söndag 12 augusti 2012

Ven Runt 2012 - "lika orättvist för alla"

Råå Helsingborg Segelsällskap arrangerade återigen Ven Runt med bravur.
Arrangemanget ökar för varje år så även i år. 116 båtar valde att segla runt Ven.

Vi valde att ställa upp i DH-klassen för 32-37 fotare. Vi blev tre båtar i löbet. De 11 båtarna som valde att köra DH för Öresund Cup delades upp i tre löb vilket gjorde att det blev ganska få i varje löb. I fyrtiofotsklassen kom fyra 40-fotare till start. Lilla klassen fyra.
De danska 32-37 fotarna som vi hoppas ska komma över kom inte heller denna gång. I Helsingör gick samtidigt Baltic Sea Challange som samlade de danska "Big Boats" båtar över 35 fot. 15 båtar ställde upp och körde där. En X-362S ställde upp där. Det är inte konkurrerande seglingsarrangemang som är anledningen skulle jag vilja påstå. Danskarna verkar tycka att aftensejlads är tillräckligt för dem i år.

Årets SRS klass för distanskappseglingen samlade färre deltagare i år. Det som växer år från år är familjesegling runt Ven.

Hur som hellst så är det i alla fall racing som gäller för oss. Min familj är inte intresserad av en tur runt Ven så det kan aldrig bli mitt alternativ.
Vi vann vårt löb i år och hade en stenhård fight med Mats Dahlanders X-99 och Kjell Widmarks First 35. Kjell summerade årets race bra när han gratulerade oss efteråt:

- Lika orättvist för alla, sa Kjell med ett leende.

Resultaten hittar ni av någon anledning inte på eventets hemsida utan på RHSS:
http://www5.idrottonline.se/Raa-HelsingborgSegelsallskap-Segling/Nyheter/Egnanyheter/VenRunt2012Startlistaochresultat/

12 kommentarer:

Peter sa...

Ses eller DH. Vi på X34 körde i samma vatten som Grynet och Kjelle. Men vad var ni. Vi hade med barn och fruar. Peter.

Anders Nilsson sa...

Nä, jag tycker inte det handlar om SRS eller DH.
Jag tycker det handlar om tur eller tävling.

Peter sa...

Okej.

Anders Nilsson sa...

I vilken riktning ska distansracen gå?
Mindre tävling eller mer tursegling med tävlingsinslag. Kan man få till både och? Ven Runt fixar det tycker jag.

Ven Runts koncept att satsa mer på familjeseglingen visar sig lyckosam för att få ut fler att segla runt Ven.

Varje arrangemang måste hitta sin profil och attrahera sin målgrupp. Här är inget rätt eller fel.
Själv önskar jag mer close racing mot fler liknande båtar. Vem gör inte det?

Anonym sa...

Jag är helt enig med din sista mening Anders.

Du borde seglat på "hemmaplan" i helgen :-)

Tyvärr lyckas jag inte längre motivera mina gastar att sitta på kanten i flera timmar för att kanske få göra en eller två insatser under dagen.

Är fler tighta bankappseglingar i Øresundscuppen en möjlighet för 2013?

Någon som var i Västra Hamnen på lördagen under Malmö Sail Week?

Tighta race, åskådarplatser i VH, Speaker på land som förklarade vår "konstiga" sport för publiken.

Många tighta race på 25-45min, mycket action och manövrar, hög puls på hela besättningen.

Se vår GPS tracking under lördagen.
http://swe139.wordpress.com/2012/08/12/segling-som-publiksport/

Team YXI, Mårten

Johan sa...

Tight bankapsegling är kul. Men det hindrar inte att distanskappseglingar också kan vara kul och utmanande. Vet inte vilka distancerace du syftar på Mårten där bestättning endast behöver agera varannan timme? Mvh Johan

Anders Nilsson sa...

Jag menar inte att close racing är detsamma som bana och entyp. Att säga att det är det enda som gäller tycker jag är snävt. Måste man prioritera sin tid på vattnet så är det väl ok om den går åt till entypsbanracing.
För egen del räcker det om vi kan samla X-362, X-332, X-37, X-35, X-34, First 36.7, First 35, First 34.7, Elan 350, Arcona 340 etc.
Det verkar dock vara lika svårt som att få till ett entypsrace i X-35.
Jag tycker det är kul med entypsbanracing också. Till helgen så ska jag hänga på Per-Håkan i hans J-24. Det är klassmästerskap i Lagunen.
Hade gärna hängt med Peter Ekdahl och seglat Melges24 i Hellerup också.
Hade det inte funnits så hade jag tyckt det var skönt med en tur till Dragör för att byta gasolflaskan också.

Anonym sa...

Alla måste vi ju slåss för vår åsikt, vi har ju olika intressen, erfarenheter och preferenser. Det resperterar jag.

Skrev inte att kortbana är det enda som gäller, men oss ger det mycket med med 10+ starter, 17 kryssar, 17 länsar.

Johan - det var kanske ett understatement från mig - men hur många spinnakersättningar/segelbyten gjorde fördäckarna under Venrunt i lördags?

Distanskappsegling är helt andra utmaningar och påfrestningar på besättningarna, vilket har sin charm.

Vad det gäller att få till entypsrace så tycker jag Farr 30 och X-35 är två kölbåtsklasser som lyckats - men det krävs hårt arbete och i vissa fall även kommersiella intressen.

Större delen av Team YXI ställer också upp till helgen i J/24 - blir kul!

Mårten

Hansen sa...

På Ven Runt lyckades vi nog skrapa ihop ca 5 sättningar. Och en massa slag in under Ven på det riktigt grunda som minst hade vi bara 10 cm under kölen. Vi hade helt klart aktiv segling både taktiskt och manövermässigt.

Tråkigt nog så saknade vi många båtar, flera av dom var Danska..

Anonym sa...

Både VenRunt och SaltholmRunt är två trevliga tävlingar som brukar vara välarrangerade.

Får jag inte ihop "gänget" till YXI på SaltholmRunt så kommer jag försöka hitta en båt som behöver hjälp - Det viktigast är ATT Segla :-)

//Mårten

Anonym sa...

116 båtar - snart större än Mumm-Stelton som är störst i Öresund.

Anonym sa...

Mjnä! Ven Runt har en bra bit kvar.... På Mumm Stelton kappseglar alla och inte 36% eskader som på Ven Runt. Men Ven Runt är bra ändå..