söndag 27 april 2014

ORCi 2014 - Audi Offshore Team gjorde första regattan med Maurizio Cosuttis designade Next 37

Med serien 7, 6, 4, 2 får nog inlärningskurvan betraktas som brant.
Fältet var inte så stort 9 båtar men det måste kännas skönt att avsluta med en andra plats.
Med GPH 599.2 s/NM så blir det nog tufft att få ner henne till 615 som är gränsen för vår klass. 
Poängen med henne verkar vara den stora gennakern och en satsning på hårdare vindar. Eller? Den som kör VM i Kiel får se.

Length Overall 11,315 m
Maximum Beam 3,706 m
Displacement 5.265 kg
Draft 2,006 m
Mainsail max 41.9 m2 
Jib max 33.9 m2
Assymetrisk spi 121.2 m2

en kanske intressant jämförelse mot J-111 Black Bull som kör med GPH på 588 s/NM med följande data:
Length Overall 11,085 m
Maximum Beam 3,266 m
Displacement 4.568 kg
Draft 2,224 m
Mainsail max 36.6 m2 
Jib max 35 m2
Assymetrisk spi 121.4 m2

Hon väger då 700kg mer och har 28.41 m2 i våt yta jämfört med J-111 24.3 m2. Segelyta/Våt yta blir 3,11 jmf med 2,52 för Next 37. Hon borde få tufft i lätt kryss. I 16-20 knop kryssar de enligt ORCi breven lika. Att satsa på en kryssbåt som många anser vara rätt är inte det här. I alla fall inte i lätta vindar.
Enligt mätbrevet går hon lika fort från 12-20 knop som J-111 på läns.
Enligt ORCi två jämförbara båtar i mellan till hård vind men J-111 är en snabbare båt i lätt.





Bilderna togs av Andrea Carloni

4 kommentarer:

Anonym sa...

Meterologen pekar på lätt vind i Kiel. Är din analys riktig Anders?
Mvh Peter N

Anonym sa...

Hallå, J111 är väl ingen ORCi båt. Varför jämföra med den då?
Karl P

Anders Nilsson sa...

Nä, J-111 är inte alls designad för det ändamålet. Det tycker jag faktiskt gör den mer intressant att jämföra med Next 37 än en som anses vara det.
Next 37 avviker, från det som många kallar ORCi båt, med sin stora gennaker att betrakta som en ORCi båt.
Traditionellt sett så menar de flesta med en ORCi båt en båt med så hög kryssfart som möjligt med lång vattenlinje och små spinnakrar. På det viset verkar Next 37 bryta mot mönstret.
Många anser att det inte går att köra J-boats som de är i ORCi men när jag jämför VPP så ska de vara lika snabba prestanda mässigt. Next 37 verkar absolut inte vara tråkigare än J-111.
Det är lättvindsegenskaperna som skapar det lägre GPH på J-111. När det blåser mellanvind och uppåt så ska de gå lika fort.
Inte förrän det körs båt mot båt så vet man om Cossutti har gjort en slamkrypare för lättare vind. Så kan det naturligtvis vara. Om inte så har J-111 absolut möjlighet att slå Next 37 när det blåser 12 knop och mer om hon inte är en långsammare båt.
Frågan som man kan ställa sig är om Next 37 är en långsam båt om hon är snabb som en J-111?

Anders Nilsson sa...

Så här säger ägaren i en intervju:

How's it going development of the boat? Have you found all the set-up or you're planning other test sessions and training?
So far we have only raced a few days with Next37, so you need a lot more work to do on the set-up and training of the team. This boat is very sensitive to adjustments of the tree, and we need more miles to fully understand how to navigate better in different conditions.

Which one do you think is your strength and a weakness?
It seems that the boat is very fast to rise in all wind conditions and even in light wind conditions on carriers. In medium wind conditions we have some problems to get down as deep as the big boats that arm symmetrical spinnaker, I hope we can find a solution when we have all the staysail and spinnaker by North Sails. We have not sailed in strong winds, but I am sure that the boat will make us run around and have lots of fun on the downwind.