måndag 5 januari 2009

ISAF Offshore Special Regulations 2008 - 2009 Category 3 with Life Raft

Vad krävs för att få ställa upp i ORCi SM och EM?

Jag gick igenom regelverket och fann mycket vettiga punkter. Till nästa säsong ska vi i alla fall se över en hel del. Kravlistan är nyttig för alla som ska köpa ny båt eller uppgradera sin båt säkerhetsmässigt. Det är dumt att kompromissa med säkerheten.
Jag utgick från vad som krävdes för ORCi SM 2008 och fick en hel del tankeställare:

Notice of race - SM 2008
The following rules will also apply:
a) ORC Rules and Regulations for ORC International.
Measurement will be according with International
Measurement System (IMS).
b) ISAF Offshore Special Regulations 2008 - 2009
Category 3 with Life Raft, with the following amendments:
Emergency navigation lights according to 3.27.4 do not
have to comply with the International Regulations for
Preventing Collision at Sea concerning light angles
(2.03.3).
Life raft, according to paragraph 4.20.4d, must have been
repacked after 01-05-2006. Vacuum packed life rafts must
have been serviced after 01-05-2005 if the specifications
from the manufacturer and the service station certificate
allow this. Life rafts on board charted boats and rental
life rafts, all of valise type, must have been serviced after
01-05-2007.
Life rafts complying with ISO 9650 standard shall follow
ISO 9650-1 Type 1 regulations (high wind and significant
waves may be experienced). Temperature class B and
Equipment Pack 2

Havskappseglingsregler Kategori 3

Sittbrunn
Sittbrunnar skall vara i princip vattentäta, d v s att alla öppningar till skrovet måste kunna tillslutas starkt och säkert.
Att kontrollera:
Innebär detta att däcksgenomföringarna också måste ha kulventiler och inte bara skrovgenomföringarna?
Vad är praxis?
Handlar texten om avstängningsventiler?
Vad gäller en öppen sittbrunn som vår?

Spända mantåg
Mantåg som krävs i säkerhetsbestämmelserna skall vara ”spända”.
a) som vägledning gäller att då ett mantåg belastas med 50N (5,1kgf, 11,2 lbf) mitt emellan två stöd bör/skall mantåget inte avvika mer än 50mm

Mantågsdimension
Tabell 8
LÖA Minsta vajerdiameter
Mindre än 8,5 m 3 mm
8,5 – 13 m 4 mm
större än 13m 5 mm
Att kontrollera:
Wiredimensionen ska kontrolleras.
Det är inte tillåtet med plastöverdragen wire men här har vi ren wire.

En fotlist
En fotlist, minst 25 mm hög, ska vara permanent fäst runt fördäcket från tvärs masten med untantag för ställen där beslag finns och högst 1/3 av lokala halvbredden från arbetsdäckets kant

Alla jan 94 och senare
fotlisten ska monteras så nära mantågsstöttans vertikala axel som är praktiskt möjligt men inte
längre in än 1/3 av lokala halvbredden.
Att kontrollera:
Dehler har en relingskant runt hela båten som vi bara behöver kontrollera höjden på.


Länspumpar
Om pumphandtag inte är permanent fastsittande skall de vara försedda med en stropp eller spärrhake eller liknande anordning för att förhindra att de oavsiktligt förloras.
f) två hinkar av god konstruktion var och en med minst 9 liters volym. Varje hink ska ha en lina.
Att kontrollera:
Kontrollera så att handtaget uppfyller regelverket.

Lanternor
Reservlanternor skall medföras och ha samma minimispecifikationer som lanternorna härovan med en separat kraftkälla och ledning- eller annat kraftsystem i huvudsak skiljt från det som används till de normala lanternorna.
3.27.5 Reservglödlampor till lanternorna skall medföras eller för lanternor som inte är beroende av glödlampor, lämplig ersättning
Att kontrollera:
Vad gäller för Lopolightlanteror?
Vi har diodlanternor som drar betydligt mindre effekt.
Att skaffa reservlampor till dessa känns dyrt - behövs detta?

Kommunikation
3.29.1 Följande ska finnas
a) radiomottagare och –sändare (eller om det anges i Inbjudan en satcomradio)
och i en reservantenn om den ordinarie antennen är beroende av installation i masten
b) då radion är VHF
i skall den ha en beräknad utgående styrka på 25W
ii skall den ha masttoppsantenn med koaxial matarkabel med högst 40% effektförlust
iii följande typer och längder på matarkabeln upp fyller kraven i OSR 3.29.1
(b) (ii): (Längder ges med ungefärliga brittiska motsvarigheter) (a) upp till 15 m (50 fot) typ RG8X (”mini8”), (b) 15 – 28 m (50 – 90 fot) typ RG8U, (c) 28 – 43 m (90 – 140 fot) typ 9913F (använder vanliga kopplingar som finns hos den amerikanska leverantören Belden, (d) 43 – 70 m (140 – 230 fot) typ LMR 600 (använder speciella kopplingar som finns hos den amerikanska leverantören Times Microwave).
iv bör (borde väl vara skall) inkludera kanal 72 (en internationell fartyg till fartyg kanal, som genom allmänt bruk har blivit mycket använd som första val bland oceankappseglare överallt i världen.
e) En handhållen marin VHF-sändare/mottagare, vattentät eller med vattentätt fodral. Då den inte används ska den förvaras i en nödpåse eller i en nödbehållare (se OSR 4.21).
f) Oberoende av en ordinarie radioanläggning: en radiomottagare i
stånd att ta emot väderleksrapporter
i) en EPFS (t ex GPS)
Att kontrollera:
Vi har idag ingen VHF vilket naturligtvis är en brist ur ett säkerhatsperspektiv. Vill vi vara med är det bara att ordna.
25W, finns det så kraftiga handburna eller måste vi ha en ansluten till mastantenn?
Masten är förberedd för VHF men om kabelns effektförlust vet jag inget. Detta måste kontrolleras.


Säkerhetslinor
4.04Däcksäkerhetslinor, fästpunkter och stationära säkerhetslinor
4.04.1 Följande ska finnas:
a) Däcksäkerhetslinor
i fastsatta i däcksplåtar som är fastsvetsade eller försedda med genomgående bultar eller andra kraftiga fästanordningar på däck. På babordsidan och styrbordsidan om båtens mittlinje för att ge säkert fäste för säkerhetsselar
ii bestående av rostfri stålvajer 1 x 19 med minst 5 mm diameter eller vävt materal av samma styrka
iii som då de är av rostfritt stål skall vara obehandlade och användas utan hylsrör
Att kontrollera:
Vi har inga däckssäkerhetslinor idag. Vi behöver kolla om det finns tillräckligt med fästpunkter och inhandla vävda linor med rätt styrka.


Eldsläckare
Eldsläckare skall finnas till hands enligt följande:
4.04.2 Minst två eldsläckare, lätt tillgängliga på lämpliga och skilda delar av båten.
Att kontrollera:
Bara att inhandla en till.

Ankare
4.04.3 1 ankare eller flera skall finnas i enlighet med nedanstående tabell:
a) följande ankare skall finnas
LÖA Detalj
i) för båtar med 8,5 m LOA (29 fot) och större skall finnas 2 ankare tillsammans med en lämplig kombination av kätting och lina, allt klart för omedelbar användning
Att kontrollera:
Vi får skaffa ett ankare till eller låna ett.

Förbandslåda och handbok
4.04.4 En lämplig handbok i ”Första hjälpen” ska finnas. I avsaknad av nationell myndighets anvisningar rekommenderas senaste upplagen av en av följande:
b) First Aid at Sea av Douglas Justins och Colin Berry, utgiven av Adlard Coles Nautical, London
c) Le Guide de la medicine a distance av doctor J.Y. Chauve, utgiven av Distance Assistance BP33, F – La Boule, ceder, Frankrike. En översättning till engelska kan finnas tillgänglig.
4.04.5 En First Aid Kit skall finnas.
4.04.6 Innehållet och förvaringsplatsen för First Aid Kit bör anpassas efter anvisningarna i den handbok som medförs, resans förhållanden och längd samt antalet personer ombord.
4.08.5Minst en besättningsmedlem skall känna till första hjälpen procedurer, avkylning och relevanta kommunikationssystem
Att kontrollera eller ordna:
Handbok måste skaffas och Första hjälpen förpackningen måste nog kompletteras.

Navigationsutrustning
4.11.1 Sjökort
Sjökort (inte enbart elektroniska), fyrlista och utrustning för bestickföring skall
finnas.
Stuvningsplan
4.12Säkerhetsutrustningsplan
Stuvningsplan i hållbart material skall finnas och vara uppsatt i ruffen på en plats där den ses bäst med den viktigaste säkerhetsutrustningen klart utmärkt.
Att kontrollera
Vad är fyrlista?

Nödstyrning
4.13Nödstyrning
4.13.1 Nödstyrning skall finnas enligt följande:
a) utom då den huvudsakliga styrningsmetoden är med hjälp av obrytbar metallrorkult skall det finnas en reservrorkult som kan fästas i hjärtstocken
besättningen måste känna till alternativa metoder att styra båten under alla sjöförhållanden vid förlust av rodret. Minst en metod måste ha visat sig fungera ombord på båten. En besiktningsman kan kräva att denna metod demonstreras
Att kontrollera:
Vilka metoder har godkänts på andra båter?
Någon som har förslag?

LIVFLOTTE
4.20 LIVFLOTTAR
4.20.1 Livflottars konstruktion och packad utrustning
4.20.2 Livflotte(ar) skall vara utrustade för att klara av att bära hela besättningen och uppfylla följande krav:
a) livflottar ska vara i överensstämmelse med SOLAS LSA kod 1997 kapitel IV eller senare version förutom att de är accepterade för en kapacitet av 4 personer och kan packas i en väska.En SOLAS livflotte skall innehålla åt minstone en SOLAS ”A” pack eller
b) för livflottar tillverkade före 1/03, OSR Bilaga A del I (ORC) eller
c) OSR Bilaga A del II (ISAF) när, om inte annat föreskrivs av regatta organisatör, durken skall inkludera termisk isolering, eller
d) ISO 9650 del I Typ I i grupp A (ISO) där varje livflotte skall innehålla åtminstone en pack 2 (<24h) color="#ff9900">Packning och stuvning av livflotte
En livflotte ska antingen:-
a)vara packad i en transportabel hård behållare och stuvas på arbetsdäck eller i sittbrunnen, eller
b) vara packad i en transportabel hård behållare eller i en väska och stuvad i ett för ändamålet tillverkat hårt fack endast innehållande livflotte (ar) och öppet mot eller angränsande till sittbrunnen eller arbetsdäcket, eller öppning i akterspegeln, under förutsättning att:
i) varje fack är vattentätt eller självlänsande (självlänsande fack kommer att räknas som del av sittbrunnsvolym utom när den är helt över arbetsdäckets nivå eller oberoende länsning från ett stuvningsutrymme i akterspegeln OSR 3.09); och
ii) locket till varje fack lätt kan öppnas under vattentryck; och
iii) facket är konstruerat och byggt för att tillåta livflotten att flyttas och sjösättas snabbbt och enkelt; eller
iv) gäller endast båtar med ålders- eller seriedatum före 6/01) packade i en väska som inte väger mer än 40 kg, säkert stuvad under däck angränsande till ruffnedgången
b) båtändan av fånglinan skall vara permanent fäst vid en stark punkt ombord på båten 4.20.4
Att kontrollera:
Kan man hyra en flotte som har allt det här?
Det blir nog ett helt eget inlägg om livflotte.

Sjösättning av livflotte
a) varje flotte skall kunna vara framme vid mantågen eller sjösatt inom 15 sekunder.
b) varje flotte som väger mer än 40 kg bör stuvas så att flotten kan dras eller släppas ner i sjön utan större lyft. 4.20.5 Livflotte service och inspektion’ VIKTIG UPPLYSNING. Det har nyligen visats sig att packade livflottar kan skadas svårt när de tappas (t ex från en båt till en brygga) eller när den utsätts för en besättningsmans vikt eller tunga saker (t ex ett ankare). Invändig skada kan uppstå pga vikten av den tunga stål CO2 flaskan som kan skava på eller splittra närliggande lager av flytmaterial. ISAF har startat en undersökning av dessa effekter och kräver i mellantiden att alla väsk packade livflottar skall ha ett årligt service certifikat. En livflotte skall lämnas in för service om det finns några tecken på skador eller slitage (även på undersidan av förpackningen). Ansvariga personer ska insistera på stor försiktighet vid handhavande av livflottar och sätta upp reglerna NO STEP och DO NOT DROP UNLESS LAUNCHING INTO THE SEA
a) service- och/eller inspektionskort eller kopior därav skall finnas ombord på båten. Varje SOLAS livflotte och varje väsk packad flotte skall ha giltigt årligt certifikat från livflottetillverkaren eller godkänd servicestation som visar att flotten är ny eller genomgången. b) Livflotte byggd enligt OSR Bilaga A Del 1 (”ORC”) förpackad i hård behållare skall antingen servas varje år eller kan, om tillverkaren specificerar detta, inspekteras årligen (inte nödvändightvis ompackas) under förutsättning att båten har en skriftlig bekräftelse från tillverkarens auktoriserade service station att inspektionen varit tillfredsställande.
c) En livflotte som byggts enligt OSR Bilaga A Del II (”ISAF”) förpackad i hård behållare skall antingen servas varje år eller kan, om tillverkaren specificerar detta, ha sin första service inom 3 år efter tillverkning och sin andra service inom 2 år efter den första. Efterföljande servicar skall ha intervaller om högst 12 månader.
d) En livflottes servicecertifikat skall ange den specifikation enligt vilken flotten är tillverkad. Se OSR 4.20.2.
4.21.2 Nödpåsar tillsammans med livflottar
a) En båt rekommenderas att till varje livflotte ha en nödpåse med följande minimi innehåll. En nödpåse bör ha inbyggd flytförmåga, åtminstone 330 mm fyrkant med florocerande orange färg på utsidan, borde vara märkt med båtens namn och borde ha en tamp och karbinhake.
b) OBS. Det är inte meningen att man skall duplicera de artiklar som skall finnas ombord i andra OSR bestämmelser – dessa rekommendationer täcker enbart stuvningen av dessa artiklar.
4.21.3 Nödpåse rekommenderat innehåll
a) 2 röda fallskärmsljus och 3 röda handbloss och cyalume-typ kemiska ljusstickor (röda bloss motsvarande SOLAS)
b) vattentät handhållen EPFS (Electronic Position- Fixing System) (eg GPS) i åtmonstone en av nödpåsarna ombord
c) SART (Search and Rescue Transponder) i åtminstone en av nödpåsarna ombord
d) 406MHz eller typ ”E” EPIRB registrerade på båten (se 4.19.1) i åtminstone en av nödpåsarna ombord
e) vatten i återförslutningsbara behållare eller manuella avsaltningsanordningar plus behållare för vatten
f) En vattentät handhållen marin VHF radio plus en extra omgång batterier
g) En vattentät ficklampa med extra batterier och glödlampa
h) torra kläder eller värmeisolerande hjälpmedel eller överlevnadsväskor
i) ett andra sjöankare för livflotten (krävs inte om livflotten redan har ett extra sjöankare i sin förpackning) (rekommenderad standard ISO 17339) med svivel och >30m lina diameter >9,5 mm
j) två säkerhetsburköppnare (om ändamålsenligt)
k) första hjälpen låda med minst 2 tuber solskyddsmedel. Allt innehåll bör kunna användas effektivt i blött tillstånd. Förstahjälpen lådan bör vara klart markerad och återförslutningsbar
l) signalspegel
m) högenergi-livsmedel
n) nylon lina, polytheneväskor, sjösjuketabletter (min 6 per person rekommenderas)
o) vattentät handhållen flyg-VHF radio (om tävlingsområdet tillåter det)
Att kontrollera:
Finns det färdiga nödpåsar?

Livbojar
4.22.1 Följande skall finnas inom räckhåll för rorsmannen och klart för omedelbart bruk:
a) en livboj med självtändande ljus och drivankare eller en ”Lifesling” med självtändande ljus, men utan drivankare.
4.22.3 Varje uppblåsbar livboj och varje automatisk anordning (t ex stång och flagga som förlängs genom komprimerad gas) skall testas och ges översyn enligt tillverkarens anvisningar.
4.22.4 Varje livboj eller ”lifesling” skall förses med självreflekterande material., lämpligt för marint bruk (OSR 4.18).
Att ordna:
Vi har ingen livboj ombord idag. Detta måste hur som hellst ordnas.

Pyrotekniska och andra ljussignaler
4.23.1 Pyrotekniska signaler skall finnas i överensstämmelse med SOLAS LSA Code Chapter III Visual Signals och inte vara äldre än stämplat sista datum (om sådant finns) eller, om sådant saknas, inte äldre än 4 år.
Röda fallskärmsljus Röda handbloss Orange rök Kategori
LSA III 3.1 LSA III 3.2 LSA III 3.3
6 4 2 MoMu0,1 4 4 2 MoMu2,3 4 2 Mo4
2 4 2 Mu4
Tabell 13
4.23.2 Följande ljus skall finnas och vara lättillgängliga för att kollisioner skall kunna undvikas:
a) en vattentät vit ficklampa (signallampa) med reservbatterier och glödlampa
b) ett vattentätt vitt sökarljus med hög effekt med reservbatterier och glödlampor.
Att kontrollera:
Kolla så vi har rätt nödraketer och skaffa ett vattentätt sökarljus

Flytväst
5.01.1 Varje besättningsmedlem skall ha en flytväst enligt följande:
a) försedd med visselpipa
b) försedd med självreflekterande material lämpligt för marint bruk (OSR 4.18)
c) användbar ihop med bärarens säkerhetssele
d) om den är uppblåsbar regelbundet kontrollerad att den är lufttät.
e) tydligt märkt med båtens eller bärarens namn

5.01.2 En flytväst skall ha:
minst 150 N flytkraft så anordnad att en medvetslös persons ansikte hålls uppåt i ungefär 45 graders vinkel mot vattenytan i enlighet med ISO 12402-3 (nivå 150) eller motsvarande (för personer större än genomsnittlig kroppsbyggnad bör ISO 12402-2 (nivå 275) -flytväst övervägas).
gren- eller lårband
flytvästljus i enlighet med SOLAS LSA kod 2.2.3 (vitt, mer än 0,75 candela, mer än 8 timmar)
om den är uppblåsbar ett system med gasuppblåsning.
Det rekommenderas bestämt att en flytväst har:
skvättskydd/sprayhood. Se ISO 12402-8.
En PLB (som liksom andra typer av EPIRB, skall vara registrerad hos vederbörlig myndighet).
Att kontrollera:
Fungerar vanliga seglarvästar här?
De håller väl inte upp huvudet i enlighet med kraven?

Säkerhetssele och säkerhetslinor (fasttjudring)
5.02.1 Varje besättningsmedlem skall ha en säkerhetssele och en säkerhetslina som överensstämmer med EN1095 (ISO 12401) eller motsvarande med en säkerhetslina som inte är längre än 2 m.
a) Varning: en vanlig karbinhake kan lösgöra sig från en U-bult om haken under belastning vrids i rät vinkel mot U-bultens axel. Av den anledningen rekommenderas bestämt hakar med positiv låsning.
5.02.2 Minst 30% av besättningen skall utöver ovanstående vardera vara utrustad med antingen:
a) en säkerhetslina högst 1 m lång eller
b) en karbinhake mitt på en 2 m lina
5.02.3 En säkerhetslina inköpt i januari 01 eller senare skall ha en färgad markör inarbetad i slagningen för att ange överlast. En överlastad lina skall snarast ersättas.
5.02.4 En besättningsmedlems flytväst och livsele skall fungera ihop.
5.02.5 Det rekommenderas bestämt att
a) fasta säkerhetslinor bör vara säkert fastsatta vid arbetsstationer
b) en säkerhetssele är försedd med gren- eller lårband
c) för att rikta uppmärksamhet på förslitning och skador bör sömmar på sele och säkerhetslinor vara i en starkt kontrasterande färg mot det omgivande materialet
d) karbinhakar bör vara av en typ som inte lossnar av sig själv från en U-bult OSR 5.02.1(a) och som lätt kan lossas under last (besättningsmedlemmarna erinras om att en egen kniv kan lossa dem från en säkerhetslina i en nödsituation)
e) en besättningsmedlem skall före en segling justera en sele så att den passar och sedan behålla den selen under hela seglingen
5.02.6 Varning - en livsele är inte konstruerad för att bogsera en person i vattnet och
det är viktigt att livselen används för att minimera eller utesluta risken för att
en persons kropp hamnar i vattnet utanför båten. Flitigt användande av korrekt
justerad livsele anses vara det mest effektiva sättet för att undvika man över
bord händelse.
Att kontrollera:
Samtliga i besättningen måste ha godkända säkerhetsselar.

Rutinträning ombord
6.04.1 Det rekommenderas att besättningen övar säkerhetsrutiner rimligt ofta och att räddning av man överbord ingår.
Att kontrollera:
Hur många besättningar som kör ihop uppfyller detta kravet?
Här är det nog bara att ta sig i kragen till i sommar.

Jag har bara med de punkter som jag själv kände en viss osäkerhet för själv. Ni kan gå igenom hela listan för er egen skull inför nästa säsong. Svenska Havskappseglings förbundet har den på sin hemsida:
http://toolbox.svenskidrott.se/Downloads/129839/docs/Säkerhet_kategori_3_-_2008.doc

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du får måla upp vattenlinjen när du lastat ner allt i båten :-)

Anders Nilsson sa...

Nu ska du inte vara sån bara för att ni inte kan delta med Kracer.
På hur många punkter brister ni? Ni behöver ju ingen brandsläckare nu när ciggen ska bli självsläckande. Micke är ingen brandfara längre när han sängröker på vingarna.:-)

Anonym sa...

Vad jag vet så har har en vanlig seglarväst 50N, den typen av stora räddningsvästar som barn vanligen har har en säkerhetsklassning på 100N, med andra ord så är det uppblåsbara flytvästar som gäller!

Anders Nilsson sa...

Ja, det måste det bli har jag förstått. Ganska avancerade sådana också.
De ska ha gren- eller lårband,
flytvästljus i enlighet med SOLAS LSA kod 2.2.3 (vitt, mer än 0,75 candela, mer än 8 timmar),
om den är uppblåsbar ett system med gasuppblåsning.
Går man sen på en väst som ska klara rekommendationerna så ska de ju också ha skvättskydd/sprayhood enligt ISO 12402-8.
En PLB (som liksom andra typer av EPIRB, skall vara registrerad hos vederbörlig myndighet).
Ganska häftiga grejer. 50 N går åt till att hålla allt extra flytande.:-)

Anonym sa...

Bra att du uppmärksammar säkerheten, Anders! Det låter ju mycket när man läser kraven men mycket är också sunt förnuft i kondenserad form. Innan jag rustade min båt första gången kändes det jobbigt men nu när det är gjort måste jag säga att det känns bra. Träpluggar sitter vid varje genomföring, stormsegel ligger på sin bestämda plats o.s.v.

Jag tycker att en av de bästa och viktigaste punkterna är just 100N-västen. Jag skulle tro att alla som har testat att med en vanlig seglarväst och fullt seglarställ hålla näsan över vattenytan även i moderat sjö och sedan gjort samma test med en uppblåsbar 100N-väst (med grenband) aldrig mer tar med sig en gammal seglarväst på havskappsegling.

Dessutom är faktiskt de uppblåsbara västarna mindre i vägen när man seglar.

Flytvästljusen är även rätt små behändiga nuförtiden. Fördelen är förstås att de alltid är på plats. En MOB-situation på natten inträffar ju sällan så att man hinner planera att ta med sig en lampa att lysa med.

Anders Nilsson sa...

Håller med. Det känns nästan pinsamt att inte ha checkat listan på Svenska Havskappseglingsförbundets hemsida tidigare. Det är precis som du säger inte så farligt om man köper rätt grejer från början. Nu blir det en del men vi borde ju naturligtvis ha köpt till den här standarden från början.