fredag 8 mars 2013

Fredagsbilden #4 - Piratjollar 1959 Dacronseglet är revolutionerande nyhet

Målgång på Pingstregattan 1959 utanför Limhamn.
OK-jollar, Finnjollar och Piratjollar dominerar fälten. Materialet i sporten segling är inne i en brytningstid. Dacronseglet har gjort premiär. Elvström i Hellerup har introducerat böjliga master på Finnjollen. Finnjollen till vänster har dock fortfarande bomullssegel. Elvström i Hellerup dominerar helt som segelmakeri 1959. Överlägsna. Dacronsegel introduceras nu på bredfront. Intaget i crosscuten syns tydligt på Piratjollen S16. Akterliket var bara smält och seglen hade kort livslängd. S16 med Ingvar Jönsson var en av pionjärerna med dacronsegel, förövrigt min Lasertränare, vann regattan men det återkommer jag till.
Tack för bilden Ingvar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Något är före dacronseglet kom kickstaget. Vilken succé. Inga bommar i vädret längre och lugn o ro vid gipparna(utom i kuling!)./Vailet

Anders Nilsson sa...

Stora förändringar som hände. Jag kommer ihåg när vi köpte första Mylarfilmen.

Gian Pinotti sa...

1965 köpte min pappa en Piratjolle av någon på Segelsällskapet Triangeln Den var vit och i ett bedrövligt tillstånd. Den hade ett Elvsrömställ i gul bomull och ett i vitt. Båten blev helrenoverat ute vid sommarstället vid Vombsjön.
Jaguar ingen aning omvald den hade för nummer i seglet. Jag lärde mig segla i den i alla fall

Janne Pinotti

Anders Nilsson sa...

Hittade Iphonen inte Trindeln? Dags att uppgradera. :-)

Gian Pinotti sa...

Nu är det budgetvarianten på surfplatta Samsung
Den stavar inte bättre än en skrivmaskin från 1965

Janne