Typiskt Ven Runt väder? Börjar bli en ful ovana. :-)
Edward tar över rodret och jag storen. Fighting spirit trots en taskig kryss. Vi är ju inte i mål än eller hur?
Edward tar över rodret och jag storen. Fighting spirit trots en taskig kryss. Vi är ju inte i mål än eller hur?
Inför årets Ven Runt var förväntningar stora. Kanske för stora vet inte.
Vindprognosen vi bestämde oss för var DMI´s. dagen skulle börja med sydlig vind som vid 11-12 tiden skulle vrida till sydväst och öka till 11-14m/s. Nordgående ström.
Seglingsledningen valde att lägga en lång kryss ner till Knölen vid Borstahusen. Därefter var det runt ven på en spetsig slör mot vens norra. In mot rydebäcks golfbana på en lite djupare slör och sen ytterliggare en slör mot Råå.
I klassen fanns en blandning av gennackerbåtar och spinnakerbåter. Den långa spetsiga slören mot Vens norra skulle bli tuff för oss med spinnakers. Det blir tufft mot gennakerbåtarna i år.
Det svåra vägvalet blev om man skulle ut och kämpa mot strömmen och hoppas på att tiden i prognosen stämde med SV-vridet.
SV vridet skulle komma när regnet slutade. Jag räknade med att vi skulle se en ljusning på molnen innan vridet skulle komma.
Hur som hellst vi valde att ta oss innåt land och försöka känna när vridet var på gång.
Starten hade när vi checkade linjen en lovartsfördel. Vi bestämde oss för att komma bakifrån och ånga på mot startbåten och ta en lucka med full fart. Vi intar positionen och börjar köra mot linjen. Då vrider vinden emot och det blir plötsligt läfördel. Vi får brått om för att hinna ner. Vi sätter full fart. En bit ner i lä finns Meyer i J-133. Det är lugnt vi har en kort bit in mot land innan alla måste slå utåt igen. Ingen risk att bli nerkörd. Vi är på linjen nästan i lä på skottet. Det här börjar bra.
Lokalseglarna Ola Bruno och Lars-Erik Sylvin väljer tydligt strömlä. Yxi, X-35, fortsätter ut mot Ven tillsammans med en First 40.7. De har det tufft i motström. Vi tycker vi har koll. Båten går bra. Ingen besvärande sjö här inne vid land. Vid revet strax innan Ålabodarna är vi längst in, här tjänar vi ytterliggare. Jag tycker att vi har grepp om racet. När vi är vi Ålabodarna så drar strömmen oss närmare layline. Vi har hela tiden seglat långt över. Vad ska vi göra nu??
Vi bestämmer oss för gå innåt igen. Lars-Erik Sylvin har gått bra med sin X-34 nu när vinden ökar. Vindvridet kom och de som gick uppmot Ven har tjänat rejält. Vi blir rökta rejält. Nu får vi kryssa upp mot Knölen i både motvrid och ström. Djävla skit. Vinden ökar och vi börjar diskutera om vi ska ta ett rev. Jag tycker vi är för nära rundningen (30 min kvar på kryssen)Anders Lind vill som vanligt. Jag avgör - vi kör vidare.
Igårkväll kollade jag på GPSéns tracking. Det är grymt att se vad skiftet till SV gör mot oss. Lars-Erik har gått bra därute och är ifatt oss igen. Vi väljer att slå på dem och följa med innåt. Vi slår för nära och gör ett dåligt slag och focken fastnar i mantågstöttan med ett hål som följd. Vi blir nerkörda. Kasst helt enkelt.
Diva 38 och Ola Bruno i sin JOD 35 är fortfarande bakom.
Nu blåser det runt 12 m/s. Vi har för mycket uppe. Det har X-34 också. Sjön är hög och krabb. Vi har tappat bort oss här. Svårt att göra rätt. Vi har ingen riktigt fungerande back-up strategi.
Ombord blir det också ett missförstånd när vi har ca en distansminut kvar. Bertil mot navigationen missförstår mig om vi ska upp mot layline för att komma rätt mot knölen. Vi kommer för långt upp långt över layline. Djäkla skit II. Tycker jag. När vi närmar oss så hade vi förseglat oss men inte så farligt som jag tyckte. Rätt med den otroligt starka strömmen vid pricken. Lind meddelar att det dyker upp en Express ifrån lä. Vi bestämmer oss för att falla bakom. Vi får inte ner henne på kurs utan rodret släpper och vi får kasta runt henne för att undvika krock. Hu. Kändes plötsligt som stock car racing. Vi halkar nedan för pricken innan vi får ordning igen och får slå en gång till. En olycka kommer sällan ensam som man säger. Lars-Erik drar iväg.
Så här får man inte segla. Vi biter ihop och kör igen. Efter rundningen har vi ungefär TWA 125 grader. Här är vi inte riktigt överrens om det går eller. Vi har tidiagre sagt att det är bättre att hissa på och ta ner än att fega. Samma sak hände i fjol. Diva 38 hissar och broachar. Vi klarar att ha dem bakom och i lä länge. Vinden öppnar lite och de drar om. Vi hissar. Det går alldeles utmärkt. Djävla skit III. Naturligtvis skulle vi hissat.
Slören från Norra Ven går odramatiskt. Inte särskilt mycket händer. En Melges planar i fatt oss inget att göra.
Seglingsledningen utnyttjade nu pricken inne vid Rydebäck och det är inte mycket utrymme i gippen. Det grundar snabbt upp. En splits på nedhalet brister innan gippen och bommen far till väders och broachen är ett faktum. Vi får inte loss suggan i lä och bommen kommer innan för förstaget i lä. Vi får till slut loss suggan och båten rätar på sig. Nedhalet har lindat sig fast på läskotet och vi får hämta kniv medan vi kör spinnakern flying mot mål.
Vi får använda skotet i lovart som nedhal och Jacob sliter med det.
Ven Runt 2009 är över vi går i mål strax för Ola Bruno. Vi kom ohjälpligt sist i klassen. Tuff återhämtning krävs, debriefing etc.
Det som var skönt att känna var att vi har fart i båten. Det har tagit det här året och många timmar. Vi lade upp en strategi och höll oss till den. Sen att den inte höll och var rätt är en annan sak. Rollerna börjar sitta ombord. Att köra mot gennakerbåtar på spetsiga slörar går inte men att välja fel väg är mycket värre.
På lördag är det Saltholm runt. Nu gäller det att kunna släppa den negativa insättning som resultat blev och fokusera på det vi gjorde bra.
Vi kommer tillbaka nästa år. Bra bana. Svåra val skulle göras.
Tuff klass med duktiga seglare. Det är så det ska vara.
Vindprognosen vi bestämde oss för var DMI´s. dagen skulle börja med sydlig vind som vid 11-12 tiden skulle vrida till sydväst och öka till 11-14m/s. Nordgående ström.
Seglingsledningen valde att lägga en lång kryss ner till Knölen vid Borstahusen. Därefter var det runt ven på en spetsig slör mot vens norra. In mot rydebäcks golfbana på en lite djupare slör och sen ytterliggare en slör mot Råå.
I klassen fanns en blandning av gennackerbåtar och spinnakerbåter. Den långa spetsiga slören mot Vens norra skulle bli tuff för oss med spinnakers. Det blir tufft mot gennakerbåtarna i år.
Det svåra vägvalet blev om man skulle ut och kämpa mot strömmen och hoppas på att tiden i prognosen stämde med SV-vridet.
SV vridet skulle komma när regnet slutade. Jag räknade med att vi skulle se en ljusning på molnen innan vridet skulle komma.
Hur som hellst vi valde att ta oss innåt land och försöka känna när vridet var på gång.
Starten hade när vi checkade linjen en lovartsfördel. Vi bestämde oss för att komma bakifrån och ånga på mot startbåten och ta en lucka med full fart. Vi intar positionen och börjar köra mot linjen. Då vrider vinden emot och det blir plötsligt läfördel. Vi får brått om för att hinna ner. Vi sätter full fart. En bit ner i lä finns Meyer i J-133. Det är lugnt vi har en kort bit in mot land innan alla måste slå utåt igen. Ingen risk att bli nerkörd. Vi är på linjen nästan i lä på skottet. Det här börjar bra.
Lokalseglarna Ola Bruno och Lars-Erik Sylvin väljer tydligt strömlä. Yxi, X-35, fortsätter ut mot Ven tillsammans med en First 40.7. De har det tufft i motström. Vi tycker vi har koll. Båten går bra. Ingen besvärande sjö här inne vid land. Vid revet strax innan Ålabodarna är vi längst in, här tjänar vi ytterliggare. Jag tycker att vi har grepp om racet. När vi är vi Ålabodarna så drar strömmen oss närmare layline. Vi har hela tiden seglat långt över. Vad ska vi göra nu??
Vi bestämmer oss för gå innåt igen. Lars-Erik Sylvin har gått bra med sin X-34 nu när vinden ökar. Vindvridet kom och de som gick uppmot Ven har tjänat rejält. Vi blir rökta rejält. Nu får vi kryssa upp mot Knölen i både motvrid och ström. Djävla skit. Vinden ökar och vi börjar diskutera om vi ska ta ett rev. Jag tycker vi är för nära rundningen (30 min kvar på kryssen)Anders Lind vill som vanligt. Jag avgör - vi kör vidare.
Igårkväll kollade jag på GPSéns tracking. Det är grymt att se vad skiftet till SV gör mot oss. Lars-Erik har gått bra därute och är ifatt oss igen. Vi väljer att slå på dem och följa med innåt. Vi slår för nära och gör ett dåligt slag och focken fastnar i mantågstöttan med ett hål som följd. Vi blir nerkörda. Kasst helt enkelt.
Diva 38 och Ola Bruno i sin JOD 35 är fortfarande bakom.
Nu blåser det runt 12 m/s. Vi har för mycket uppe. Det har X-34 också. Sjön är hög och krabb. Vi har tappat bort oss här. Svårt att göra rätt. Vi har ingen riktigt fungerande back-up strategi.
Ombord blir det också ett missförstånd när vi har ca en distansminut kvar. Bertil mot navigationen missförstår mig om vi ska upp mot layline för att komma rätt mot knölen. Vi kommer för långt upp långt över layline. Djäkla skit II. Tycker jag. När vi närmar oss så hade vi förseglat oss men inte så farligt som jag tyckte. Rätt med den otroligt starka strömmen vid pricken. Lind meddelar att det dyker upp en Express ifrån lä. Vi bestämmer oss för att falla bakom. Vi får inte ner henne på kurs utan rodret släpper och vi får kasta runt henne för att undvika krock. Hu. Kändes plötsligt som stock car racing. Vi halkar nedan för pricken innan vi får ordning igen och får slå en gång till. En olycka kommer sällan ensam som man säger. Lars-Erik drar iväg.
Så här får man inte segla. Vi biter ihop och kör igen. Efter rundningen har vi ungefär TWA 125 grader. Här är vi inte riktigt överrens om det går eller. Vi har tidiagre sagt att det är bättre att hissa på och ta ner än att fega. Samma sak hände i fjol. Diva 38 hissar och broachar. Vi klarar att ha dem bakom och i lä länge. Vinden öppnar lite och de drar om. Vi hissar. Det går alldeles utmärkt. Djävla skit III. Naturligtvis skulle vi hissat.
Slören från Norra Ven går odramatiskt. Inte särskilt mycket händer. En Melges planar i fatt oss inget att göra.
Seglingsledningen utnyttjade nu pricken inne vid Rydebäck och det är inte mycket utrymme i gippen. Det grundar snabbt upp. En splits på nedhalet brister innan gippen och bommen far till väders och broachen är ett faktum. Vi får inte loss suggan i lä och bommen kommer innan för förstaget i lä. Vi får till slut loss suggan och båten rätar på sig. Nedhalet har lindat sig fast på läskotet och vi får hämta kniv medan vi kör spinnakern flying mot mål.
Vi får använda skotet i lovart som nedhal och Jacob sliter med det.
Ven Runt 2009 är över vi går i mål strax för Ola Bruno. Vi kom ohjälpligt sist i klassen. Tuff återhämtning krävs, debriefing etc.
Det som var skönt att känna var att vi har fart i båten. Det har tagit det här året och många timmar. Vi lade upp en strategi och höll oss till den. Sen att den inte höll och var rätt är en annan sak. Rollerna börjar sitta ombord. Att köra mot gennakerbåtar på spetsiga slörar går inte men att välja fel väg är mycket värre.
På lördag är det Saltholm runt. Nu gäller det att kunna släppa den negativa insättning som resultat blev och fokusera på det vi gjorde bra.
Vi kommer tillbaka nästa år. Bra bana. Svåra val skulle göras.
Tuff klass med duktiga seglare. Det är så det ska vara.
14 kommentarer:
Bra kämpat i alla fall!
Bra att ni kör många debriefings så att ni vet vad som gick fel och hur att undvika detta i framtiden.
Du skulle ha haft dina nya fina Gill kläder som du kan välja mellan jacka & smock, förutom long pants, när man är varm och torr seglar man bäst....!
- Happy Sailing!
Claes......../)..../).../)../)..¤..
Vi fick falla kraftigt och gå bakom för att inte sätta stäven mitt i sidan.
Det var inte många cm tillgodo.
Det minsta man kan begära är en ursäkt från er sida efter racet...
/ Niclas i Expressen.
Vem hade rätt till väg ?Styrbord resp. babordsbåt ??
Vi hade rätt till väg.
/Niclas i Expressen
På't igen Anders. En dålig dag på sjön är alltid bättre än en bra dag på jobbet.
/Per
Niclas
Hade jag vetat vilken Express det var hade jag naturligtvis sökt upp er och bett om ursäkt. Vi planerade att gå bakom er när vi får ändra till att gå överstag istället. Vårt fel helt klart. Ber om ursäkt. Hade ni protesterat hade jag utgått.
OK
/Niclas
Tjena Anders.
Har hängt med på denna blogg ett tag.
Alltid lite underhållning som kan förgylla seglingen.
Måste bara kännas tungt att fullkomlingt bli överkörda av Sofia från Halmstad, med tanke på hur snacket har gott.
Själva seglar Vi med en Maxi 95 från -79. 4 pinnar bakom Er på totalen av Venrunt.
Vi kommer tillbaka nästa år med lite mer mörka segel och ett helt annat självförtoende.
Kommer bli mycke intressant att se om Vi kan ge toppen en match ( vi tror).
Hoppas du förstår humorn i detta inlägg. Det är ju faktist detta små hugg som får oss alla att segla bättre och med mer vilja.
Vi ses.
Kom gärna upp till Lappens Cup i Halmstad som seglas i september.
(alltid en chans att kunna ge igen).
//Peter Gustafsson Skallkroken.
Dynamiken runt lystalen är ju också något som skapar debatt och frågetecken i seglinsgsporten.
Det optimala resultatmässigt är att hitta en snabb lite udda båt med för lågt lystal.
Ett annat bra alternativ är att segla en gammal båt som eran och sedan hotta den med fina segel med maxad yta och lätta den radikalt.
Bägge alternativen ovan kräver givetvis att båten seglas bra också. Men på grund av att LYSkommittén är seg på att ändra lystalen ger strategierna ovan framgång!
Jag är men vad du menar...
...och förstår hela problematiken.
Syftet är att kunna segla ihop, men med på olika villkor.
Ti,,ar på havet är vad Vi alla vill åt om så i en J17 alt. J-133.
men att Vi kan fajtas med varandra.
Apsolut enklast är att in handla en Mocca master själ och slippa allt slit med tranport segling.
men , ja du är med vad som är syftet?
Att har roligt och kunna köra på.
// Peter Gustafsson Skallkroken.
PS. vi ses :)
Våga visa vad du heter
Vi har ofta skämtat om att gå ihop ett gäng, köpa en Vega (!) och hänga på fina segel, dyformstag osv. Det skulle bli en häftig LYS-fighter (om man slapp kryss...
En annan variant är ju som Kracer-gänget gör. Köpa ett gammalt skrov med potentiall, göra max roligt av det och sen ta straffet i form av högt LYS-tal ;-)
Ven Runt är kul. Meyer och killarna på J-133 seglar väl men de seglar sitt eget race. Grattis till segern.
En 10 fot större båt med gennaker är inget att bry sig om i jämförelsen. Klassindelningar kan alltid diskuteras men när det är så många som ligger runt samma mättal hade det gynnat det sportsliga att dela stora klassen i två.
Vi gick igenom vår track på GPS-en igen och det är svårt att säga vad som hade varit rätt. Vi var på fel plats helt enkelt.
De som startade tidigare eller som var snabbare i klassen råkade inte lika illa ut. Respitseglingens dilemma.
Förresten riktigt kul att ni från Halland kommer ner. Fanns det inte ett större race som hette Skallkroken? När går det på året?
Mycke bra svarat Anders.
Det är denna blogg som har fört ihop ett nytt gäng som Vill segla och träffa fler på havet med samma intresse.
Sen att Vi knager på varandra vad den andra kan göra bättre visar ju att vi bryr oss.
Det vore mer än roligt att få Er till Skallkrokens Krabbsegling 29 augusti.
Denna segling är vår Stora seglings tävling där Vi bjuder in grann hamnarna och Halmstad båtarna kör hårt.
I Skallkroken finns även en Banner 30 som säkert Ni tidigare har sett och fajtas med.
Denna båt är ett gammalt H-båts gäng som seglar.
Planerna är nu att kanske komma ner till Veabäck i höst.
Jag berömmer Er båt med avund.
Ni måste bara ha super roligt med detta slit och svett Ni gör för att köra på de flesta race i sundet.
//pg
Vi ses och hörs Anders.
Tack för det. :-)
En av de viktigaste faktorerna som driver Ven Runt och andra race är ju seglarna. Det diskuteras ju mycket hur seglingen ska utvecklas och deltagarantalet ska växa. En av de viktigare faktorerna är seglarna - Vi själva och vår attityd.
Det är dax för Helsingborg och Rååseglarna att också kappsegla utanför sin egen klubb. Det är kul att komma till nya vatten. Vi kan inte stanna hemma själva och hoppas att alla andra ska komma.
Krabbseglingen ligger för tight för oss i år. Skulle vara kul att vara med. I fjol funderade vi på att dra till Byxelkroken i september men efter semestern så är det nerlagd för transporten är för lång för oss.
Skallkroken har ju rimligare transport. Vi får diskutera saken inför nästa år.
Skicka gärna några rapporter därifrån.:-)
Skicka en kommentar