tag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post6943356513273367438..comments2023-05-25T17:17:16.312+02:00Comments on Öresund regatta: Bokklubben Grynet - Taktik för Kappsegling - Mark Rushall - Kapitel 3, Prioritera Anders Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-46933091810248918082016-03-11T18:34:06.670+01:002016-03-11T18:34:06.670+01:00Själva planeringen är ju det som gör att man komme...Själva planeringen är ju det som gör att man kommer förberedd. Får man bara en plan presenterad så säger det ganska lite om man inte gjort den och har bakgrundsinformation.<br />En bra plan har ju också en väl genomförd riskanalys med back-up plan. På så vis kan man hantera också i planen vad man gör om förutsättningarna ändras.<br />Vilket de sannolikt kommer att göra under en dags racing som du säger så måste man ju vara flexibel.<br />Prioriteringarna i kapitel 3 handlade ju om man tex seglar på en liten insjö så är det troligt att det blir vindböjar och pendlande skift. Knappast vågor och ström. Sned bana kan det bli för de kanske inte får plats i alla vindriktningar. <br />Då är man ju inställd på vad man troligen möter. Sen kan ju ett åskmoln ställa till det och det får man ju vara observant på. Kappseglade Laser Grand Prix på Roxen en gång och jag måste säga att allt som hände de dagarna hade nog ingen plan rått på.Anders Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/08593391762839398792noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2976752488066274540.post-9759002454386323802016-03-11T08:54:33.801+01:002016-03-11T08:54:33.801+01:00Eisenhower says: plans are nothing, planning is ev...Eisenhower says: plans are nothing, planning is everything. En devis som står sig än idag. Alltså, gör en plan i stora drag och uppdatera den eftersom. Simpelt eller hur.<br />Hur roligt är det att envist hålla fast vid någonting som man trodde var rätt före start?<br /> John P Anonymousnoreply@blogger.com