Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
torsdag 27 december 2007
A-cat gänget allt mer aktiva i sundet
Allt fler A-catamaraner syns i Öresund. Under de senare 2 åren har det tillkommit flera seglare och klassen är absolut Öresunds aktivaste flerskrovsklass. Bilden är tagen under sommarens race utanför Limhamn. Det var fantastikt kul att se hur mycket farten, skärningsvinklarna på undanvinden, de långsamma slagen gör taktiken till en helt annan än vid enskrovssegling. Skillnaden är nästan som att jämföra med en helt annan sport.
Det är helt fantastiska kolfiberbyggen med många fantastiskt snygga detaljlösningar. Reglerna är inte särskilt begränsande:
Currently the main A-Class class rules are :
Min overall boat weight : 75 kg
Max overall boat length : 5.49 mtr (= still the old IYRU rule)
Max overall boat width : 2.30 mtr (= still the old IYRU rule)
Max sail area incl. mast : 13.94 sq. mtr. (= still the old IYRU rule)
No hydro foils allowed
De 75kg inkluderar segel och en 2kg vikt som ska kunna tas bort vid eventuella framtida viktreduktioner. Allt för att förlänga livslängden på båtarna. Båten seglas av en man och detta ger hela ekipaget en vikt kring 155kg.
Detta ska jämföras med Tornado som nyss åkte ur OS som väger 170 kg och har 2 mans besättning och då väger ca 325kg.
Man kan bara föreställa sig skillnaden i acceleration.
Vem vågar prova?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Vikt är inte allt....
På en bana är tornadon långt före...
Frågan är om man slår en A-cat med en F18. Jag får hit en Nacra Ifusion inför 2008 säsongen. Blir intressant att se! Tror faktikskt att den klassen (hobie Tiger) är mer aktiv än A-cat i sundet!?
/Martin
Ja, jag såg en hel del Hobie Tiger i Hellerup. Är det någon som vet vilken som är störst i sundet? Det är ganska svårt att hitta information om de olika flerskrovsklasserna.
Skicka en kommentar