söndag 3 mars 2013

Widex Bottom Cup Grade 5 - Säsongspremiär med Matchrace i Skovshoved idag

För första gången fick jag idag chansen att prova på Match race i DS36. Henrik Eyermann ringde och undrade om jag ville köra storskotet. Jag fick ersätta Krite som inte kunde vara med - bara det. ;-) Mattias Lantz, Johan "Kongo", Jens Allroth, Henrik och jag skulle köra. Jag tog hand om storen.
I starterna händer det mycket. Det gäller att få de andra att få ett straff och se till att ta starten. Inte helt lätt visade det sig. Vi fick många straff på oss. Värst var i ett race då vi fick två straff i starten. Får man två så måste man ta det ena straffet direkt. Hopplöst efter kändes det som men vi kom igen och ledde till slut racet så vi hann med ett straff till innan målgång.
 
3e racet ledde vi ända fram till målgång då dansken som vi seglade mot gjorde två snabba gippar och kom innanför. Vi får ett straff precis innan mål. Första förlusten. Vi får en förlust till sen kommer en skön vinst. Vi får två straff i starten men seglar snyggt och vinner racet.
Sjunde racet får vi också ett straff som vi sparar till slutet och leder racet så betryggande att vi hinner det med. Det visar sig var helt rätt race att vinna för det är vår närmste konkurrent.
Vi vinner tävlingen vilket alltid känns bra. 5 segrar 2 förluster. Samma som tvåan men de slog vi i sista racet.


KDY Match Race center i Skovshoved kändes otroligt fint. Trevligt arrangemang med bra båtar som verkligen passar till match race. 7 båtar har man. 

 
Jens och Mattias packar storseglet. En dag på storskotet, 6ggr utväxling i 7 race, gör att det känns som det är dags att köra ett pass på gymmet för att vila sig. ;-)

 
Man kan absolut knappt använda en söndag bättre. Stort tack Henrik för jag fick hänga på. Riktigt kul att komma igång.