torsdag 30 september 2010

Mumm-Stelton Cup 2010 - 175 båtar anmälda

Mumm-Stelton Cup 2010 samlar 175 besättningar till årets seglarfest i Öresund.
Ett klart tapp på ca 75 båtar. Med två år i rad med vindar uppåt 20m/s så måste jag säga att Öresunds seglare är trogna.
Själv har vi hamnat i Löb 16. Värsta konkurrenten blir Kjell Widmark som vi måste vara före i mål för att ha en chans. Blir det mycket halvvind så blir naturligtvis de långsmala farliga. Blir tufft men kul.

Løb 16 594,9 - 610,1
DEN 40 Bavaria 40 Cruiser Salsa Klaus Hansen KDY 594,9
SWE 43 Dehler 34 SV Grynet Anders Nilsson MSS 601,4
DEN 43 Dynamic 37 Jemila Jens Taarnskov KDY 612,6
SWE 5 FIRST 35 Maria Kjell Widmark HSSS 602,3
DEN 302 Omega 42 Pingvino H.P. Johansen DS 608,4
DEN 1 Stern 33 Silver Surfer Jens Peter Hervil KDY 603,8
DEN 41 X 34 Master de Luxe Steen Christensen SGS 609,3
DEN 79 X 34 Next Level Frank Back Madsen SKB 609,2
DEN 103 X 34 SatizfaXion Ulrik Spork Taarbæk 610,1
DEN 96 Ylva Cat Balloo Kenny Dyhl HSK 609,0

13 kommentarer:

Håkan sa...

Vi hamnade i löb 21 med alla stora båtar och DH= 562... Kul... :-(
Løb 21 549,4 - 570,3
DEN 21 Dufour 44 Jeanne d Arc Erik Kragh-Hansen KAS 559,6
SWE 70 FIRST 40 TEKNOVA/ALBATROSS BENGT FALKENBERG GKSS 549,4
RACING
SWE 607 First 40.7 Percy Skyvell 570,3
DEN 1 Hanse 430e Factory Girl Tomas Toft KDY 555,3
SWE 16 HP1030 Ingrid af Råå Håkan Hedström RHSS 562,0
DEN 63 X482 quest ole rasmussen 549,9
Antagligen sista gången vi seglar med gennaker i Danmark?!
Med spinnaker får vi ca DH= 597
Men jag var förvarnad så det är OK.
Någon måste ju komma sist ;-)

Hansen sa...

Här är vårt "roliga" löb:

Løb 23 457,3 - 522,6
Farr 40 APM 505,0
KRACER40R KRACKEMUT 522,6
One Off Essex Girl 482,2
One Off 63 Broskraberen.dk 457,3
Swan 45 Tarok 513,2

Anonym sa...

Vi kan nog vara aspiranter på ett resultat långt bak i listan också..
551,2 på en 30 fotare måste vara något slags rekord !! ??
Kul att vi blir 3st Farr 30 som kan fightas i alla fall.

Ses i Danmark!
Mvh Martin

Anonym sa...

Såja, lite positiva nu! Vi kommer ju iallafall ha tur med vädret! Eller...?

Niclas

Mattias D sa...

Positivt tänkande...
Det är kul att segla DH för då behöver man inte vara så långt före de andra för att vinna...
;)

Anders Nilsson sa...

Mattias
DH regeln tar hänsyn till att båtar med T-köl lättare fastnar i linor tex märke och startlinjer. Det är därför ni har fördel.
;-)

Anonym sa...

Några som gnäller nedan.....

Jag ser att det finns en del skillnader mellan SRS och DH-tal for olika båtar. Vissa skall segla ungf. lika i SRS men ganska olika i DH

Vad är mest rättvist? Eller är det helt subjektivt?

Johan sa...

DH har allvarliga problem och måste ändras. Jag kan förstå Anders frustration att behöva komma före First 35 i mål. Stämmer varken med SRS, IRC eller verkliga resultat. För egen del med Contrast 362 är väl DH inte lika eländigt. Men surt att behöva vara före Faurby 393 i mål. Har dock inget sånt DHspöke i vårt löb den här gången.
Hur som helst kul att segla. Är dock inte sugen på hårdvind. Båten gillar hårdvind men skepparen är kulingtrött. Sol & 8-13 hade varit kul. Vi får se./Johan

Anders Nilsson sa...

Verkar som om det behövs vitaminpiller i vinter.
Vi räknar kallt med att Kjell&Company fastnar i en boj(förhoppningsvis inte sänker det denna gång), tjuvar eller rundar ett märke fel eller fixar någon annan ursäkt.
;-)

Anonym sa...

Svar till Johan:

Hur kan du förstå Anders frustration, när Dehlern har längre vattenlinje, större segel och är betydligt lättare än First 35:an?
Är Dehlern felkonstruerad på något vis?

Anders Nilsson sa...

Jag är inte särskilt frustrerad över ett mättal.
Vi seglar åtminstonde efter en regel. Den missar någonting på First 35 i förhållande till First 36.7, X-34, Dehler 34 och Arcona 340. Vad det är vet jag inte men DH-regeln brukar klara de flesta båtar. Regeln har svårast med märkliga båtar typ Kracer. ;-)

Johan sa...

Svar till anonym:

Nej, Dehlern är inte felkonstruerad. Men DH är felkosntruerat. DH gör ingen skillnad på bulb (Dehler 34) eller torpedköl (First 35). DH anser heller inte att Code 0 påverkar farten./Johan

Anders Nilsson sa...

Nu vet jag inte om anonym känner till att om uttalandet om felkonstruerade båt är en klassiker i DH-sammanhang.
En tidig Scandicapchef, ursprunget till DH-regeln, lär en gång ha sagt som kommentar till att Albin Vega hamnade helt snett i regeln att:
- Regeln fungerar men det är Vegan som är felkonstruerad.
:-)