Jag har inte hittat något än som stävjer multipla certifikat eller mätbrev. Är det möjligt att ha en standardbåt med genua som man skaffar ett mätbrev till med fock? Eller tvärtom också?
Om flera certifikat och mätbrev till en båt är tillåtet så uppkommer fler problem.
- Seglare med gennakerbåtar kan välja att köra med bomkonfiguration på seglingar med längre banben typ Gotland runt och köra med peke på banseglingar.
Det måste vara meningen med att det krävs antingen certifikat eller mätbrev. Det står att mätbreven gäller framtill den 31 december varje år och måste väl betyda att samma båt inte får nytt till samma säsong? Eller?
Frågan är hur detta ska hanteras?
Någon som vet?
11 kommentarer:
Vad eller hur definerar SRS skillnaden mellan Gennaker och Assymetriska spinnakrar.
Jag trodde att Gennaker bara var ett produktnamn för en assymetrisk spinnaker från Gran och North på
80-talet då dessa var ovanliga, en ordkonstruktion av Genua och Spinnaker Gen/naker.
G.3.1 Definitioner
a) Spinnaker:
Segel satt flygande och halsat till spinnakerbom.
b) Gennaker :
Segel med en halvbredd minst 65 % av underlikslängden satt flygande för om stormasten och halsat till skrov eller bogspröt.
Det är inte möjligt att ha 2 konfigurationer samtidigt. Läs regel A.6 och A.7. Får en båt ett mätbrev utfädrdat blir dess certifikat för standardkonfigurationen ogiltigt
Ja, det är väl bara bommen som skiljer.
Konsekvensen blir väl då att om du väljer att köra gennaker på fast peke eller i stäven så är det inte tillåtet att på samma race köra asymetriskt spinnaker eller symetrisk spinnaker på bom.
Code 0 och Gamma3 ska väl glömmas bort om man inte håller sig till peke.
Tack Erik.
Vad händer om man vrider bokspröt åt lovart med en Gennaker?
Det finns ju en del båtar som kan göra detta, vilket är smart för då kan man gå riktigt lågt.
Jag antar att SRS inte tillåter detta om man mätt in en Gennaker?
Det finns inget i reglerna som förbjuder vridbara bogspröt på mätbrevsbåtar. Läs vad som står i C.4.3 för mätbrevsbåtar
Då måste det vara ok enligt en klassregeln.
Finns det en sådan till tex BR 23?
Eller mätbrevsbåt då..
När SRS hette LYS så kunda man har olika konfigurationer och därmed olika mätbrev samtidigt. Man kan/kunde dock inte använda olika konfigurationer i en och samma tävling.
/Börje
nix, det var inte tillåten då heller. ny mätbrev ersatt det gamla.
Ytterliggare en anledning till hur viktigt det är att giltiga mätbrev och certifikat är publicerade.
Om seglarna bryter mot regeln av okunskap, rent fusk eller av någon annan anledning så är det viktigt att certifikat och mätbrev finns lätt åtkomliga för tävlingsledningen.
Det är ju som bekant på sjön det ska avgöras.
Skicka en kommentar