onsdag 19 december 2007

Instrumenteringen till vår Dehler 34a börjar likna något - Vårt val blir Nexus NX2








Vi kommer att satsa på instrument från Nexus. Vi kommer att ha 3 Multi XL Mast Display på masten.
Nere vid navigationsbordet kommer vi att satsa på att ha en GPS plotter och styrenheten Nexus Multi control för mast dispayerna.
Jag har tänkt att de ska visa standardinställda värden. Jag vill inte gärna fastna i att vi ska fokusera på instrument under seglingen istället för att segla båten. Jag tror också att det blir enklare för alla ombord att hitta rätt om vi har samma värden som visas från segling till segling.
Jag har beställt båten utan instrumentkonsol på rufftaket för att rensa den på onödigt.
Givarna blir logg, ekolod och vindgivare. Kopplat till detta ska jag ha en sjökortsplotter. Någon som har en att rekommendera? Jag kollar på Garmin 5008 med touch screen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle titta en gång till på kompassgivare. Detta i kombination med GPS ansluten till Nexus (via NMEA) ger grymt bra koll på ström.

Annars, bra val :-)

Anders Nilsson sa...

Det finns kompassgivare i Raymarins Autopilot och vi ska försöka utnyttja den annars vi NMEA format. Går inte detta ska Nexus tydligen ha en ny kompassgivare på gång som ska vara grym. Kul du är nöjd!

Anonym sa...

Ska du ha sprayhood på 34:an? Ser man instrumenten på masten om du har sprayhooden uppe isåfall? När får du din båt levererad. Är himla sugen på att beställa en. Men det blir nog tidigast till 2009 om jag inte vinner på lotto innan. Var i Malmö kommer du ligga med den. Skulle gärna komma förbi och titta på den med den instrumenteringen som du kommer att sattsa på.

Lycka till!
Mvh,
Adam Crona - Helsingborg

Anders Nilsson sa...

Jag ska ha båten med sprayhood. Jag har inte kollat särskilt om det funkar med den uppe men det tror jag inte ska vara några problem. Man satt ganska långt ut när vi provseglade båten.
Jag kommer att ha båten i Malmö. Det är bara att ringa innan så kan du få en tur på vattnet också. Alla ursäkter för att komma ut är bra ursäkter.
Ring mig då på:
040-16 43 89