torsdag 6 december 2007

IRC verkar slå ut ORC Club på Gotland Runt om man lyssnar på seglarna

KSSS har släppt loss katten bland hermelinerna. Det blir endorsed IRC på Gotland runt. Då får vi kanske 5e regeln att segla efter i Öresund.

SWELYS, DANLYS, ORC International, IRC och DH blir en härlig blandning.
Jag tycker det vore fantastiskt skönt om NORLYS, DANLYS och SWELYS skulle kunna göras om till en LYS regel. Det tror jag hade gagnat segelsporten.
NORLYS har släppt loss möjligheten att köra gennaker i kombination med spinnaker. Det är fortfarande en stängd möjlighet i SWELYS. Varför?

Jag har försökt hitta några race i Danmark där man kör LYS men inte hittat några. Vad är anledningen? Har alla DH-brev? Varför kan inte svensken mäta in sina båtar?

En annan stor fråga måste ju bli vad danska seglarförbundet gör med DH så småningom.
Det räcker ju, tycker jag, med ett endorsed IRC och DH i sundet. IRC ersätter ju närmast LYS som båda är Time-on-Time regler och DH är ju Time-on-Distance.
Skillnaden mellan LYS och IRC är ju mest att IRC kräver ett mätbrev vilket jag tycker är sunt i sig.

DH är väl den regel som fungerar bäst för öar runt som Fyn Cup, Själland Runt, Classic Fyn Runt och Bornholm Runt. Att köra Time-on-Time på längre race när nattbleken, med omstart som följd, gör det omöjligt för stora båtar att placera sig.

ORC International är kanske den rättvisaste regeln men är den kul? Är det kul att vara ute på banan och inte veta om man ska vara före eller efter varandra? Det blir avgjort i hamn. Vi får se vi kanske ska prova på i Marstrand.

Hur vill ni se det utvecklas?
Ska vi mäta in båtarna i IRC till våren?

1 kommentar:

Anonym sa...

Finns det inga system för att köra LYS/IRC på ToD och vice versa? Jag seglar mest i USA just nu och där kör man PHRF (motsvarar LYS). Det går att köra PHRF i både ToT and ToD. Det som krävs är att man väljer ett omräknings tal (i princip en medel hastighet).