Väl framme vid femtiden så möter jag Leif Andersson med kompis som precis anlänt i Seaquest 36an. Vi var tre svenska besättningar som var anmälda och de enda som saknades var Team Kracer eller som min fru kallar dem Team Chrysler. De väntas senare på kvällen.
Vi fick en kul löbsindelning där vi skulle tävla närmast mot en Arcona 340, 2st X-34, en X-99, en Dufour 34.
Racet består av två delmoment. En distanskappsegling på ca 13,5 sjömil och sen en lika lång chikanebane som avslutning. 15 rundning totalt och en viktig poäng är att hålla koll på banan. Chikanebane hade styrbordsrundning vid alla rundningarna. Detta med sina utmaningar när man ska runda.
Vi bestämde oss för en lästart trots en ganska kort linje. Vi hade bara tre båtar som var snabbare i startomgången så risken för att bli överkörd var inte så stor. Vi var bra med uppe på linjen men hade en X-37 i lä och en som jag trodde var en X-34. Vinden var bara 4-5m/s i start ögonblicket så det var viktigt att ha en lucka att accelererera i. Vår lucka blev i minsta laget och vi började köra något sent och X-34, som visade sig vara ytterliggare en X-37, tog höjd på oss.
Här syns tydligt att vi börjar tappa tryck ganska snart efter starten.
Trots detta så är det bara Arconan som har ett friare spår och kom iväg bättre i vårt löb.
Chikanebanan börjar med ett riktigt kort kryssben och vi bestämmer oss för att köra spinnakern flying hela vägen tillbaka. På den korta kryssen upp har vi problem med höjden mot de som kommer bakifrån. Känns som vi har annan vind än de har.
Vid rundningen så har vi en X-37 snett upp i lovart som hindrar oss från att slå. Här blir det riktigt stökigt när vi inser att de är på väg till nästa märke i chikanen. Vi får falla och vänta på dem innan vi kan slå. Här tappar vi massor. Svårt läge och vi inser för sent vår situation. Vi rundar.
Trots detta så är det bara Arconan som har ett friare spår och kom iväg bättre i vårt löb.
X-37 slår som tur är över ganska snart och vi kan komma igång. Vi kör så långt det går upp mot bottengarnspålarna som bukten är full av. Vi har bra grepp på den långa kryssen och seglar ganska övertygande. Vi skulle kunna, med fördel kört vår lätt/mellan fock men jag bedömde att ett segelbyte senare skulle vi förlora mer på. Prognosen lovade upp till 8m/s.
Efter kryssen bar det av på en halvvind österut. Vi rundar samridigt som en av X-37orna och Arconan ligger strax före. X-37an försöker sig på att hissa en Code 1. Går inget vidare och vi rundar samtidigt som Essex Girl och X-37. Essex Girl stör en stund på den efterföljande sträckbogen och vi tappar något mot Arconan. Vi får göra ett kort slag mot slutet och rundar strax före en X-40 som kör i TwoStar klassen.
Av någon djäkla anledning så är vår spinnaker felkopplad och toppen är fäst i ett av hornen. Ner med den igen och upp igen. Arconan glider iväg och massor med sekunder går. Klantigt men det är bara att fortsätta jaga på.
Slör mot nordväst, en rundning och läns norrut en gipprundning och slör mot chikanebanan.
Slör mot nordväst, en rundning och läns norrut en gipprundning och slör mot chikanebanan.
Chikanebanan börjar med ett riktigt kort kryssben och vi bestämmer oss för att köra spinnakern flying hela vägen tillbaka. På den korta kryssen upp har vi problem med höjden mot de som kommer bakifrån. Känns som vi har annan vind än de har.
Vid rundningen så har vi en X-37 snett upp i lovart som hindrar oss från att slå. Här blir det riktigt stökigt när vi inser att de är på väg till nästa märke i chikanen. Vi får falla och vänta på dem innan vi kan slå. Här tappar vi massor. Svårt läge och vi inser för sent vår situation. Vi rundar.
Det funkar inte optimalt men vi tjänar en massa tid med att inte sätta bom. Det går bra neråt. Vi rundade samtidigt som Seaquest 36 och har inte tappat något på vägen ner. Vi rundar igen samtidigt som Seaquest och har nu plats på dem i rundningen. Vi möter en X-332 som kommer in för styrbord. Som tur är så tar de ner lite tidigt och stannar upp så vi får plats vid märket.
Kryss upp igen och även denna gång får vi problem i rundningen med en Centerline 40. Vi kommer in för babord och de har styrbords halsar i styrbordrundningen.
Vi ligger över layline så man kan ju hoppas att de bara rundar men så blir det inte utan de kör över märket och vi får påbörja ett slag innan de slår. Tyvärr stannar vi upp och focken bräcker över oss. Ja det blev djäkla kass rundning helt enkelt. Plötsligt så är då den grå X-34an före oss.
Dessa styrbordssrundningar med alla dessa båtar kräver att man kommer upp för styrbordshalsar. Något annat går inte.
Hur som hellst så kör vi om X-34 i nästa rundning och drar dem rejält igen. Nu går det bra.
Vid näst sista kryssrundningen går tyvärr förliksbandet i focken sönder och focken går inte i profilen. Vi tar ner spinnakern som blir något sent efter försöken att hissa focken. Vi får runda utan focken uppe.
Efter rundningen så petar vi i den i profilen och försiktigt glider den upp. Nu får den sitta uppe tills vi kommer i mål. Här förlorade vi massor.
X-34an är om igen och vi kommer inte om dem igen då det sedan är bara två halvvindar kvar.
Vi skulle kört lätta focken på första kryssen och bytt till den tyngre på halvvinden och naturligtvis måste vi ha bättre skärpa när det gäller båthantering. Riggen skulle varit hårdare spänd etc. Nu var vi inte de enda som kunde skriva en sån lista...
Hur som hellst så är Bådnyt Sailors Cup ett kanonarrangemeng. I år var 46 anmälda och det kommer säkert att öka. En riktig höjdare i Kögebukten.
3 kommentarer:
Verkar ha varit kanon!! Jag är avundsjuk!
Var inte det! Det regnade.
Arrangemanget var kanon. Vi kan dock bättre än vad vi presterade. Lite mer träning tillsammans så löser det sig.
Vädret fick nog alla att känna att hösten är här och att det snart är över för i år.
Skicka en kommentar