tisdag 6 december 2011

Hur kör ni med spinnaren?

När vi kör i chikanebanorna på danska sidan så har vi ibland när vi ska göra en gippsättning helt enkelt struntat i att sätta spinnakerbommen och kört korta benet flying. Anders Hansen menade ikväll att det inte var tillåtet.
Jag tyckte han skulle ge sig för matchracingfolket har ju en som ofta håller ut gajen.
Jag hotade med att lägga in det på bloggen om han inte gav med sig.
Han är ju då envis och min regelbok ligger i båten.
Vad gäller? Måste spinnakern ha bommen uppe?

24 kommentarer:

Jonas Jemt sa...

KSR 50.2 Spinnakerbommer och spirbommar.
Bara en spinnakerbom eller spirbom får användas utom vid gipp. När den används skall den vara fäst på den förligaste masten.

dvs. bommen kan ligga kvar på däck om du vill, och bör så göra vid en gippsättning.

Själva så seglar vi alltid utan bom sista 3-4 båtlängderna innan märket

Du är välkommen ut i 606:an och praktisera detta när du har tid;)

Anders Nilsson sa...

Vi plockar alltid bommen först och kör flying sista biten och lovartsnertagning.
Man får alltså köra ett helt ben utan bom.
Vad gäller när det gäller att hålla ut gajen?

Anonym sa...

En kluring detta.
Jag skulle svara ja men inte luta dig ut över relingen för att trycka ut gajen.

Regel 50.2 säger man får ha men inte måste.
Men å andra sidan får man inte trycka ut gajen med en anordning utanför skrovet,regel 50.3. Man kan då tänka sig att en person är en anordning men tolkningfall 4 ändrar detta, om regel 49(besättningsplacering) samt tolkningsfall 36 uppfylls.

Ulf M-C

Jonas Jemt sa...

Eftersom ni har mantåg så får ni bara kortvarit ha bålen utanför mantåget, för att utföra en nödvändig uppgift. KSR 49.2

Peter Kross sa...

49.2 gäller bålen men inte armar.
Väl då kommer man inte ut lika långt...

Hansen sa...

Så här är det i SRS och jag vill minnas att det var det vi pratade om.

C.4.4 SPINNAKER
a) ANVÄNDNING
En spinnaker:
i) ska vara halsad till spinnakerbom utom vid sättning, gipp eller nedtagning.
ii) ska inte spiras med spirbom.

Envis blir man om man äter för många pepparkakor.. :-)

Jonas Jemt sa...

Inga begränsningar i DH
3.1.11
Spilere skal altid føres flyvende, dvs. ikke fastgjort til et stag (ERS F.1.6(a)(ii)). Sejlpinde er ikke tilladt i spilere.

Anonym sa...

Det intressanta är tolkningsfall 4 som tillåter att man håller i skotet utanför båten. Janne G

Peter Kross sa...

tydligen har SRS en hårdare regel än KSR

Jonas Jemt sa...

@Peter KSR måste alltid läsas tillsammans med klassregler

Anonym sa...

Är SRS en klassregel?

Jonas Jemt sa...

Klassregler SRS

TRE VERSIONER AV SRS-REGLERNA

SRS-reglerna består av tre versioner:
Klassregler för Standardbåtar
Klassregler för Klassbåtar
Klassregler för Mätbrevsbåtar och SRSv

Del I respektive Del III i de här dokumenten är lika.
SRS-reglerna gäller som klassregler vid kappsegling enligt SRS-systemet.

• Standardbåtar
En standardbåt ska överensstämma med uppgifterna i båttypens båtdatablad förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse. En standardbåt ska överensstämma med det standardutförande som skrov, skrovbihang (till exempel köl och roder), inredning och rigg som båttypen levererats i, förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse. Det är inte tillåtet att ta bort inredningsdetaljer eller till exempel byta ut ett salongsbord mot ett lättare campingbord. Byte av roder med annan form eller profil är inte heller tillåtet. Sådana förändringar är dock tillåtna med SRS-mätbrev. I tveksamma fall kan man kontakta SRS-gruppen via SSF:s kansli.

• Klassbåtar
En klassbåt ska överensstämma med båttypens klassregler förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelser från dessa.

• Mätbrevsbåtar
En mätbrevsbåt är en båt som varken är en standardbåt eller en klassbåt. Båten definieras i mätbrevet och bedömning av SRS-talet görs baserat på båttyp, utrustning, prestandabedömning eller jämförelser med andra mätsystem, till exempel ORC-I och HN. Utförandet är fritt och i princip ”allt” kommer med i bedömningen, exempelvis: Code0, asymmetrisk spinnaker, utförande på köl, roder, skrov, inredning eller rigg, antal segel, svängköl. Även användning av både spinnaker och gennaker i en och samma tävling är möjligt, men beaktas i SRS-talet.


Senast uppdaterad: 2011-12-07

Peter Kross sa...

@Jonas, jag vet det att klassregel och KSR måste läsas tillsammans. Jag tänkte inte heller på att SRS definiera ett undanvindsegel som spinnaker när det är halsat på bom och som gennaker när det är halsat på däck eller peke. Utan bom är seglet med andra ord inte definierad.

Man kan ha detta i tanken nästa gång man går till segelmakaren...

Anders Nilsson sa...

OK har jag fattat det rätt så körs ett race efter KSR så får vi köra utan bom.
Körs det efter KSR och DH så får vi köra utan bom.
Körs det enligt KSR och SRS så ska bommen dit.
Om jag kör en klassbåt som har en klassregel som tillåter att man kör utan bom och kör i en SRS-tävling? Vad är överordnat? SRS eller klassregeln?

Hansen sa...

klassregeln för klassen

Jonas Jemt sa...

Lite förtydligande

Nedan gäller standarbåtar och mätbrevsbåtar

C.4.4 SPINNAKER
a) ANVÄNDNING
En spinnaker:
i) ska vara halsad till spinnakerbom utom vid sättning, gipp eller nedtagning.
ii) ska inte spiras med spirbom.

2012 års klassregler för SRS finns nu för nedladdning på SSF:s hemsida:
http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/Klassregler

KSR, definitionen Regel, d) "för en båt tävlande i handikapp- eller respitsystem, är det systemets regler klassregler"

Tolkningsfall 4 Tolkningen görs att en tävlande är varken ett beslag eller en anordning

Anonym sa...

@JJ
Vad det ekar nu.

För övrigt.
I klassreglerna för SRS Klassbåtar står det att det är klassbåtens klassregler som gäller.

Tips från coachen!
Läs och lär den regel som avses användas. Det gäller både seglare och arrangör.

/Palle Kuling

Anonym sa...

Haha! Det var mer än kuling i den ironin. Ja, rent av storm och rå var den också... ;-D

Jonas Jemt sa...

Härligt med anonyma kommentarer

Anders Nilsson sa...

Lite off topic att reda ut gamla konflikter i tråden.

Hansen sa...

"Satt peke sitter" som vi med fast bogspröt säger. :-)
Är det inte så att i Melges 24 får man inte dra ut peket förrän i rundningen enl. klassregel. Rätt eller fel.

Peter Kross sa...

helt rätt:

C.11 BOAT HANDLING RULES
C.11.1. Approaching a windward mark without the spinnaker set, the bowsprit shall not
be extended until the bow of the boat has passed the mark. If for a wind shift,
or any other reason, the spinnaker is flown on a 'windward ' leg, then the
bowsprit shall be fully extended and the spinnaker set before the boat reaches
the two hull length circle at a mark.
C.11.2. When the bowsprit is extended the boat shall be in the process of a continuous
hoist, or flying or dropping the spinnaker.
C.11.3. The bowsprit shall be retracted at the first reasonable opportunity after
rounding the leeward mark.

Jonas Jemt sa...

Tror att de flesta entypsbåtarna med utdragbart peke har liknade regler, säkerhets aspekt.

Anders Nilsson sa...

Nu ska gänget på Seaquest 36 få jobba.
Slut med att köra med den ute.:-)