måndag 7 mars 2016

Nexus a Garmin Company - där försvann den produktkunskapen

Inför säsongen så tänkte jag att vi skulle göra en ny fabrikskalibrering av vår vindgivare för att vara på säkra sidan. Jag hittade ett Garminkontor i Lilleröd, Köpenhamn, för när man ringer service så jag skulle kunna visa upp givaren.
När jag kommer fram till dörren i Lilleröd så är det låst och igenbommat. Jag får ett annat telefonsamtal medan jag står där. Medan jag pratar i telefon så upptäcks jag och en kille tittar ut och undrar vad jag vill. Jag berättar mitt ärende och han säger att de kan hjälpa mig men hänvisar till instruktionen på en skylt som jag inte hade hunnit läsa.
Jag måste registrera mig och få ett RMA nummer. Det får jag bara om jag är "berättigad" till service.
Ok tänker jag - inga problem.
Jag ringer numret.
- Najj, det behövs igge. Din giver er automatiskt kalibrirt. Säger den danske killen i luren.
- Det är inte riktigt för jag har ett fabrikskalibereingspapper med den här säger jag.
- Er det en trebladig propeller med to vinger så er det som jeg säger. Den er automatiskt kalibreret.
- Det hade min gamle också och den hade jag också ett kalibreringspapper på.
- Najj, do hade den en alupinne.
- Nä, den såg likadan ut.
- Jag får ringe dig på måndag igen när jag kollet op det.

Fasen vad trött man blir. Jag är utanför dörren Lilleröd och vill lämna in givaren för en ny kalibrering. DET GÅR SLET IKKE.
Ringer inte killen på måndag bestämde jag mig för att då blir det inte en Garminprodukt någonsin mer i något sammanhang. Och det gjorde han inte.

En klen tröst är Anders Bergmarks turer med Raymarine:
http://piano-swe27.blogspot.se/search/label/e7

Tydligen har de stora drakarna bestämt sig för att de inte har service med produktkunskap längre.

5 kommentarer:

Johan sa...

Dags att swappa till B&G! De har dessutom support.

Anders Nilsson sa...

Vilken support erbjuder B&G mig i Malmö?
Jag undrar om det egentligen inte är så att det är en kunnig person som Peder Edman alla saknar?

Johan sa...

Support på plats i båten av B&G-icensierad expert, Bo Skaaning. Han är duktig och trevlig (seglar bla med Xp44 Stony). Du får betala för hans brotur/bilkostnad Kphmn-Mö. Alternativt lämna prylarna i Köpenhamn.

Anders Nilsson sa...

Ja, man glömmer lätt bort Köpenhamns möjligheter.
Tur vi har bron.
Vilka B&G instrument kör du med? Har hört att det är ett massivt jobb att kalibrera dem.

Johan sa...

Jag har B&G H3000. Ja, ganska stort jobb att kalibrera dem. Och gör man inte det ordentligt så blir det helt fel. Avancerat system som kräver kaliberering. Men det finns en hel autokalibreringsfunktioner inbyggda. Det heter auto men kräver ändå en del. Dock enklare att kalibrera än H2000 som vi hade tidigare innan jag gjorde en förmånlig swapp. Skall du börja från scratch, dvs inga befintliga B&G prylar så är det nog H5000 som gäller. I alla fall om du pratar med B&G-säljare. Prislappen är förstås ganska hög,