lördag 23 mars 2013

Hur trimmar ni spinnakern? Hjälp oss hitta rätt.

Här jagar vi First 35 Maria på Saltholm Runt 2012. Hur kan vi förbättra spinnaker trimmet här? Klicka på bilden så förstoras den.
Här är vi ur sedda ur en annan vinkel. Förändrar det saken?
Hur kan vi bli snabbare här?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Byt till genaker :)

// Miclael

Anonym sa...

Michael skall det vara

Anders Nilsson sa...

Gennakerseglare har i snitt för lite suggat.
Nu gällde det oss. ;-)

Anonym sa...

Det här är svårt men på de två första bilderna tycker jag det ser ut som ni kör bommen för högt och för lite suggat. Spinnaren ser ut att "vika ut" på mitten, projecera för mycket och bli lite ostabil. Hursomhelst skulle bommen behöva sitta högre på masten så den blir horisontell och maximerar projektionen. På den sista bilden tycker jag bommen igen ser ut att vara för hög men seglet är nog lite överskotat också.

PelleL

Anders Nilsson sa...

Tack Pelle.
Håller med dig. Ner med bommen så spinnakern faller in mer jämnt längs lovartsidan och inte bara uppe som på de två översta bilderna.
Följ sen med ner med suggan så spinnakern inte spiller allt genom att öppna för mycket.
Vi gjorde det på det här benet och det är i början det ser ut så här. Linorna ska märkas upp och bomfästet i masten ska få en skala så vi har rätt utgångsläge från början.
Marias spinnaker ser betydligt bättre ut och vi hade kunnat ta in snabbare om vi haft rätt trim när vi hissar.
Understa bilden tror jag det var så att vinden mojnade och vi justerade inslaget för hårt. Båten "gick in i sin egen fartvind".

Anonym sa...

Inslaget i lovart ska komma samtidigt utmed hela liket. För att få det måste du höja eller sänka bommen tills det blir rätt. På översta bilden är höjden på bommen fel. Du har tydligt inslag högt upp i seglet här ska bommen sänkas. Om det är sugga i lä du menar när du pratar om sugga, så ska den användas försiktigt. Luften måste kunna lämna läliket ostörd. Suggan i lä stänger liket. Läliket vara öppet vilket ger dej en (nästan)laminär strömning från lovart till lä. I riktigt hårt väder på plattlänsen vara gott att sugga lite i lä för att minska risken för pendlingar i spinnakern som i sin tur kan dra omkull båten.

Dr. Cunningham