onsdag 7 januari 2009

Säkerhet engagerar - fick ett e-mail om VHF´s CE-märkning - ganska skrämmande eller hur?

Jag fick ett e-mail som handlar om hur vi försäkrar oss om att vår säkerhetsutrustning är tillförlitlig. Få av oss går väl så här grundligt tillväga.

Hur säker är din VHF?
Hur kan man få mätbar data på att den nyinköpta VHF:en verkligen är bra?
Jag blev lite fundersam när Stockholmradio aldrig svarade på mina anrop och började misstänka att min installation var dålig så jag gjorde följande uppkoppling:
  • Antenn Comrod AV-51P (1,23 meter)
  • Koaxialkabel RG213 (20 meter till masttoppen)
  • Kontakter UHF VHF Navman 7110
  • VHF Icom 421

Jag anropade därefter på kanal 27 i Malmö.

  • Kallade upp Stockholmradio (SR) med Navman 7110 och fick över huvudtaget inget svar. Det kan påpekas att jag har haft 3 stycken reklamationer på denna apparat och ingen av dessa tre kunde höras av SR. Ringde då samtidigt upp SR med mobiltelefon för att förstå felet. Deras svar var att de kunde se att någon sände men min röst var så svag att de hörde mig som en viskning NÄR DE HADE SKRUVAT UPP DERAS FÖRSTÄRKARE
  • Gjorde samma försök med Icom 421 och SR svarade omedelbart med betyg 5 av 5!

Försöken utfördes därefter 3 gånger till per apparat för att försäkra mig om att SR och jag inte hade gjort några fel eller missförstånd oss emellan. Men jag fick samma svar från två oberoende personer på SR, så för mig är Navman 7110 en icke godkänd produkt.

Enligt mig så måste felet antingen vara otillräcklig modulation på frekvensbandet eller att röstförstärkardelen är får dålig.

Jag har fått besked på att apparaten sänder ut med 22 W Navmans serviceverkstad. Tog därför kontakt igen med Navman som var mycket tillmötesgående men kunde inte förstå felet. Gick vidare till Post och telestyrelsen som inte kunde hjälpa mig. Fortsatte med Alandia som var klart intresserade men hade aldrig testat VHF apparater.

Så nu till frågan!
Hur skulle jag ha gjort innan mitt inköp av VHF för att få tag på en bra och säker produkt, för CE-märkningen måste vara ett skämt?

Säkerhetsmedveten båtägare
Anders Hegardt

Ja, hur gör man? Jag funderade själv på hur man avgör vad som är rätt grejer när man inte har tid att sätt in sig och testa. "Safety is not a compromise".

2 kommentarer:

Erik B sa...

Ett bra tips är väl att kolla referenser med klubbkompisar och andra.

Kanske något för Blur-Peter att gå ut med som en fråga?

Vad har du för VHF?
Hur är instruktionsboken?
Hur är importörens support?
Vilken kabel/antenn har du?
Hur fungerar produkten?

Anders Nilsson sa...

Grejerna ska ju vara CE-märkta om jag förstått det rätt. Kvalitet är ju inget som som CE-märkning fixar.
Hur som helst så gör jag nog som vanligt. Går in till Peder på Limhamns Skeppshandel och frågar vad jag ska ha för att klara reglerna. Det är nog enklast. Det finns ju alltid lågprishandel på nätet men själv vet i tusan om jag hade orkat att få det att fungera om det kånglat så här.
Jag köpte båten förberedd för VHF med kabel och antenn. Jag ställde aldrig frågan vad antenn och kabel är goda för. Jag trodde inte en VHF skulle behöva vara vetenskap.:-)