fredag 23 december 2011

Dehler släpper 37-38 fotare i vår

Dehler är på hugget efter succén med Dehler 41. Nu så har varvet planer på att lansera en 37-38 fotare till våren.
Hur kommer hon att se ut?
Bred? Dubbla rattar? Litet peke till Code 0? J/V som designar?

Något i stil med det här?
L 11.5m
B  3.60m
Weight 6800kg
Keel    2600kg

Segelyta     86m2
Spinnaker 133m2

7 kommentarer:

Sven sa...

Spännande - minsta storleken med fungerande dubbla akterkabiner.

Anonym sa...

Hejsan
Vad hände med Pacer 376an o dess ihopslagning/övertagande eller vad det var?

6,8 ton på 38 for är ju lika tung tyvärr som Salona 38an...

hade varit kul om de kom med en lättare båt som dessutom laminerar skotten oxå:-)

Då blir jag en spekulant till båten

God jul Anders
MVH Andreas i swe22

Anders Nilsson sa...

Om jag minns rätt så blev det nog bara Photoshopade bilder av det projektet. Möjligtvis byggdes en prototyp.
Dehlerfolket visade Pacer hur man skulle bygga en båt med hoplaminerat däck och skrov.
Pacer 400 som Simonis&Voogd designade var nog, min gissning, en 40-fotare som låg redo för Dehler men som Schmidt, Hanses ägare, ändrade till J/V som är vassare på produktionstekniska lösningar fick.
Pacer 400 har nämligen ihoplaminerat däck och skrov. Pacer har också anammat Dehlers aluminiumförstärkningar vid infästningar av däcksutrustning.

Anders Nilsson sa...

Här är en länk till Pacer Yachts båtar:
http://www.youtube.com/watch?v=buFDQ6W42j4&feature=related

Anonym sa...

Jag hoppas på en segelmaskin och en konkurrent till de snabbaste båtarna...
under 6 ton
Rejält med segelyta, utskjutbart peke o rejäl assy.
Lite större bredd och bra stabilitet o en båt som kan släppa vatten på undanvinden.
Och att de inte tänker för mycket rationalitet i produktionen...
//A

Anders Nilsson sa...

Jag gissar att de kommer att bygga en båt som ska matcha XP38.
Dimensionerna tog jag ifrån XP´n. Ska vikten ner får man nog räkna med att ta det i kölen.
Att ta bort 800kg i kölen skulle påverka stabiliteten för mycket. Ska man sälja en båt idag för cruising också så lär stabilitet vara en efterfrågad egenskap.
Att komma ner till 6000 blir nog svårt om man beaktar att XP´n byggs i epoxi och med kolfiberram.

Ett svar på tex J-111 tror inte jag kommer att komma från Dehler. Här annars en ganska kul fransos:
http://www.jpk.fr/?titre=jpk-38-fast-cruiser&mode=voilier_jpk&id=440

Anonym sa...

Ja du har nog rätt.
XP38an är nog lättast tänkbara o ändå vara traditionell.
JPK skall jag kolla närmare på

Verkar passa vår familjs smak bättre.
Tack för tippset o en trevlig blogg
GO jul
//A