Den tyska Dehler 34 SV som är inmätt har framflyttat förstag med fock vilket gav dem ett GPH på 627.1 s/sjömil. Känns som ganska ok ändå. Nya ORCi verkar ju inte helt straffa ut mer IRC orienterade båtar.
Vi kommer naturligtvis att få straff för backstag och genua 144%. Jag räknar med att det blir ca 5-6 s/sjömil för båda vilket gör att vi skulle hamna på ca 622 s/sjömil. Nu är det intressanta att om jag kör med fock i ORCi så är den något mindre än tyskens och jag får kanske ett till och med ett högre värde eftersom mitt J-mått är 23 cm kortare.
Förhållandena borta i Flensburg måste ju ge betydligt lägre sjö än i Ystad. Att då köra kryss med fock i lättare vindar och lägre sjö kanske kan vara en riktigare optimering än det var i Ystad med sitt öppna vatten med betydligt mer sjö. Kanske dags att ta fram en lätt/mellan fock i alla fall för lite mer form. Finns det en så kallad optimal genua i ORCi? Är en 144% hårt straffad? Är en 135% optimal? Någon som vet?
Den stora frågan som också dyker upp om man ska köra havsrace med fock är hur straffad en gennaker i laminatduk blir i ORCi. Ska man köra fock får man ju komplettera med ett segel mellan fock och spinnaker. Focken står ju som svenska flaggan i toppen om man släpper på den.
Någon som vet hur laminatgennacker blir i ORCi? Någon som vet vem som vet?
Några direkta modifieringar för att "hotta familjebåten" ytterliggare går ju faktiskt att göra hyffsat ostraffat.
- Förstaget går ju att byta mot plastprofil för superseriös racing i ORCi.
- Bulltex komfortmadresserna går ju att ersätta med minimitjocklek i galon för att lätta ändskeppen
- Byta Dyeform riggen mot Rodrigg - kostar i och för sig i mätbrevet?
- Skaffa på sig en riktig lättvinds VMG spinnaker - behöver vi nog hur som hellst.
Martin Nilsson i Capio, Salona 37, som var vassaste "standardbåt" kör med 618,3 så vi riskerar inte att hamna i större klassen. Med tanke på båttyperna i Ystad så borde vi få hyfsat fri vind att köra i om upplägget är detsamma eller liknande som på banracen i somras.
Årets ORCi VM vanns av båttypen M37. En konstruktion från 2005.
LOA - Length overall 11.21 m
LWL – Length at waterline 10.05 m
Beam 3.50 m
Draft 2.00 m
Displacement 5.600 kg
Ballast 2.100 kg
Mainsail 44.5 sq. m.
Jib 105 % 34.0 sq. m. (GPH 2006 634.0)
Genoa 135% 42 sq. m. (GPH 2006 630.1)
Spinnaker 100.5 sq. m.
Frågan är hur den här Ballasten ser ut. Annars är det otroligt hur de har lyckats med mätbrevet.
9 kommentarer:
Kroka i spinngajen i focken och sugga ner den när du släpper ut focken. Ordinarie skot behåller du och då finns massor av justermöjligheter och du får till toppen!
Du får vagna fram fockenskotet till vanten så du slipper slitage mot vantskruvarna.
Det gör vi redan när det är såna lägen. Vi kör ut genuan också i gajen när det öppnar. Spinnakerskoten är perfekta till focken.
Du förstår säkert att vi har mer att hämta på en Code 1/Gamma 3 då det öppnar upp och blåser under 7-8m/s.
Silfverfågel, Diva 39, som vann Gotland Runt i stora SRS/SWELYS körde med reacher. Har man genua kanske en reacher är rätt på TWA 55-80 grader.
Det här är svårt. Båten går bra på fock ner till 4-4.5 m/s.
Vi måste börja fundera på vad som statistiskt sett är rätt. Ser jag tillbaka ett år så har vi inte hissat genuan på många race om jag ska vara helt ärlig.
Klubbmästerskapet i fjol, 2-3 Torsdagsseglingar (av totalt 14 st) och Trimcup 2009 en kryss och de öppna bogarna på Saltholm Runt i år. I övrigt har vi kört fock.
ja tycker att i SRS/SWELYS är det ingen tvekan att genua är rätt eftersom man inte får blanda spinnakers och gennakers. Vad som är rätt när man får köra båda är inte enkelt?
Min erfarenhet är att genuan är rätt billig i ORCi men som vanligt handlar det väl mest om att optimera båten för de rådande förhållandena. Capia försökte med fockar först men gick snabbt över till genuor och tog lite högre mätetal. En liten Assyspinn på bom i kombination med symmetriska är rätt billigt i ORCi (verkar ha kostat 1-2 s i år) så det är en självklar grej, i allafall om kör distansrace på ORCi. På kryss-läns har man ju inte mycket nytta av den. ORCi gör såvitt jag vet ingen skillnad på segelmaterial men skiljer mellan spinnakers som har halvbredd>75 % av undeliket och code0 som har halvbredd mellan 55 och 75%. Code 0 är lite dyrare än assyspinnaker (kanske 3-4 sekunder för en normal båt) En sak som man bör göra är ju att köra testmätbrev för sin egen båt, det kostar en slant men man kan göra en mycket bättre bedömning om man vet hur det slår....
Möjligheten att köra testmätbrev är absolut nödvändig att utnyttja så man inte köper på sig fel grejer.
Nu har jag inte lyckats få bekräftat eller om det bara var ett rykte att EM skulle gå av stapeln i Flensburg 2010.
Det är ju viktigt trots allt att inte ge bort en massa sekunder för det är ju dessa det handlar om till slut.
M37ans värden var ju IMS-värde från 2006 och det har ju hänt en del i regeln med anpassning mot IRC-båtar.
Det enda rätta måste väl vara att göra testkörningarna som du föreslår och sen att ORC lyckas spika var EM ska gå 2010.
Ju mer tid det finns för planering desto roligare blir det också att sticka dit. Särskilt för oss som inte varit med tidigare.
Det är ju viktigt att man inte kommer dit hals över huvud. Det är ju en hl del stålar som ska sättas in.
Som du kan se här är M37 mycket närä Dehler 34SV i 20009 ORCi: http://www.circolovelabrindisi.it/ORC2009/classifiche/entries_ORCB_ORCBC.html
ITA-15321 har ingen bulb i kölen, men är ännu lite styvare än Dehler 34 SV (130 vs. 125 i RM). Den har 44 m2 stor, 32 m2 106% jib och 88 m2 spinnaker. Den finska Dehler 34SV har ungefär lika mycket segel på kryss men nästän 10 m2 mera på läns.
Jag tror nog, att Dehler 34SV har bra möjligheter i ORCi.
2010 EM borde vara i Tyskland: http://www.orc.org/minutes/AGM%202008.pdf
Tackar. kanonbra här har vi det:
"FUTURE YEAR’S EVENTS
2010 ORC Int. European Championship Flensburg, Germany
2011 ORC Int. Worlds Cres, Croatia
2011 ORC Int. Europeans Norway"
Jag hänger på nästa till Flensburg sommar. Kommer dock inte att pantsätta min Häxa för att komma med. Jag får börja sälja jultidningar istället:-)
Carl-Henrik
Känns det inte tokigt att lägga så mycket pengar för att optimera sin båt för en enda regatta?
Och det är max 10 båtar i Sverige som orkar hålla på med den optimering som krävs för att hänga med... i år var det ny T-köl på Rodman 42 som gjorde dem omöjliga att tas med när det blåste.
Det behöver ju inte vara för en regatta.
ORCi går säkert att köra med genua eftersom regeln inte har så att säga inbyggda straff.
IRC straffar genua vilket inte gör den konfigureringen särskilt konkurrenskraftigt, för att inte säga omöjlig. Just nu kanske en optimering för Flensburg skulle ge en IRC optimerad lösning samtidigt.
Att komplettera genualösningen med en reacher är ju också ett alternativ som jag undersöker just nu.
När det gäller undanvind så funkar min spinnaker riktigt bra men jag vill ha en andra som reserv i fall vi förstör den i en broach eller i någon annan olycka. Det är lite svårt med 2 spinnakers att bestämma sig för hur nummer två ska vara när man köpt en allround som funkar för det mesta. Den blir lätt lite nischad.
Skicka en kommentar