torsdag 1 januari 2009

2008 års utmanare till First 31.7

First 31.7
SPECIFICATIONS
• L.O.A 9.61 m
• L.W.L. 8.80 m
• Beam 3.23 m
• Draft Cast iron 1.90 m
• Ballast weight 1 025 kg
• Light displacement EC 3 750 kg

Beneteaus First 31.7 har länge regerat som referensbåten i 32-fots klassen.
På marknaden finns sen tidigare Elan 31 men den har aldrig blivit annat ett försök att kopiera det lyckade koncept som First 31.7 är.
Hur skjuter då fjorårets utmanare in sig på First 31.7?
Har man lyckats göra bättre kompromiss i segmentet Racer/Cruisers?
Får nykomlingarna bättre prestanda än den 10 år gamla First 31.7?

32-fots klassen är ju en storlek på båt som är perfekt för den mindre familjen samtidigt som det är möjligt att finansiera en satsning på kappsegling för ganska många.
J-97

Specifications
LOA 9.64
LWL 8.11
Beam 3.35
Draft 1.92
Displacement 3,700
Keel weight 1350
Sail Area 53
Spinnaker 89

J-97 data gör att båtarna ser väldigt lika ut. Båten är dock tänkt att bara föra fock och undanvindssegel är gennaker på peke.
53 m2 och bara fock tror jag kommer att göra henne helt klart underriggad i lätt väder. Vi körde också gennacker på min First 31.7 Grynet i början och det funkade inte alls med en så tung båt.
J-97 har dock en rejäl peke och gennakerdesign har utvecklats sen vi körde i början på 2000. Detta borgar kanske för en annan slutsats vad gäller gennakern. För att köra race på riktigt så krävs tre gennackers jämfört med två spinnakers.
För att få en bättre prestanda måste skrovet vara betydligt mer lättdrivet än First 31.7.
Med en större bredd och 300kg till i kölen så borgar det för en betydligt styvare båt än First 31.7. Max segelyta med hög rigg på First 31.7 blir 58 m2 och då med en kölvikt i järn på bara 1050kg. J-97 har 53 m2 och 1350kg i kölen.
Min slutsats blir att med den begränsade data som finns så kommer First 31.7 blir oslagbar upp till 5 m/s och att J-97 blir snabbast däröver.
First 31.7 stora svaghet är det höga deplacementet på 3750kg och att spinnakerytan är för liten. Min uppfattning är att det helt klart är värt ett straff för större spinnakeryta än standardytan. J-97 får en större undanvindsyta och min uppfattning är att det kommer att krävas för att flytta de 3700kg.
En värdig utmanare och det ska bli kul att se hur hon klarar sig. Något måste ju ha hänt på 10 år?


Finn Flyer 32

Specifications
LOA 9,90 m
DWL 8,80 m
Beam 3,20 m
Draft 1,85 m alt 2.00m
Displacement 3,4 ton
Keelweight 1050 kg

Finnflyer 32 är en fot längre på samma vattenlinje längd. Den seglande vattenlinje längden blir som skrovet ser ut säkert en fot längre. Håller båten vikten så blir tyngdpunkten lägre på samma vikt vilket då också borde ge en styvare båt. Intressant är ju hur brett skrovet är i vattenlinjen. Skrovet ser för ögat ut som det är betydligt mer lättdrivet ut än både J-97 och First 31.7.
Med ett storsegel som är 1,2 meter högre och en stor 107% fock så borde hon driva på rejält. Segelytan blir ungefär i linje med J-97 och med 300 kg mindre att släpa på så.
Helt klart en potent utmanare.


A31



SPECIFICATIONS
LOA 9.55 M
BEAM 3.23 M
DRAFT 1.90 M
DISPLACEMENT 3050 KG
MAIN SAIL AREA 28.50 M²
GENOA AREA 23.00 M²
SPINNAKER AREA 72.00 M²

Någon kallade Archambault "pågabåd". Inredningen funkar säkert för den mindre familjen som tål att ha det spartanskare. Att kalla henne "pågabåd" tycker jag verkar hårt.
Med i princip samma data som First 31.7 men med 700kg mindre att släpa på så blir säkert Acrambault A-31 en potent båt på banan.
Spinnakerytan på 72m2 räcker nog till den låga vikten även om en 10m2 till hade gjort susen.

Hur som helst så kommer 2009 att bli ett tufft år för First 31.7. Hon är inte ensam längre. Alla tre kommer att ge henne en match. Helt klart. Min favorit racer/cruiser bland utmanarna är helt klart Finn Flyer 32. Pris/prestanda båten är helt klart A31. Kvalitetsmedvetna racer/cruiser seglare ska definitivt kolla på J-97. Vad tycker ni?

4 kommentarer:

mattias sa...

Jag glädjer mig till att se både J och A "på riktigt". Hoppas man får chansen i Göteborg nu i slutet på januari.
Tycker A ser vassast ut på pappret. Också ett varv med andra nya spännande modeller som jag tror kan få i gång försäljningen av denna.

Anders Nilsson sa...

Om 2007 var 33-35 fots klassens år så var helt klart 2008 32 fots klassens.
Visst är det intressant med att varven följs åt?
Eftersom jag haft en First 31.7 så tycker jag att det är extra kul att följa vad som dyker upp. Alla tre båtarna är värdiga motståndare. Hur kan man låta Beneteau regera i 10 år?

Anonym sa...

Hejsan,
Jag gillar också FF32 som båt men då man sett prestanda på vattnet i Finland så börjar man tveka. De har haft mycket svårt att hålla samma fart som t.ex. Finngulf 33 med en FF32R som är betydligt lättare än cruisingvarianten, och har ca 30s bättre GPH(~624s/M ORCi2008). Så antingen har man inte lyckats hitta farten, eller så är det något som inte stämmer i konstruktionen eller en kombination av dessa båda.

Kul förresten ifall ni får gjort en skrovfil i Finland för Dehler 34:an. Hur kan det vara så mycket billigare här?

Anders Nilsson sa...

Jag gillar Archambault A31 också. De har satsat på segling och valt linje.
Jag tror att de påkostade träinredningarna är på väg bort i de mindre båtarna.
Det engelska biblioteket blir hur man än gör en kompromiss när det gäller hur mycket segling man får för pengarna.
När det gäller FF32R så krävs nog timmar på vattnet.