När vi har flytet och det går bra under racet, skiften är i takt, båthanteringen funkar, bra fart och trimmet stämmer då är det ingen konst att segla.
När det är motigt starten går fel, vi blir klämda och kan inte positionera oss på banan som vi tänkte det är också då vi lättast tappar vad som är viktigast. Det som vi ska prioritera i racet för att inte missa vad som är viktigt.
Kapitel 3 handlar om att innan starten ha klart för sig vad som ska prioriteras i dagens race.
Vad som är viktigast i fokusera på i dagens race.
Här gillar jag att Mark Rushall verkligen är metodisk och kombinationen med den strategiska planeringen är riktigt bra.
Är den strategiska planeringen ordentligt gjord så kan vi också fundera igenom vad som kommer vara viktigt att fokusera på.
Det går ganska enkelt att göra upp en tvådimensionell matris.
På ena axeln fokusområdena och på den andra förutsättningarna som området och förhållanden som vi ska segla i.
Fokusområdena återkommer från den strategiska planeringen.
Vilket fokusområde och hur dominerande det är avgörs ju självklart av området och förhållanden som vind, vatten och banan ger.
Jag tycker Mark Russells femgradiga skala är alldeles utmärkt att gå igenom med hela besättningen innan race så det är klart när man går ut hur hårt de olika fokusområdena ska prioriteras.
Gör ni något liknande eller vad säger ni?
Hur man ska segla i strömt vatten beror på hur det strömmar och hur vindriktningen är.
Hur man seglar när pendlande vind dominerar beror bland annat på hur hårt det blåser som ger krav på mer eller mindre fri vind.
Hur man seglar vid sned bana kan ju bero på hur hård ström man har.
Etc.
När det är motigt starten går fel, vi blir klämda och kan inte positionera oss på banan som vi tänkte det är också då vi lättast tappar vad som är viktigast. Det som vi ska prioritera i racet för att inte missa vad som är viktigt.
Kapitel 3 handlar om att innan starten ha klart för sig vad som ska prioriteras i dagens race.
Vad som är viktigast i fokusera på i dagens race.
Här gillar jag att Mark Rushall verkligen är metodisk och kombinationen med den strategiska planeringen är riktigt bra.
Är den strategiska planeringen ordentligt gjord så kan vi också fundera igenom vad som kommer vara viktigt att fokusera på.
Det går ganska enkelt att göra upp en tvådimensionell matris.
På ena axeln fokusområdena och på den andra förutsättningarna som området och förhållanden som vi ska segla i.
Fokusområdena återkommer från den strategiska planeringen.
- Vindstyrka
- Pendlande Vind
- Vindböjar
- Successiva skift
- Ström
- Vågor
- Linjefördel
- Sned bana
Vilket fokusområde och hur dominerande det är avgörs ju självklart av området och förhållanden som vind, vatten och banan ger.
Jag tycker Mark Russells femgradiga skala är alldeles utmärkt att gå igenom med hela besättningen innan race så det är klart när man går ut hur hårt de olika fokusområdena ska prioriteras.
Gör ni något liknande eller vad säger ni?
Hur man ska segla i strömt vatten beror på hur det strömmar och hur vindriktningen är.
Hur man seglar när pendlande vind dominerar beror bland annat på hur hårt det blåser som ger krav på mer eller mindre fri vind.
Hur man seglar vid sned bana kan ju bero på hur hård ström man har.
Etc.
2 kommentarer:
Eisenhower says: plans are nothing, planning is everything. En devis som står sig än idag. Alltså, gör en plan i stora drag och uppdatera den eftersom. Simpelt eller hur.
Hur roligt är det att envist hålla fast vid någonting som man trodde var rätt före start?
John P
Själva planeringen är ju det som gör att man kommer förberedd. Får man bara en plan presenterad så säger det ganska lite om man inte gjort den och har bakgrundsinformation.
En bra plan har ju också en väl genomförd riskanalys med back-up plan. På så vis kan man hantera också i planen vad man gör om förutsättningarna ändras.
Vilket de sannolikt kommer att göra under en dags racing som du säger så måste man ju vara flexibel.
Prioriteringarna i kapitel 3 handlade ju om man tex seglar på en liten insjö så är det troligt att det blir vindböjar och pendlande skift. Knappast vågor och ström. Sned bana kan det bli för de kanske inte får plats i alla vindriktningar.
Då är man ju inställd på vad man troligen möter. Sen kan ju ett åskmoln ställa till det och det får man ju vara observant på. Kappseglade Laser Grand Prix på Roxen en gång och jag måste säga att allt som hände de dagarna hade nog ingen plan rått på.
Skicka en kommentar