onsdag 19 december 2007

Autopiloten blir möjligen Raymarins kanske Nexus


Till Autopilot har jag valt Raymarin. Den går att få med trådlös fjärrkontroll och det bedömmer jag som viktigt när man kör själv. Även om jag aldrig ska lita på den så är det ju fint när jag seglar själv och behöver justera kursen utan att vara nära styrpanelen.
Vi ska ha varianten med Gyro som heter SmartPilot S1G(yro). Den är betydligt dyrare än Nexus men utan att ha provat så ska den ge mycket litet motstånd i styrningen och detta tycker jag är viktigt när den är bortkopplad.
Är det någon som har erfarenhet av denna eller Nexus?

5 kommentarer:

Per Lundquist sa...

Bra att du tog S1 med gyro. Ska vara stor skillnad i prestanda om det går lite sjö.

Helt annan fråga: Hur tänker du behandla skrov och köl? Själv klurar jag som mest på hur många lager epoxi som ska på. Samt har ågren för allt slipjobb...

God Jul!
Per/Dehler 34 sv/SWE 12

Anders Nilsson sa...

Autopiloten ska jag nog ha med fjärrkontroll också.
Jag för min del har mest ågren för att få varvet att fatta hur jag vill ha min däcksutrustning. De verkar vara något chokeade efter den enorma försäljningssuccén båten blivit.
Botten ska jag epoxibelägga med 7 lager. Noggrann acetontvätt och slipning innan. Kölen ska bredspackals slipas, spacklas, slipas spackla slipas. Tunna lager spackel så profilen behålls.
Efter alla lagerna av epoxi ska jag vattenslipa epoxin tills den är superslät. Därför 7 lager så skyddet tål att vattenslipas. Efter detta ska jag lägga en eller två lager primer för att få en riktig vidhäftning för giftfärgen. Jag pallar inte slarva här. Jag hade problem på Grynet att Epoxin sprack av trycket från stropparna vid lyft.
Jag har tagit ledigt en hel vecka samt tänker nog leja ut målningsjobbet av epoxin.

Anonym sa...

Glöm inte att se till att profilen blir exakt på kölen nu när du tänkt lägga ner så mycket jobb ändå.

Vilken Naca använder Dehler på sin 34a? Och vilket korddjup på de olika höjderna? Är nosradien rätt?
Några frågor som du skall ställa dig innan du kladdar på spackel och färg.

/Hansen

Oxygen sa...

Ray's funkade klockrent i X-43'an. Remoten fungerar också som trådlöst multi instrument. Behagligt i dåligt väder när man kan sitta under sprayhooden, och se plotterbilden med radaroverlay på stora LCD'n på skottet och styra wireless.

Anders Nilsson sa...

Jag har åtminstonde 10fot till innan jag ska bli instrumentseglare det är helt klart.
Hansen:
Jag ska se vad jag få ut av dem. Jag ska nog ner en tur till varvet i början på januari. Återkommer med ett inlägg när jag vet.