torsdag 2 september 2010

Torsdagssegling igen - vi fick en DSQ

Torsdagssegling i Malmö ikväll. 9-11 m/s nordlig vind med nordgående ström som skapade en go sjö att jobba i.
Idag hängde Janne Gustafson med oss. Vilken gång vi fick på den hårda kryssen. Simon var med för första gången och Jacob var på fördäck för första gången.
Vi var bra med vid rundningen efter kryssen och Farr 30 var inom räckhåll. Efter en gipp direkt efter rundningen så hissade vi spinnaker. Olyckligtvis lossnade haken på skotet och vi fick dra in spinnakern igen och hissa på nytt.
Jag var helt övertygad om att vi skulle ett varv till men så var det inte och vi missade viktiga meter i rundningen innan vi var på gång mot mål.
När vi kom upp för att se resultaten visade det sig att vi inte uppfattat att det var babordsrundning vid sista märket och vi hade bara en DSQ i listan.
Hur som hellst så var kvällens behållning den goa gången på kryssen och hur väl killarna ombord fixade situationen med skotet.
Nästa torsdag är det dags igen.

8 kommentarer:

Edward Hartung sa...

Riktigt kul segling ikväll!!! :)

Anders Nilsson sa...

Ja, ni var bra allihop!!
Jäkla skit med haken och rundningen.
Första gången jag i så hård vind och hög sjö känt drivet framåt så bra i båten. Kan tänka mig det är det Björn Österberg menat med att man ska luta sig på focken. Gött med lite seglarskola. :-)

Anonym sa...

Vem vann då?

Niclas

www.swe39.com sa...

Du anders jag sprang på en annons på blocket igår med lite sjökort, hur gick det med dina du fick av mig ?
Paketet såg ut som det jag låna av dig så jag slog till för en tusing och köpte dom.

Det var en snubbe som såg lite barsk ut och sa han hade hittat dom i hamnen ??
Tog du aldrig hem dom efter du fick dom av mig ?
//Matte

Anders Nilsson sa...

Typ.
Jag glömde dem när vi var mitt upp i förberedelserna till VM.

Patrick Kjell/swe-1300 sa...

I Lomma var det fullt ös i bukten, 9-13 m/s, klassiska "atlantervågor" när det är nordväst! 19 båtar, och återigen spikade IF-3074 med Peter Dagner,Christer Persson & Stefan Johnsson!! Äras den som äras bör! 2seglingar kvar, sen KM den 18 sep.

Anonym sa...

Kommer ni till Badytt sailors CUP?????

Anders Nilsson sa...

Ja, så är det tänkt men vi syns inte som anmäld på hemsidan.