Under kvällens torsdagssegling utanför Limhamns Småbåtshamn kappsejsade Skippi 650 race i en åskby. Seglarna ledde racet när det skedde och var synnerligen meriterade lirare.
De övriga deltagarna passerade dem och besättningen som hamnade i vattnet var kritiska strax efter att de kommit in på land igen. Det tog tid innan någon annan vände.
Team Kracer vände och Per-Håkan Persson med besättning i J-24 plockade upp och seglade in med gänget. Båtägaren blev kvar på sin Skippi 650.
Påland igen. Lättade men klart skärrade. Henrik som till årets Farr 30 VM tvingades köpa ny väst tyckte det kändes märkligt att ha en så avancerad väst på banrace. Ikväll ändrade han åsikt. Precis som Henrik sa till Möller:
- Om en timme hade man inte hittat dig i en sån sunkväst. Kolla så fint den blinkar. ;-)
Seglarna ringde 112 och räddningstjänsten ryckte ut men de kunde inget göra. De kan bara nå 80m ut från piren. De har ingen båt. Flera brandbilar ryckte ut och tre ambulanser kom. De kallade istället ut en lotsbåt och sjöräddningen för att hjälpa till.
Nu börjar det märkliga.
Sjöräddningen har ingen utrustning för att gå i vattnet för att kunna rädda båten. Inga våtdräkter. Per-Håkan och Baltzar Weinhagen har tagit sig ut i klubbens gummibåt för att försöka hjälpa till att rädda båten.
När man drar i båten går ett vant av masten bryts och båten vänder upp och ner. Den uppdragbara kölen glider in i båten som stannade upp och ner.
Jag är själv inte helt imponerad över Sjöräddningens insats när vi själva behövde hjälp då vi bröt masten i Lommabukten på North Sails trim Cup 2011. Då kom man med en alldeles för klen bultsax.
Jag tror vi måste ta en seriös diskussion med dem från klubbens sida.
11 kommentarer:
Står i sydsvenskan också:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/tre-seglare-i-vattnet
Justerade en del felaktiga uppgifter. Bulb finns inte på båten men centerbordet/kölen gled in och båten stannade upp och ner.
Båten flyter och ligger ankrad syd om bron.
Strömmen var kraftigt sydgående och det försvårade insatsen.
Vänner, är det inte så att sjöräddningen är till för att rädda liv, inte båtar.
Jo, det är ju så.
Det gör Sjöräddningen med bravur.
Frågorna hopar sig ju då.
Vem drar loss en grundstött båt, vem reser en kappsejsad båt, vem hjälper till och sågar loss en bruten mast?
Detta är väl en viktig diskussion att ha eftersom jag tror många seglare tror sjöräddningen hjälper till här. jag vet inte själv hur de ser på det.
Jämför med när du är på land, kör du i diket med bilen och skadar dig kommer ambulansen och kör dig till sjukhuset. Bärgningskåren kommer och drar bilen till verkstaden alternativt Aron's. Bärgningskåren till sjöss för mig är Trossen eller Sjöassistans.
/HKH
Hej Anders!
Mycket intressant läsning.
Måste bara få fråga var seglaren medlem i sjörräddnings sällskapets betalt tjänst "Trossen" som kostar typ 600-700 kr per år? Tjänsten som hjälper medlemmar att bärga och bogsera ägarens båt? Om inte så har väl SSRS gjort sin del som i så fall bara innebär att rädda liv!
Nja, visst. Nu är vi på teoretisk nivå om uppdraget de har.
I praktiken så gör det nog ingen skillnad.
Om båten som SRSS blir utkallad till är medlem. Tar de då fram rätt wirekapare? Våtdräkt på så de kan simma för att lyfta i riggen?
Vent nu lige!!
Du skriver at båder passerede og at det tog tid inden nogen kom til undsætning?!?...og at en af disse båder var Per Håkan i J24 & Kracern?
Nu babler ni bare om hvorvidt SSRS skal bjerge en båd som trods alt er en død ting!?! Hvad med de folk der låg i vandet?!
Hvis det er rigtigt at folk har sejlet forbi uden at assistere borde de fratages samtlige poæng for samtlige sejladser under året og klubben borde komme med en repremande for den manglende professionalisme hos disse sejlere!
I ved selv hvis I var bland de båder som sejlet forbi, I borde skamme jer!!
Til Per Håkan Team och Kracer Team, tak for jeres seriøsitet!
/Max Hølzer
Din reaktion är säkert befogad efter vad jag har hört. Jag såg själv inte vad som hände.
Jag vill därför inte dömma på andrahandsuppgifter.
Det som står klart är att sjöräddningen tittar på medan besättningen på Per_Håkans J-24 återvänder i klubbens gummibåt för att assistera skippern.
Självklart ska man som deltagare i kappsegling stanna och assistera om folk hamnar i vattnet. Därefter begär man gottgörelse.
Hej
SSRS har tre uppdrag. Det första och övergripande är att rädda liv.
De andra är att hjälpa medlemmar med problem till närmsta hamn och att lägga oljeläns vid behov.
Att bärga en havererad båt är ett kommersiellt uppdrag som ligger utanför SSRS verksamhetsområde.
Vid fara för liv har de flesta båtarna möjlighet att sätta i ytbärgare.
Som jag skrev i mitt inlägg så anser jag att vi får ha en diskussion i klubben hur vi ökar säkerheten.
Räddningstjänsten - kan ta sig max 80meter ut från piren. De har ingen båt. Deras ansvar går inte utanför piren.
SSRS - räddar liv men assisterar inte med att vända båtar på rätt köl.
Min poäng är - Hur gör vi då? Den frågan behöver nog många klubbar kunna svara på.
Skicka en kommentar