Säsongen 2007
Det helt otroliga hände oss också att när Lasses båt var full och vi i princip var två besättningar så ställde Mattias Bodlund upp med Veja, gamla Grynet. Plötsligt landade vi i gammal välkänd terräng och nu ångrade jag naturligtvis att jag inte bara hade skickat med alla racing seglena till Mattias utan sålt mina nya D4 kolfiber/kevlar Gransegel till Stockholm. Vi fick klara oss med säsongen före seglena men det gick ju bra det också. Vi avverkade både Saltholm Runt och Mumm Stelton Cup i Veja.
Hur som helst så som besättning fick vi till det utan båt i både Kullaseglingen , Bornholm Runt, Ven Runt, Saltholm Runt och Mumm Stelton cup. En helt okay säsong tack vare Lasse och Mattias.
First 36.7an är en båt som jag tycker är betydligt enklare att både segla och prestera i än First 31.7an. Mer lättdriven och mer allround än First 31.7an tycker nog jag. Det känns som om båda har sin svaghet på lätt läns. Det viktigaste är som vanligt att inte tappa fart utan att skära och upp med häcken ur vattnet så att den våta ytan minskar. Detta är särskilt viktigt på 31.7an. I First 36.7an är det också viktig att hålla fart i båten på lätt kryss då kommer också höjdtagningen. Pina aldrig, det är looser strategi. Jag tyckte det var ganska lätt att hoppa ner och bara köra efter att vara van vid First 31.7an. Otroligt kul.
Resultaten då?
- Kullaseglingen - 4a i totalen i Giséle, First 36.7an
- Bornholm runt - 5a i klassen(sist) i Giséle, First 36.7an
- Ven Runt - 2:a totalt, 1:a i klassen i Giséle, First 36.7an
- Saltholm Runt - 12a totalt, 4:a i klassen i Veja, First 31.7an
- Mumm Stelton Cup - 3:a i klassen i Veja, First 31.7an
Kullaseglingen bjöd på knivig segling i strömmarna i norra Öresund. Kul och svårt tvärs i sundet. Vi hade fantastisk nytta av Bent Elgaards lokalkännedom. Segeltrimmet hittade vi inte riktigt. första racet i båten. Dags att åka hem och läsa på. Det finns mycket skrivet om hur man får upp speeden på en First 36.7a. Webben är full med bra och relevanta tips. Quantums tips stämmer bäst för mig.
Bornholm runt var sommarens seglarupplevelse. Det hela handlade om att dra över Bornholmsgattet i kuling i stor båt. Vi skörade storseglet 10minuter efter start. Lasse klättrade ner och började sy medan vi bytade till 107% fock. 3 timmar senare kunde storen hissas orevad. Vindmätaren blåste av då det blåste 38 knop, apperent i och för sig men ändå. Killarna på railen fick sjögräs i drickan. Lasses upplåsbara flytväst utlöste när han satt och burkade. Vågorna närmade sig 3,5 meter höga, korta och räliga. Utmanande att driva båten men kul och nyttigt. Vi satte så småningom spinnaker och gjorde en fin spinnakersegling längs södra Bornholm och drog in nylonet precis innan broachen skulle varit ett faktum. Resultatet var kört men en nyttig segling för hela gänget.
Ven Runt blev vårt bästa resultat under hela säsongen. Racet startade i väldigt skiftande och lätt vind. Vi kom hyfsat iväg men trasslade med en X-båt i lä. De pinade sig upp och jag missbödömde deras förmåga att hänga sig kvar så det tog onödigt lång tid innan vi kom förbi. När vi närmade oss märket låg vi mycket väl till men vinden spelade oss plötsligt ett spratt och vi var tvungna att släppa förbi Kjell Widmark i en First 34.7. En J-105 smet också förbi. Vinden vred nu mot väst. Vi hade riggat med Lasses nyinköpta lätt länsspinnaker som Åke och Claes på Gransegel tydligt berättat för oss att den gäller inte på halvvind. Tur att det var lätt. Vi hade förmodligen inte ens fått köpa en ny av de obarmhärtliga segelmakarna om vi skadat den. Fartgarantin gällde definitivt inte. Vi fick köra med den hela vägen upp till Vens Norra och den var mycket riktigt inget vinnande vapen mot dessa två gennaker båtar. Framför oss hade vi också 2 X-35or. Efter Vens norra gippade vi först in mot Ven för att fånga vindarna från Backafallen. Spinnakern var perfekt för länsen på Vens sydsida. Vi satsade också på att runda längst in vid Vens södra. Detta visade sig vara en vinnande strategi. Vi kom om både First 34.7an och J-105an. Vi hade också närmat oss X-35orna när de gippade innåt. På sträckbogen mot Ålabodarna hände inte så mycket mer än att vi lyckades positionera oss för rundningen ganska väl för ett bra spår på kryssen. här gällde att krypa längs kusten innanför revlarna och få strömlä. Kryssen upp mot Råå gick bra och vi var väldigt förväntansfulla över hur det hade gått. 2:a totalt kan vi definitift leva på tills det är sjösättning igen.
6 kommentarer:
Snygg bild på min express RIXPORT80, fotografen fick låna mitt canon 100-400 is och plåta med denna underbara oktoberdag på havet.
Vi vann ju starten och vår klass med goa marginaler :)
// Mattias A swe 39
Ja det gick ju fint för er hela vägen Ni vann ju med övertygande 3min. Bara att gratulera. Till nästa säsong har ni Express seglare chansen att få bra sparring i Martin Fridh som kör Skånegåsen. Gåsen har inte landat riktigt än men jobbar ni på honom så kommer de säkert att köra en hel del här nere. Martin har fått jobb i Malmö. De kom förövrigt 8a på SM 2007. Han ska ha båten i Lagunen i Malmö.
Det finns många fina bilder som du sa från denna dag i oktober. På www.vedbaek-sejlklub.dk under Mumm-Stelton cup hittar ni flera.
Hanse:n seglade om er igen innan ni nådde Flakfort... Men då vi fick strul med spinnaren gled ni förbi oss efter bron! Läsvärt inlägg iaf! / Jack Sparrow
Hansén var klart före oss hela tiden men det ska man vara när båten är 1.10 m längre. Omräknat var det ju annorlunda. Vi hängde ändå bra med ner till Malmö redd för spinnaker. :-D //Davy Jones på Flygande Holländaren
Det var en rolig segling iaf! Vad har ni för lys? Vi seglar på 1.21 och segelgarderoben består av 140%genua, standardstor och standard självslående fock. Under Saltholm runt körde vi på kryssen med 1rev och självslående fock.
Upplevde att ni plockade fin höjd och fart när vi kryssade upp mot Flakfort. Tur för oss att vi slog bra på ett par skift på vägen upp!
Var det bara vi som funderade över den märkliga klassindelningen? Vill minnas att vi seglade med avsevärt mycket större båtar i klassen...
Jack Sparrow (den enda utan sjöställ...)
(Bra bloggsida, både för seglarna och seglingen!)
Är det inte dumt att köra revat? Skämt åsido. First 31.7 har 1.19. Jag tyckte vi gick fint fart/höjd mässigt. Vi gick ju om er på ren fart. Som du sade gjorde vi några kass slag uppe vid flakfort. Feltajmat och otroligt irriterande. Vi kom igen sen. H-båtarna kunde vi inte göra något åt.
Segelgarderoben på Grynet var kanon. Jag hade tyvärr sålt D4 Gransegelstoren och D4 Gransegel-focken tidigare. De var helt fantastiska. 60% kol och 40% kevlar. Jag ska ha samma till Dehler 34an.
Vi hade bara Gransegel så de var ju betydligt bättre än Hanse:ns (jag fattade det först som Hanséns alltså First 36.7an).
På Saltholm Runt hade vi en lätt Genua #1 i Kevlar Smoke, en tung Genua #1 i Grans egen titanoxid UV-skyddade Kevlar TT , ett Spectra storsegel helt outslitlig dock lite tung och en Spinnaker i Nylite 90. Det var ju faktiskt bara genuan som var racig.
:-D kul du gillar bloggen.
Skicka en kommentar