I Allerød utanför Köpenhamn pågår ett bygge med full fart. Jørgen Jensen håller på för fullt och slipar epoxispackel när jag dyker upp.
Johan Joensen Yacht design har designat båten. Johans far som är skibsbygger och var en del i HP1030 projektet har också varit med i designvalen.Johan, Johans far och Jørgen bakom bygget i dubbel bemärkelse. Jag fick lära mig en hel del om 5.5m klassen. Boxregel där skroven får variera ganska fritt. 5.5mR regeln har tre huvudparametrar segelyta, vattenlinje längd och deplacement. Ju mindre segelyta desto längre vattenlinje och ju tyngre bårt desto mer segelyta. Vet man att det ska blåsa så satsar man på en tung båt med lång vattenlinje och liten segelyta.
NewNordic 5.5 så har man satsat på en ganska tung båt med mycket segel och hyfsat lång vattenlinje.
Förskeppet är vasst och akterskeppet utsträckt och plant.
När det gäller kölen så har det funderats en del. Många koncept har studerats. Trim taben på 5.5 kölen spelar en stor roll i vad som är optimalt. Bulben har designats för minimalt drag. En ren fenköl har studerats med vingar i bakkanten för att pressa ner virveln som oundvinkligen skapas på en fenköl. Till slut har de valt en bulbköl med minimalt drag som ska förhindra att det bildas en virvel på kölens underkant. Modellen var på plats och jag kan avslöja att det var en intressant diskussion. Lyftet som en köl med trimtab ger skapar andra förutsättningar än en fena utan trimtab. Jag lovade att inte säga mer men kan avslöja att den ser inte ut som de ovan.
Kölen har en ganska tjock profil. Detta styrs av regeln. Hur de tänkt kring trim tab design diskuterade vi inte.
Masten är en aluminiummast och kommer från John Mast i Vejle. Masttoppen lutas 2.5m framåt på länsen så det krävs en avancerad mastfotslösning.
Ska bli kul att se när hon är färdig. Hon är en av tre nya 5.5 metre som byggs till säsongen.
För er som har Seahorse så fick ni hem ett nummer idag med en fin artikel om henne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar