torsdag 1 december 2011

Långfärdsseglaren Anders Hegardt har nu nått Cap Verde

Efter att ha seglat runt bland Canarieörna några dagar bestämde sig Ante till slut för att utgå från Cap Verde för att korsa Atlanten. Idag angjorde Anders med sin Tina, Arcona 370.
Han ligger just nu i Mindelo marinan. 

Hej Allihop.
Tydligen så går tekniken fram fort på öarna. Idag så kan man uppkoppling för en ringa summa av 100 SEK. Denna sträcka har helt klart varit den enklaste av dem alla. Fin vind som har snittat på c:a 10 m/s, allt från 6 till 14 m/s. Hela vägen har jag gått med en segeluppsättning som jag ville pröva för Atlantöverfarten och Tina har lunkat fram på c:a 6.5 knop i snitt vilket ger 150 M per dygn. Vill jag så kan jag maxa segel och då gör jag omkring 200 M per dygn men då måste man vara på hugget och jag vill slappa.

/Anders

Inga kommentarer: