SRS
SRS-reglerna består av tre versioner:
Klassregler för Standardbåtar - samma som tabellbåtarna i gamla SWELYS
Klassregler för Klassbåtar - ISAF och Skandinaviska SF erkända klasser
Klassregler för Mätbrevsbåtar - Vi som idag är SWELYSbrev båtar.
Framöver gäller att alla ska certifikat eller mätbrev. Ett rätt!!
Spinnakeravdragsmöjlighet måste anges i seglingsföreskrifterna. Två rätt!!
Asymmetriskt på bom är inte tillåtet - Ett misstag av SSF (Här hade jag fel -det är tillåtet för mätbrevsbåtar om det är med i mätbrevet, kanon (Ett rätt till))
Alla kladdiga avdrag är borta. Kanon tre rätt!!! (Spinnaker kan tas bort)
Klassbåtar behöver bara skaffa certifikat. Fyra rätt!!!!
Mätbrevsbåtarna ska inte mätas in av mätman om jag förstår det rätt. Ett misstag SSF. (Här hade jag också fel - SSF kan begära det särskilt)
En båt är antingen en klassbåt, standardbåt eller mätbrevsbåt. Om jag förstår detta rätt så är det ett handikapptal per båt. I så fall fem rätt!!!!!(Om det ovan stämmer så har det blivit ett riktigt lyft)
2/3 kom på plats(Alla min spontana önskningar blir uppfyllda). Detta är verkligen okej - alla blev förbättringar. Vad säger ni?
8 kommentarer:
Spinnaker på bom är tillåtet enl. regel C4.3
Enl. C2 kan SSF begära att mätman skall vara inkopplad.
C.4.3 Genaker och s pinnaker
a) Användning
Om SRS-mätbrevet inte anger annat så gäller att en:
i) en gennaker får inte sättas med spirbom.
ii) en gennaker ska halsas i skrovets centrumplan.
iii) en gennaker får halsas med en lina mellan halshornet och
infästningspunkten i skrovets centrumplan och ingen annan anordning
får påverka linan eller halshornet.
iv) en mätbrevsbåt som har både spinnaker och gennaker i SRS-mätbrevet
får bara använda segel av endera typen under en tävling.
Jo, man kan ju i brevet ha skrivet att köra med bom och asymmetriskt och ta straffet för det. Så visst jag har fel där. Det är OK. Positivt!!
Spinnaker och gennaker båtar måste dock välja vilken typ av segel man vill köra med under racet.
Angående mätman så är det på begäran av SSF. Vet du om det då ska mätas fler mått?
det är skillnad mellan gennaker och asym. spinnaker enl.SRS.
Via mätbrev är det mesta möjligt även gennaker och spinnaker i samma race. Man behöver dock ange att man vill använda gennaker och spinnaker i samma race. vad det kommer att kosta är en annnan fråga.
Ja, visst vi vet inte vad det kostar.
Möjligt är det och det är ju bra.
Förstår jag det rätt så är det däremot inte ok att köra både gennaker och asymetrisk spinnaker. Att ha en asymmetrisk på bom för läns och en Code0 eller gamma 3 i samma race.
iv) en mätbrevsbåt som har både spinnaker och gennaker i SRS-mätbrevet får bara använda segel av endera typen under en tävling.
Hittar inget förbud för gennaker och spinnaker i samma race för Klassbåtar. Då är det båtens klassregel som styr om man får ha det.
Så - bilda klassförbund och skriv klassregel!
Klassregler
Klassregler som ISAF, SSF eller Skandinaviska Seglarförbundet antagit för en båttyp.
Erik
Klassen ska vara godkänd också.Det är en hel del jobb med att få båten godkänd som klassbåt.
Det är dessutom så att SRS-kommittén måste välja att skriva in båttypen med fet stil i tabellen för att det skall bli en klassbåt i SRS mening. Är klassregeln för öppen blir man inte klassbåt. Inget kryphål här heller alltså.
Skicka en kommentar