söndag 31 mars 2013

SRS 2013 - Grynet vs Dehler 34SV/Dehler 35 fleeten

I veckan som kommer så presenteras vårt SRS-tal för 2013. Våra två första race 2013 kommer att vara banrace efter SRS-regeln. De två första är North Sails Trim Cup 11-12 maj och Marstarnd Big Boat Race 1-2 juni.
Jag funderade ett tag på att optimera för dessa två och sen byta optimering för distansrace. Hur skulle en sådan optimering för oss se ut i SRS?

Banrace(kryss/läns) - lätt/mellan fock, mellan/hård fock, 3.5 hård fock och 2 spinnakrar. Allround/läns spinnaker och lättvindsspinnaker.
Distansrace(rund bana) - genua, mellanhård fock, 3.5 hård fock och 3 spinnakrar. Slör, Allround/läns spinnaker och lättvindsspinnaker.
Dehler 34 SV har indragna vant jämfört med Dehler 35 som har dem i skrovsidan.
Grynet och Dehlta är sen de enda Dehler 34SV som har extra långa genuaskenor så vi kan köra med full genua. Detta gör att vi kan få till en riktigt optimal genua med den rigg vi har.

Grynet med första storseglet och genua.
När vi fick Grynet så testade vi när är det dags att byta till fock. Focken fungerade lika bra som genuan redan vid 8-9 knops vind utom möjligtvis i väldigt krabb sjö. Vi bestämde oss då för att sy en utbyggd lätt/mellan fock för att se om det fungerade med bara fock. På det här viset skulle vi tjäna en hel del sekunder per sjömil i DH.
Nya storseglet och lätt/mellanfock.
Till säsongen 2011 så hade vi funderingar på hur vi kunde göra ett snabbare storsegel. Bygg ut toppen och korta E var det vi trodde på då. Ett mer trimbart storsegel tillsammans med fock.
Vi började 2012 med att köra fockkonfigurerat men eftersom Saltholm Runt blev double scoring, efter seglarnas önskemål, så mätte vi in genuan igen i DH2012. 
Vi körde även så på Bådnyt sailors Cup och båten fungerar fantastiskt fint upp till 15 knop med genua med det nya storseglet. Stor skillnad alltså jämfört med gamla storseglet.
Jag upplever att vi inte har några svagheter i kryssregistert då vi kör med genua. Med det nya storseglet och genua så borde det fungera i alla reglerna 2013, SRS, DH2013 och ORCi 2013. På SRS banrace skulle vi förmodligen tjäna på dra ner på garderoben och köra med fock, då vi är straffade med genua i hela vindregistert, och ta bort slörspinnakern.
Eftersom vårt viktigaste race är ORCi EM i sommar och där kommer vi att köra genua så finns det en poäng att få timmar i båten med genuan.
Vi kommer också att komplettera med en reacher för halvindssegling men den planerar vi inte att ha med i SRS i början i alla fall.
Kollar man på övrigas konfigurationer i SRS så har alla Dehler 34SV/Dehler 35 sina lösningar på halvvindssegling. Kan båten bara ha fock så är väl Per Lundquist konfiguration intressant att kolla på och Magnus Holmquist som blir hårt straffad med sin gennacker.
Hade vi kört med bara fock så hade jag nog kompletterat med en 65% code segel i laminat som också hade fått ersätta Reacher och slörspinnaker. Halvvindssegling utan Code är tufft att få till.
En kommentar till SRS utfallet 2013:
- Per Lundquists genua är ju per redskapsregel inte en genua eftersom mittbredden är för bred. Här får jag inte till varför den då räknas som genua?
- Magnus Holmquist kombination av symmetriskt och asymmetriskt känns alltför straffat för att kunna segla krysslänsbana med. Runt öar för halvvind kanske det blir en annan sak.
- Leif Englunds kolmast och längre J-mått verkar inte kosta särskilt mycket. Kollar man däremot noga ser man att Leifs ½-breddmått på Norths maxspinnakern är 40cm smalare än övrigas. Dags att skaffa en sån kanske. ;-)
- Lasse Sjömans Dehler 35 känns bäst optimerad för banrace och Marklunds för runt öar.

18 kommentarer:

Mats Andersson sa...

Högintressant fråga även för glad amatör i Dehler 35 (fockbåt) som ska
1. Mäta in i SRSv efter vägning i maj, och
2. Segla Bohusracet (och förmodligen Tjörn runt)

Tillgänglig garderob:
Stor
Fock
Code 0 i laminat, på rulle
Slörspinnare

Så vad satsa på vid inmätning?
Code 0 känns användbar upp längs kusten med förhärskande SV-vind.
Spinnakern är väl frågan, på två gubbar i mörker känns det även handhavandemässigt så där...
Tips?
/Mats

Erik B sa...

Tolkar jag dig rätt att båten fungerar bra på kryss-länsbana med focken men i de flesta andra seglingar har båten stor nytta av en genua eller Code Zero?

Anonym sa...

Hmm. en liten reflektion i detta: Grundtanken med s.k. fockbåtar var väl att det skulle bli enklare ombord?
Förslag till SRS optimering(båten):
-superslät botten
-perfekt kölfinish/form
-perfekta segel kevlar/technora/kol
-stumma fall
-fockskot utan "stora knutar"
-avlastare som håller fast linan 100%
-SRSv-mät så att allt blir korrekt
-funktionellt/välfungerande ombord
-allt ska fungera lätt o smidigt, kinkar nå´t någon gång så måste det fixas till
-att göra lista & penna på huvudskottet
-inte massa cruising-prylar ombord på race, "tomma" tankar förutom bränsle..
-gör båten allround för alla vindvinklar och optimera för maxspeed i 3-6 m/s(=ostkust-medelvind)
-förbered segelbyten så långt möjligt (tekniskt)
-se till att alla instrument visar rätt värden
-fasta/uppmärkta grundlägen för fall o segeltrim
-se till så att rorsman o gastar sitter bekvämt på kryssen

Och ha riktigt kul!
Stefan K
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anders Nilsson sa...

@Erik
Det är mer komplext än så men visst kan man generalisera och säga så. Jag jämför när vi kör mot andra genua båtar. Är det andra tyngre fockbåtar som vi möter så har de ju samma problem.
Enkelt uttryckt så är det ju så att focken står som en svenskflagga i toppen och drar ingenting när du inte har den kryssskotad. Vi flyttar ut den i relingen men det är ändå inte tillräckligt under 15 knop.
Genuan är ju bättre men behöver även den kompletteras med en reacher då det öppnar lite till.
Alternativet är en 65% Code. 75% är betydligt sämre. Här spelar de olika reglernas tolkning av prestandan stor roll.
Alternativet är ju att hissa spinnakern plocka ner gå högt hissa igen osv.

Anders Nilsson sa...

Vad är det som gör en fockbåt enklare?

Var det inte så att fock blev populärt i och med att man byggde ut akterrundorna och dessa tog inte reglerna hand om. Entalsreglerna, IRC och SRS, gynnar ju fortfarande fock och Code 1.

Anonym sa...

IRC regelmakarna ville att det skulle bli enklare och därav premieras fock-konfig i IRC. SRS ska inte styra båtutvecklingen och har knappast någon betydelse för utvecklingen i Europa/USA. Sedan blir ju fockbåtarna lite billigare att producera också vilket samverkat med IRC förenklingen, icke att förglömma. Leif E tyckte utvecklingen gått åt fel håll, känner också tveksamhet till att man återgått till fockkonfig, då man måste ersätta en genua med andra typ Code segel som kanske inte direkt underlättar ombord. Precis som du beskrev så "flaggar" en X-fock när man lättar skotet på ½ vind. Grynet har väl precis som Englund uttryckte det om Dehlta "Turbo" med en genua 0-6 m/s, så det lär ju vara riktigt bra drag i era båtar i hela registret.
Stefan K




Anonym sa...

I min värld handlar båtoptimering först och främst om att båten skall segla väl i de förhållanden och med den besättning man kappseglar med. Att optimera mot olika respitregler är helt enkelt överkurs speciellt som utfallet är liknande (med undantag för IRC som inte alls tillåter vettiga code-segel) i alla förekommande respitregler. Jag vet att Anders är övertygad om att SRS 65% gennaker är ett hål men jag är inte lika övertygad...;-)

Uppfattningen att IRC gynnar fockbåtar, anser jag efter att ha analyserat rätt många mätbrev på olika båtar, till stor del är en myt som baseras på att vädret i IRC's kärnområde, Engelska kanalen, gynnar fock-konfigurerade båtar. Medelvinden där är 2-3 m/s högre än i Sverige och när det är lättvind dominerar ofta tidvattnet.


Om jag skall ge Mats (första kommentaren) ett råd om hur han skall sätta upp båten för bohusracet så hade jag aldrig lagt spinnakern hemma och jag hade nog tagit med coden också. Även om det kostar lite respittalet så fyller den i hål i båtens prestanda på ett bra sätt. Historiskt sett har bohusracet oftast blivit en gigantisk kryss-länsbana och utan spinnaker (eller annat länssegel) blir det segt. Lägg en dag eller två på att träna att köra spinnaker double handed......det är både roligt och lättare än man tror. Mörkret är inget större problem på Bohusracet eftersom det går helgen efter midsommar.

Snart är det segling igen :-)

PelleL

Mats Andersson sa...

Tack Pelle!
Du har nog rätt, och kul att använda sina segel och lära sig dem ordentligt, också.
Så här långt och för mina kunskaper/behov så funkar dessa segel utmärkt med båten.

Visst är det annars gott med en bra genua för de båtar som kan ha det. Till min förra båt, en Hanse 311, så använde jag en 130% rullgenua för cruising. Det gjorde den båten väldigt gott och det är lättare att trimma så länge vindstyrkan är låg eller måttlig, upplevde jag. Nackdelen är när det piper i, formen tar stryk när den rullas in, trots bukkompensator.

De tidiga Hanse-båtarna hade ju den möjligheten med indragna vant och de har lite mindre segelyta generellt än vad prestandabåtar har.
Tycker att de nya cruising-båtarna har blivit för tunga för att må bra av enbart fock i våra vatten. Självslående fock vill jag aldrig ha igen, ett mycket svårtrimmat segel som tillverkarna säljer som att det är enkelt att hantera. Visst, men det är ännu enklare att inte rulla ut det :-. Kanske funkar det bättre med utbyggda akterrundor, vertikala lattor mm, men bättre att lära sig använda riktiga segel tycker jag.

Nästan 10+ idag, så nu ska väl isen ge sig snart i ån så man kan komma i...
Mvh, Mats

Anders Nilsson sa...

@Pelle
Det med hålet för 65% gennaker menar jag inte. Det var Per Lundquists båt som hade 1.26 med sin 55% som var hålet. Men det var ju ett fel som är tillrättat.

Anders Nilsson sa...

@Mats
Ingen tvekan att ta med allt. Det kan ju bli lätt läns.
Ser väl ut att vara en bra garderob att börja med.

Anders Nilsson sa...

1,288 en höjning med 0.005 blev årets skörd.

Peter Kross sa...

Dehler 34SV (standardbåt)sänktes ju med 0,008. Mestadel basera det väl på höjt vikt. Jag såg att Dehlta också fick en höjning med 0,005.

Anders Nilsson sa...

Standardbåten har ju äntligen fått höjd vikt och viktens betydelse för farten SRS har värderats ner.
Det förklarar väl saken?

Anonym sa...

Tjena Anders, gammalt inlägg men jag har efter Bohusracet sammanställt en ny SRS lista med jämförande respittal.

Att inte mäta in enligt SRSr är rena lotteriet, nästa år få bli en reviderad inmätning. Tills dess kappseglar jag one-design i Express och Laser, den enda regeln med förtroende.

Mvh Johan Dehler 35 Destiny

Anonym sa...

Sammanställningen finns här:

https://www.dropbox.com/sh/1bo3fk3scphbmay/AAD4Qgud3xPjIgyD6GFPqC4Da

Anders Nilsson sa...

Det har varit många som kontaktat mig och vill att jag ska göra något för att komma åt orimlig indata med min blogg och mitt engagemang i SHF styrelse.

Eftersom SSF vill hålla i regeln själv för att garantera att det inte blir en politisk soppa så måste det vara på deras initiativ. Någon slags rimlighets kontroll av indata bör till.

Jag är inte en SRS-fiende utan jag tycker den platsar för enkel klubbsegling och mindre regattor. SRSv borde krävas på mer seriösa regattor som MBBR, ÅF-offshore och ÅF-Inshore om det ska kännas seriöst. Eller att seglarna tar tjuren vid hornen och mäter in i ORCi istället och ber arrangörerna att bjuda in efter regeln.

Pelle sa...

SHF måste väl kunna trycka på som respitregel-seglingsförbund.

Anders Nilsson sa...

Då måste det ju bli genom SHF´s medlemmars engagemang i frågan i så fall.
De flesta som idag är medlemmar i SHF seglar havskappsegling, distanskappsegling och krysslänsbanor efter både ORCi och SRS.
Regelfrågan har hittills (så länge jag varit med) inte varit en stor fråga på våra medlemsmöten (årsmötet).

Vår tyngdpunkt och engagemang i styrelsen ligger just nu på att få till en utveckling på arrangörssidan så mästerskapssegling och internationell segling utvecklas.

Det innebär i praktiken att få till och underlätta för seglare att få ut ORCi-brev, supporta i frågor kring säkerhet ISAF Cat I II III etc, samordna tävlingsdatum med andra länder, hålla kurser i segeltrimning, säkerhet, väderstrategi, instrumentsegling etc.