onsdag 21 december 2011

Groupama i topp - läs om deras rigg

Så här i nyhetsfattiga tider vad gäller kappsegling här i norden så vill jag ge ett riktigt hett bloggtips.
Rigging news är en av mina favoritbloggar. Många heta nyheter.
Här är en länk till ett inlägg om Groupamas rigg.
Riktigt mycket av det senaste.

6 kommentarer:

Pelle sa...

Förstod jag det rätt så mäter de lasterna i riggen under gång?

Anders Nilsson sa...

jag gillade den att vanten fått en eliptisk form som var justerade så att de skulle stämma med en förvantad TWA(true wind angle)

Patrick L sa...

Bra tips - tack!

Anonym sa...

Fin rigg eller hur. Helt otroligt vilka framsteg vi gjort sedan förra racet med Ericsson. Hon står faktiskt fortfarande upp utan några problem (ta i trä). När vi kom till Alicante var det många som var kritiska till utformningen av vår rigg. Framförallt de långa ostagade sektionerna men än så länge verkar det som vi har lyckats bättre än många andra team som haft stora bekymmer med sina master. Man kan generellt säga att alla team har gått väldigt långt i sin riggutveckling och det är därför man också ser värre konsekvenser än förra racet. När en topmast kabel gick sönder för oss på förra racet åkte jag upp och bytte den. Hade samma sak hänt idag hade masten trillat ner
Krite

Anders Nilsson sa...

Lösningar ser grymt läckra ut.
Mäter ni verkligen lasterna under gång? Kontinuerligt?

Anonym sa...

Hej Anders! Ja det stämmer att vi kan läsa av lasterna på riggen under gång men det är ju inte något vi använder av mer än om det är något vi ska kontrollera. Det normala är att vi använder ögonen för att se hur riggen bör justeras under gång. Det varierar ju mycket beroende på vilka segel man bär och vindstyrkan. Lasterna är kanske mer intressant när det ska beställas nya stag och backstagskablar då man vet om man ligger på rätt säkerhetsfaktor. Ligger man lite lägre på lasterna än vad man tidigare tänkt sig går det ju att minska dimensionerna och spara vindmotstånd.
Gott nytt år
Krite