onsdag 1 september 2010

Hur funkar det i DH-regeln med stålram?

Fick ett email med en otroligt relevant fråga.

Hej Anders, du har ju uttryckt en del synpunkter på DH 2009.
Bla att det gynnar X-båtar. En märklighet som kan utläsas av mätbrev på websejler.dk är att kövikten på tex X 37 endast är 2,16 ton. Men i brochyren står det 2,7 ton. Motsvarande diff finns även för X 34, X 362 mfl. Å andra sidan så har andra 36/37 fotare som Dehler 36 och Salona 37 samma vikt i DH som enligt försäljningsmaterialet.

Känner du till orsaken. Har x yachts lyckats att räkna bort balksystemet ur DH kölvikt.? Men räknar med det när man säljer båten som styv med tung köl. Enligt DH skall ju allt tungt under vattenlinjen räknas in i kölvikten.

Hlsn

Johan Wickman


Frågan är hur man resonerat i bedömningen av båtar med stålram. Tar man en båt utan balkram och lägger i en balkram så borde väl båten bli styvare. Båten blir även tyngre som också gynnar mättalet.
Hur som hellst så verkar broschyrvärden vara med både balkram och köl. Någon som vet vad som gäller? Borde inte DH-regeln ta extra hänsyn till att en båt har stålbalkram?

5 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Fick höra idag att detta lär ha varit utrett av DH-gänget efter en protest av Erik Berth i Tarok och efter utredningen så fick X-yachts tydligen ännu bättre mättal.
Kan detta bekräftas av någon som säkert vet?
Jag vet att det var en massa diskussioner om First 40.7 hade bulbköl eller ej?

Joakim sa...

Varför anser du att stålram skulle vara med i kölvikten men inte någon annan balkram? Jag tror nog inte att stålram väger betydligt mera än balkram av plast. Om de skulle hjälpa med mera vikt i balkram, är det lätt att göra tyngre balkram av vilken material som hellst.

Anders Nilsson sa...

Om jag har rätt för mig så visade utredningen man gjorde att balkramen skulle vara med i sammanhanget och det gjorde att man bedömmer balkramsbåtar ännu fördelaktigare. Jag ska se om jag kan få tag på slutsatserna som man drog.
Hur som hellst så regler som inte mäter stabiliteten får ju en svårighet att bedömma båtens styvhet. Det måste bli en kompromiss.

Anonym sa...

ska man behöva bry sig om sån´t här? varför inte bara segla?

Anders Nilsson sa...

Jag vill förstå regeln som jag seglar efter för att kunna påverka den i rätt riktning.
Det gäller de som seglar entyp också. Efter att ha följt inmätningsproceduren på J-24 VM och ha diskuterat med klassens mätexperter så är det bara att inse att reglerna måste utvecklas hela tiden även där.