tisdag 27 december 2011

Långfärdsseglaren Anders Hegardt har nu firat jul på Barbados

Anders Hegardt, som gav sig av från Limhamn i septemeber, har nu nått fram till Barbados. Det tog honom exakt 14 dygn att korsa Atlanten solo med sin Arcona 370. Cap verde var utgångspunkten för överfarten. Ante har nu firat jul i värmen.
 Hej igen allihopa.
Allt har gått bra och det har varit en behaglig segling över. Fick två dygn med lite vind, lite åska som var bekymmersamt men det var i princip allt. Tog ganska exakt 14 dygn över men då har jag också taget det riktigt lugnt. Såg 3 båtar på hel färden över i övrigt så var enda sällskapet flygfiskar som låg döda på däck varje morgon. De två sista dygnen fck jag sällskap att två bofinkar och en drös delfiner. De två ssta dygnen hissade jag allt som fanns ombord och gjorde nästan 6 knop i 2-3 m/s, men man blir lätt lite övermodig och jag blev som sagt lite överraskad med en vindkantring senre men allt gick hyfsat bra och det var bara lite skot och block som trasades men allt är redan lagat idag.



 Under seglingen så hittades en massa flygfiskar som låg på däck varje morgon, såg ut som ett slagfält ibland. Vanade en natt att dett small till och jag for upp för att se vad som gått sönder. Hittade så småningom en flyfisk som tydligen hade dundrat rakt in i kajutan och smällt i en vägg och dött på fläcken.



Känns ganska rättvist efter en lång överfart, eller hur?

Inga kommentarer: