seascape 27 testad - andra turen någonsin på svenska vatten

På Öresund är det ganska unikt med lätta vindar. Idag hade vi bestämt att ta en tur med Lasse Hanséns Seascape 27. Öresund envisades med att vara spegelblank. Vad göra - vi måste ju testa att köra henne.

 Med några enkla handgrepp så satte Anders Hansson utombordaren på plats. Väl på plats så körde man motorn med en spak på sidan där man satt precis som med en inombordare.
I hamninloppet stängde vi av motorn och lyfte den på plats. I bleket med hissade segel körde hon på fint med stor och fock. Jag trodde hon skulle stanna direkt men hon var otroligt lättdriven.
 Lasse har köpt bara det bästa till båten med tex bränslecell till att ladda batterierna One-Sails värsta segel och så vidare. Storseglet var riktigt intressant att se. Focken var en lånefock tills den beställda i 4T blir klar. Ny teknik från One-sails som kallas 4T (Forte). http://www.onesails.com/4t/4t-explained.php
Seascape 27 är utrustad med rejäl fathead utan akterstag. Idag blåste det för lite för att känna om det funkar utan akterstag. Fatheaden ger ju bra tryck i akterliket och med kolfiberrigg så ska det nog fungera väl. I alla fall så länge man kör hemskotat.

 Fatheadstorseglet från One-Sails kändes fint. Otroligt lätt att trimma dessa breda toppar. När vi fick en liten pust jobbade storen av sig själv.
 Efter ett tag hissade vi gennaker och började segla hemåt. I hissningen råkade Lasse sätta handen i förpiksluckan som var öppen och drönade ner och slog ett jack i ögonbrynet.
- Nej, vi får sticka in och sy eller i alla fall tejpa det, tyckte jag.
- Nä, säger Lasse. Hissa nu. Jag tar en handduk så får vi se om det slutar blöda.
Jag säger till Anders Hansson:
- Vi ska nog sticka in i alla fall.
- Äh, säger Anders. Han, Lasse, tycker detta är så himla kul. Sist han blödde ordentligt så tog det 4 timmar innan han tröttnade. ;-)
Sen haglade skämten om Lasses buskiga ögonbryn hade repat fördäck och båten sköt fart.
Öresund var helt spegelblankt men vinden blåste en bit upp. Galet härlig känsla. Kolla videon.

 Loggen kändes lite som glädjelogg, men det gick fort.
Imorgon ska de här sjöbusarna segla henne till Göteborg för att ställa upp med henne på provseglingar. Åk dit ni blir inte besvikna!
Här finns mer information:

Om jag ska summera kort:
- Mycket väl fungerande däckslayout
- Märks att det är folk som kan segla som är bakom båten. Många smarta lösningar och detta blir lätt att hantera även shorthanded.
- Snabb och lättdriven. Flyter lätt och reagerar på justeringar i segeltrim så det känns direkt.
- Kul segling med gennaker i lättvinden. Återkommer när vi kört i hårt med henne.
- Storseglet från One-Sails i 4T känns mycket fint. Ska bli kul att se focken när den kommer.
- Lite skönt kändes det med en lätt båt. Alla linor blir mindre belastade och det gör att det känns lätt att segla henne.
- Motorlösningen som jag kände viss skepsis för när jag såg den på mässan fungerade över mina förväntningar. Ett minus här är att man kan tappa ner grejer i hålet och då försvinner de. Man får helt enkelt vara uppmärksam på vad man lägger på durken.
- Angående inredning så kolla på den här:
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/01/seascape-27-intar-scandinavien-forsta.html

16 kommentarer:

Anonym sa...

Då var det bara prislappen på ekipaget som fattas. Med allt inclusive naturligtvis.
S. Claus

Anonym sa...

Kanske kan bli en sån så småningom så att man köra höst -- vår i medelhavet och Sverige på sommaren. // Per & Dehler 34 WinDriven:)

Anders B sa...

iPad är ett skit ibland - ingen video!

Anders Nilsson sa...

Jag gillar verkligen konceptet med mycket nedärvt från Mini650 lösningar och en tillräckligt stor båt för längre race. Smart inredd är den också. Att fälla kölen är ju betydligt bättre än att dra upp den i salongen om man ska bo i båten.

Framför allt så är det om man vill kappsegla en entypsbåt för offshore racing och det är något som saknas på marknaden.

Anonym sa...

Varför kör de inte trailer?

Anders Nilsson sa...

Lasse och Anders gillar att segla.

Anonym sa...


Lys, skall vi tippa 1.19?

Lysmasken

sweanders sa...

Tog första stint till Falkenberg. Väldigt lite vind så det blev en del motorkörning..

Under längre körning saknas inombordare då ljud och ibland avgaser (beroende på sjö och vindriktning) är störande. Men när motorn vikts upp och undan är sittbrunnen rymlig och utan hål. Tankning under gång heller inga problem.

Men båten ska seglas och inte köras. De här cirka 280 distans vi klämmer in får ses som shakedown. Har hittat några saker att justera och börjar lära känna henne väl nu.

Efoy spritgeneratorn funkar kanon, utan den räcker inte strömmen om man kör med självstyraren som vi gör vid motorgång.

Sjukt många smarta detaljer på båten, väldigt genomtänkt. Bara en sådan sak som att landströmskabeln har en led som visar om den får matning.

Kryssade från Falkenberg till Varberg med konstant vindskiftning idag. För det mesta 10-12 med 18 knop i byarna. Men ibland dog vinden, vi åkte t.o.m baklänges några meter en gång. Trimkänsligt om man vill hålla tryck i grejerna och svarar direkt. Riktigt kul båt!

Funkar bra att bo och sova i, om man inte glömmer stänga luckan innan man slocknar. Vaknade som en Piggelin och svor över att det var så kallt.

Over and out från förpiken.

Anders

Anonym sa...

Lite konservativt med 1,19 själv tror jag mer på 1,22. Prislappen på blocket är 630' SEK men det star ingenting om utrustning.
Det får bli en Melges 24 istället, den har också utombordare.
Johan

Anonym sa...

Den 17 maj blir det Seascapeevent i Dockanhamnen i Malmö mellan kl 11-15. Då har du möjlighet att titta på båten och ett begränsat antal intresserade kommer att kunna provsegla. I dagarna kommer eventet att presenteras på Facebook och där går också att anmäla sig.
Välkommen!
Martin Wikman, Salona Nordic Helsingborg

Anders Nilsson sa...

@Johan.
Funderar man på Melges 24 så är man väl ute efter bankappsegling i planande båt. Detta är naturligtvis en båt som det är möjlig att göra det också i men inte i första hand.
SeaScape 27 är designad och optimerad för kappsegling runt öar, havsrace etc. Full crew eller shorthanded. Det är ju inte Melges 24 precis även om ett danskt gäng körde Palby Fyn Cup i en Melges 24 ett år så tror jag nog en SeaScape 27 är bättre lämpad. Ungefär som Mini650.
Jag funderar just nu på om vi skulle öppna för första racet, tillsammans med Mini650, efter entypsregeln på Pia l'Obry Trophy(Malmö-Bornholm-Malmö)och Saltholm Runt i augusti till sommaren. Räcker med att få hit 3-5 båtar för att vi ska göra det.

Anonym sa...

Rättelse! Seascapeeventet ovan kommer att vara i hamnen Lagunen i Malmö. Inget annat :-).
mvh
Martin Wikman

Leino sa...

Precis Anders! Melges 24 är en underbar båt att segla full crew på bana. Till allt annat är Seascape 27 eller 18 för den delen bättre lämpad. 18 är dock inte ämnad för offshore men de ska ändå samlas för att segla Sølvroret. Egen klass med följebåtar och eventuell egen kortad bana om det blir busväder. Härlig inställning från gänget bakom Seascape!!

Anonym sa...

Nytt besked beträffande platsen för Seascapeeventet den 17 maj kl 11-15. Platsen blir Dockan trots allt.
Vi ses!
mvh
Martin

Anonym sa...

Vi hade fortfarande inga problem när vi seglade Sjealland Rundt med Melges 24an för några år sedan.
Allt måste inte vara så jäkla bekvämt alltid/Ola

Anders Nilsson sa...

Ha ha - nä det är sant