söndag 6 april 2014

Volvo Ocean Race 2014-15 - SCA, Lanzarote training camp en rapport från Per Lundquist (Dehler 34SV Yukai)

Vi var lite drygt tjugo personer som hängde med på KSSS första medlemsresa till en kappseglingsbas. Arrangemanget var över förväntan och det känns som om man har fått ett gäng nya vänner efter denna resa. Och då ska det tilläggas att jag är grymt skeptiskt till temaresor med stora sällskap…

Besöket på basen började med att vi fick en introduktion av Joao ”Joca” Signorini som berättade hur basen var uppbyggd och tanken med teamet och satsningen. Det blev en hel del frågor och diskussioner kring kvinnlig vs manlig besättning och även hur båten (VO65) kommer att funka för tjejerna.

Det blev också en hel del diskussion kring segel och de segelbegränsningar Volvo har infört. Teamen är inte helt nöjda med detta. Intressant är att tjejerna har absolut flest timmar i den nya båten av alla team/besättningar då de fick sin båt före alla andra. De är grymt seriösa i sin träning och hela teamet känns väldigt proffsigt. Ur ett förberedelseperspektiv ligger de långt framme.

Sedan blev vi guidade av Rudi Steiness på båda båtarna (SCA/Puma VO70 och nya SCA VO65). Rudi är svensk och har varit med i Volvo Ocean Race cirkusen som shore crew både på Assa och Ericsson. Det han inte vet om båtarna är inte värt att veta. Han är dock lite besviken på VO65 klassen eftersom de inte finns någon möjlighet att utveckla och och vara innovativ med båtarna såsom VO70 kärrorna.
Nu är det entyp så det visslar om det. För mig var största överraskningen att masten står på däck och att man enligt Rudi flyttat ca 1 ton från kölen till skrovkonstruktionen för att båtarna ska hålla två race. När jag frågade en av tjejerna vilken båt som är roligast att segla blev svaret VO70 medan de tror att VO65 båten kommer passa dem bättre i fråga om hur fysiskt tungt det är att segla båtarna.

Väl nere i båten pratade jag länge med Carolijn Brouwer om stämningen ombord och det faktum att när vi var där hade de fortfarande inte bestämt vem som skulle vara skipper, taktiker/navigatör, osv.
Inga roller var fördelade utan hela teamet löste uppgiften som just ett team. Kvinnligt...!

När racet startar kommer dock rollerna vara spikade och fördelade utifrån vad som har växt fram under träningarna och träningsracen. I dagsläget finns det två-tre personer som är tilltänkta som skeppare. Det kändes som man skulle kunna skriva en uppsats i ledarskap bara om detta… Skulle det funka med en manlig besättning?

 Hur som helst - kul resa och det ska bli extra kul att följa tjejerna nu när man fått en lite inblick i teamet.

Inga kommentarer: