lördag 10 januari 2009

Minitransat 650 på Öresund - Lätt, brett och gött

Idag fick jag chansen att hänga på Stefan Danielsson som jag träffade i Limhamns Småbåtshamn för någon vecka sedan. Stefan hör till Öresunds vinterseglare. Stefan har köpts sig en sprillans ny Minitransat 650, en ClaseZero 6.5.

När jag såg de första bilderna från de franska soloseglingarna i Biscaya och över atlanten grodde det första fröet till en "wannabe transatlantic 650". Att segla i en 6,5 meter lång, 3 meter bred och överriggad plannande båt måste ju vara det häftigaste man kan göra. Detta var ungefär samtidigt som jag köpte min första kölbåt Grynet en First 31.7.
Ett par år senare, 2003, så gick Pia L´Obry i mål som sjua i minitransat racet mellan La Rochelle i Frankrike och Salvador de Bahia i Brasilien. Racet tar ca 14 dagar och körs solo. Pia var först svensk och skandinav som deltog.

Den längsta solosegling jag gjort med gennaker var från Karlskrona till Simrishamn i en First 31.7. Jag kände mig stundtals ganska liten på Hanöbukten. Kan inte riktigt tänka mig hur det skulle kännas mellan Frankrike och Brasilien i en Minitransat 650.

Båtarna är av så kallade proto eller standard typ. Den mest kända standardbåten är nog Pogo 2. Pia seglade en Proto och Stefan har skaffat sig en ClaseZero 6.5 som är en standard.

Pogo 2

Data på en Pogo 2 säger ganska mycket om hur extrema dimensionerna är och vad det kräver av seglarna.
Technical Specifications
Length 6,50 m
Beam 3 m
Draft 1.60 m
Displacement 975 kg
Keel weight 430 kg
Twin rudder
Sails
Main Sail 25 m²
Genoa 18 m²
Solent 12 m²
Spi 70 m² Bowsprit orientable


En Proto.
På Proto är det okey med canting keel och dagger boards. Man har vattentankar också. Båtarna är tillåtna att vara byggda i kolfiber och har roterbara master och allt möjligt gott i gott gott ombord. Det finns till och med Proto som kan flytta kölen i längsled under segling. Framåt på kryss och bakåt på undanvind.
Stefan
Om man är ute och seglar ensam i en Minitransat på Öresund så tänker jag på en riktig sjöbjörn. Förvånad blir jag när Stefan berättar att han börjat segla på senare år. Förra båten var en Jeanneau Sun 2000. Stefan och hans fru driver en restaurang på sommarhalvåret vid Krankajen nära Glasklart i Dockan.
Idag hade vi 5 grader och 3-6m/s. Kallt tycker inte Stefan att det är. I alla fall inte i en jämförelse med att åka skidor i Åre vid den här tiden.


Stefan framför sin ClaseZero 6,5 i Dockans Marina
ClaseZero 6.5 Båtarna byggs idag på ett spanskt varv i l'Escala vid Medelhavskusten. Båten är designad av Marc Lombard. Jämfört med Pogo 2 så är däcket stabilare och båten har en annan skrovform.

Riggen är av tvåspridartyp och gennakern är topphissad. Båten har backstag och checkstag. På längre kryssbogar sätts också ett inre justerbart förstag.
Övervantet sitte ute i relingskanten och mellanvantet är indraget och sitter så nära det är möjligt mot rufftaket. Genuan skotas mellan vanten och detta fungerar fantastiskt bra.
Något dyrare kanske med två vantinfästningar men det är nog nödvändigt för att hålla koll på den höga riggen på den lilla båten.
På bilden syns det nedre spridarparet och det yttre vantets konstruktion. Båten har dubbla roder.

Att båten är vass på undanvind förstår nog de flesta men att man kan ha en sådan segelyta på en 6.5 meter lång båt och ha kontroll måste nog för de flesta upplevas innan man tror på det.

Nombre Clase Zero
Diseño Marc Lombard
Serie Mini 650
Eslora 6.50 m
Manga 3.00 m
Calado 1.60 m
Desplazamiento 1.100 kg
Lastre 450 kg
Mayor 24 m2
Foque 14.2 m2
Génova 17.9 m2
Spi 75 m2 max 84 m2

BåtenStefan köpte sin ClaseZero 6.5 direkt av varvet i Spanien. Båten kommer komplett så när som på segel. precis som Pia l'Obry satsade Stefan på Gransegel. Det är inte tillåtet med aramidsegel, Kevlar och kolfiber, utan det får vara Pentex eller Dacronsegel.
Stefan bestämde sig för Dacron eftersom det är hållbarare och han kappseglar ännu inte med båten.

Roderkonstruktionen känns verkligen solid. Båten har Stefan utrustad med Autopilot från varvet. Instrumenten är av högklass, samma som alla soloseglare kör med NKE Marine Electronics.

Hela däckslayouten fungerar fantastiskt väl. Linorna är nerdragna till rufftaket.
Gennakerpeket är vridbart. Gennakerbommen dras ut och ligger så här infällt längs sidan. Generellt sätt så är trimmöjligheterna oändliga på båten.

Seglingen
Vi lämnade Dockans Marina och kryssade ner mot Öresundsbron. Vinden blåste 3-5m/s från sydsydväst. Stefan hade riggat båten med genua och hade precis hämtat en sprillans ny stor gennaker från Gransegel. Nu skulle den testas. Kul!
Det första som slår en är hu snabb båten är på kryss. Vi loggar 6.2-6.5 knop. Detta på en 6.5 meter lång båt. Det andra är hur styv hon är. Båten bär utan vidare sina segel, storsegel på 24 m2 och en genua på 18 m2. Vi hissar gennaker uppe vid bron. Vi har en del kladd i gipparna. Det har man första gången. Tredje gippen inne vid småbåtshamnens pir sitter klockrent. Vi fortsätter utåt och passerar ganska snabbt Kalkgrundet. Vi loggar som mest 7.8 knop.
Några meter/sekund till och det hade varit riktigt vilt.
- Närmare kan man inte komma, tycker Stefan om segling med sin ClaseZero 6.5
Just nu är jag helt med.
Detta är riktigt kul.
Trots att seglen är så stora är det hyfsat enkelt att hantera. eftersom båten inte väger så mycket blir det inte alls samma tryck i grejorna som i min First 31.7. First 31.7 hade ungefär lika stor gennaker men vägde 2600kg till.
Båten har ett härligt bett i rodret. Riggen är fantastisk med sina trimmöjligheter.

Stefan i sitt esse. Stefan har bara seglat med andra en handfull gånger.
Med gennakern uppe flyr tiden och plötsligt har vi tappat landkontakten i diset. Vi är redan uppe vid Vikhög. Dags att dra hem igen innan det blir mörkt.

Tack Stefan!

Det var verkligen en höjdare. Vintersegling i Öresund är speciellt. Att få göra det i en ClaseZero 6.5 är att krydda extra. :-)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med ännu en mini i Sverige!

Vilka race skall Stefan köra 2009?

3 minis är nu anmälda till Bohusracet. Vore kul med en till! Jag har satt upp ett pris till snabbaste båt i miniklassen :-)

http://www.blur.se/2008/12/07/bohusracet-2009-inbjudan/

Anders Nilsson sa...

Blur
Stefan har möjligtvis planer på Själland runt om jag förstod honom rätt.
Är priset kanske en utlovad Puma tröja så kanske...

mattias sa...

Är mini tänkt som enbart single handed eller kör de också double?

stefan sa...

Hälften av Medelhavets 2009 försäsongens officiella mini tävlingar är double och fyra av nio tävlingar i
Atlanten är double.

Anders Nilsson sa...

Jag funderade en del på short handed efter att vi varit ute. Single handed eller på två det är ganska stor skillnad.
Att köra minitransat på två var verkligen kul. Det funkar att få till trim och styra ordentligt.
Om man kör single handed så blir man ju otroligt beroende av en väl fungerande autopilot för att få till prestandan.
Här någonstans tycker jag att skillnaden måste gå mellan racing och äventyr. Håller ni med? Det blir fortfarande racing på två men blir det det på en?

mattias sa...

Tycker absolut det är racing fast på olika sätt.

Anders Nilsson sa...

Man kan ju tävla i allt.
Jag tycker att graden av äventyr i det hela skiftar ganska drastiskt från att vara ensam till att vara två.
Som Stefan och jag var ute och körde så är det fullt möjligt att få till trim och driva en mini.
Att köra på en då tycker nog jag att kompromissen blir för stor. Konservativt? Det beror nog mest på vad man vill ha ut av sin kappsegling.
Det finns bara ett rätt. Det är att vara ute och köra.

mattias sa...

Helt enig. Nu får snart våren komma.

Anders Nilsson sa...

Ja, fan vad sugen jag är. Grynet har bara varit uppe i 14 dagar och jag är helt sjuk.
Så fort temperaturen når +5 grader ska jag börja vattenslipa.
I år ska hon målas så snart det går och sen i direkt.
Jag har bestämt mig för att ta tillfället och strunta i almanackan i år.
Jag går bara och hoppas på att Stefan ska ringa och undrar om jag vill hänga på. :-)

stefan sa...

Där har du Anders rätt, om vikten väl fungerande autopilot när man är ensam.
Var ute i går och hissat 70 kvm gennaker upp 2 knops mot ström vågor med sig och 11 ms vind. Då var man besviken på sig själv att man har inte gjort alla kalibreringar vad det ståd i manualen. Man vill ju segla och inte hålla på med massa kalibreringar. Nu har jag läst grundligt handboken och nu skal
det kalibreras.

Leino sa...

Kul med en Mini till i närheten av mig, jag har min i Åhus. Stefan, blir det Sjaelland runt i år, kanske fler race? Hade varit skoj om vi kunde vara med på samma. Jag har Baltic och Bohusracet på kalendern. Några race till hoppas jag köra, Bornholm runt kanske?

stefan sa...

Själland runt har alltid fascinerad mig och där skulle min segeltävlings debut gå. Jag hoppas att så sker. Har anmält väntelistan till Watski 2star den 21-22 augusti 2009 . Sedan Mumm-Stelton Cup 4 oktuber. Tänkte holla mig i sundet för inte göra för långa transportsträkor, har en sommar restaurang! Därför vintersegling. Men Bornholmen run låter trevligt. När går den.

Leino sa...

Tror start fredag den 24 juli, målgång på lördag eller natten till söndag om det luftar dåligt. Har fläktat på bra de två senaste åren.
Jag har en släp du kan låna om du vill traila upp till Bohusracet, om du har en stadig vagga så går det att ställa den på släpet.
När är Sjaelland runt? Hoppas jag hinner med det också. 4 oktober ses vi nog om inte förr :-)

stefan sa...

Den går samtidigt med Bohusracet. Tak för erbjudandet, beställde båten med vagga så den kan läggas på sidan blir 2.5 m bred.

Anonym sa...

Misstänkte det. Hade varit kul o kört Sjaelland runt igen men Bohusracet är strået vassare.