Arrangemanget
- Bådnyt Sailors Cup, Bröndby fixade att välja rätt bland de olika mättvärden. Blev perfekt.
- Mumm-Stelton Cup använde sig av GPH-talet. Borde de inte ha kört cirkelbana medelvind?
- Race Rig-Tig hittade rätt. Hård kryss/läns och varierat med mellan kryss/läns på fjärde racet på söndagen. Blev perfekt.
- Vår feedback angående att man hade för ovana att sätta X-Yachts i gemensamma löb och vriga fabrikat i en slask har haft effekt. Seglingsledningarna har lyssnat och det har blivit bra. Man blandar båttyperna bättre idag jämfört med vad man gjorde för 3 år sedan. Kul.
- På något vis så känns det som inverkan från båtarnas styvhet, skrovets formstyvhet, i hårdvind överskattas. X-34 blir hårt straffad i hårt väder jämfört med First 35. Blir tydligare också på lite extremare båtar som Bongo 960. Här är något att kolla på inför 2012.
- DH-regelns svaghet att bestämma skrovets formstyvhet genom att mäta vattenlinjebredden vid skrovets maxbredd kan vara en faktor att kolla på. Har man maxbredden långt bak och har en insnörpt akter (tex en typisk IRC-båt) så lurar man regeln på formstyvheten. Kan ju vara så att maxbredden är långt akterut på tex First 35.
- Annars upplever vi det som att det varit tight racing. Naturligtvis hänger mycket på arrangörens förmåga att göra löbsindelningar.
7 kommentarer:
Vattenlinjebredd, Fribordshöjd och Deplacement påverkar talen lite väl dominant. Framförallt bredden påverkar extra hårt.
En båt som drabbas extra hårt är Bongo 960 medan Seaquest 36 kommer billigt undan.
Palle Kuling
Tycker DH funkar fint, framförallt öppenheten. Se här vad våra Danska vänner tycker.
http://www.baadmagasinet.dk/post/kapsejlads/dh_2011_godt_men_plads_til_forbedring
MVH Ulf Nilsson
Centerline 40
Att klippa in länken funkade ju sådär. Men tråden finns på Bådmagasinet/Forum/Kapsejlads/
DH 2011, Godt men plads til forbedring
MVH//Ulf
En viktig poäng är ju när man gör förändringar i sin analys att man fyller i en riktig båt. Många av måtten är ju kopplade som tillexempel maxbredd och "omfångsmåttet". Det gäller ju att det fortfarande är en rimlig båt som ska beräknas.
Att göra som mannen som startade tråden gör ger inte relevanta svar.
Var finner man information om DH ?
mvh
Svenne
Dansk Handikap
Dokument:
http://www.sejlsport.dk/sw16370.asp
Databas:
http://websejler.dk/da/start
Och vill du bara klicka kan du klicka på den här länken:
http://www.sejlsport.dk/sw16370.asp
Skicka en kommentar