söndag 10 mars 2013

Pingstregattan 1959 - en något sen racerapport

Ingvar Jönsson med Piratjolle S 16 Picasso och förvandlingen från stormvrak till het nyhet på dagstidningarnas förstasida och löpsedlar.


Bilderna är tagna 1959, på Segelsällskapet Trindeln Pingstregatta för jollar utanför Limhamn. S 16 Picasso, med undertecknad som rorsman vann regattan.
Att som junior, vid femton års ålder spika båda seglingarna och krossa gamlingarna ( alla över 25 år, var ju dö gamla) kändes gott. Dagen efter hade dagstidningarnas förstasida och löpsedlar stora bilder med text om oss. Ganska kolt att vara Piratjolleseglare 1959.

 Startområdet låg ungefär där i dag nocken på Brygga K  Limhamns Småbåtshamn ligger

 S 16 har gått i mål efter dagens andra spik.

Här testar vi lite fart och trim före start
Piratjollens storhets tid, var framförallt under hela 50 talet. I Danmark och Tyskland dominerade den totalt.


Lite historik om S 16:
Byggd 1956, av Sune Martinsson.
År 1957, fick båten skador i en storm, som krävde en hel del reparations arbeten och under vintern genomgick S 16 en smärre ombyggnadsrevolution.
Nytt tunt plywood däck. Lättare roder och centerbord, plus durkar, resulterade i en båt på minimum vikt. Byggde om masten så den blev tunnare, mindre vikt och mer flexibel för att passa till de nya dacron seglen. Konstruerade ett justerbart förstag, trimmade fram masten på länsen och fällde den på kryss ( ungefär vad Starbåtar gör i dag).
En nymodighet var de första självlänsarna som blev monterade. Tidigare fick vi ösa, typ som Optimist seglarna gör i dag.
Men den helt avgörande och positiva förändringen var utvecklingen av segel.
Bomulls seglens tidevarv var över och in på arenan kom dacronsegel från Elvströms loft i Hellerup. Plötsligt låg vi i framkanten av utvecklingen och kunskaper om trim och master lyftes till en ny nivå, men det är en helt annan historia som jag får ta vid ett senare tillfälle.

Hadesågott.
Ingvar J. Vera af Limhamn. Hanse 350.

Inga kommentarer: