söndag 23 augusti 2009

Ett år och lite till med vår Dehler 34 SV - Grynet - en summering

Varför ny båt?
Nu börjar ju resan långt innan vi fick henne. Den stora anledningen till att jag tittade efter en något större båt än min First 31.7 var att jag ville börja köra IMS 670 klassen. Klassen tilltalade mig eftersom det blev en hyfsad likriktning i klassen. Klassen bestod av standardbåtar i 33-37 fotsklassen.
EM skulle också gå i Marstrand 2008 och havskappseglingar som jag aldrig kört skulle plötsligt bli möjliga. För att köra IMS 670 så tyckte jag att de båtar som kunde komma ifråga var Dehler 34 DD, Dehler 36, First 36.7, First 34.7 och X-37. Sen fanns ju X-362 och X-332 att få tag i som begagnade.
Båten är lätt att gilla - Erland gjorde den här till mig ganska omgående från en ritning
Valet
Nu började den tuffa urvalsprocessen. Vi fick låna Lasse Hanséns First 36.7 i väntan på min nya båt. I september 2008 var vi tvungna att bestämma oss för att få en leverans till våren.First 36.7 gick riktigt bra och hade en del fina fördelar som att man kunde lasta ur sittbrunnsbänkarna vid kappsegling. Vi gjorde dessutom ett riktigt bra Ven Runt där vi blev 2a i totalen. Båten var enkel att driva.Jag ringde Martin Wikman och hörde mig för om en Dehler 34 DD då han berättade att de var i faggorna att släppa en ny Dehler 34.
- Kom upp till mässan i Göteborg så skulle du få se en ritning på båten.
- Jag kommer.

Dehler 34 SV presenterades som en fockbåt med möjlighet att köra genua. Hög kölprocent. Det visade sig också att de yttre dimensionerna var nästan identiska med First 36.7. Lovade gott. Mässans Dehler, jag tror det var en Dehler 36, hade en betydligt gedignare inredning än vad jag sett tidigare. Det var tänkt att bygga den nya lika gediget. Standard skulle vara ljus teak som annars var ett tillägg. Skönt med ett ljusare träslag.
Detta var första gången jag var i en Dehler. Kändes kvalitet, gedigen på ett annat sätt än kanske vår First gjort. First-båtarna har ju annars en tilltalande enkelhet och är funktionella.Vi kollade också in X-37 men prislappen var långt bort mot vad jag tänkt mig. Skulle båten mäta in i IMS 670 fick den ha specialköl och det kändes fel. Jeppesens första intryck på mig var ett Bornholm Runt när X-79 kom surfandes förbi allt och alla i början på 80-talet. Sedan dess har jag alltid kunnat tänka mig en Jeppesen design. Konstigt vad sådana händelser sätter sig. Det som fanns tillbuds nu passade dock inte. Jag ringde X-yachts som sa att jag skulle vänta lite för de skulle snart presentera ett kul alternativ i ny 34-fotare.
När jag fick se data på nya X-34 så var den något mindre och hade nästan 10kvm mindre segel om man räknade storsegel och fock. Betydligt mer i kölen så det verkade ju bli en höjdare den också. Svårt val. På X-34an hade man satt vantinfästningen i relingskanten. Om man nu har stålram i båten så känns det lite märkligt att ha vantinfästningen i sidan.
Mina båtkompisar från Abbekåstiden som hade Omega 30 och 34 hade ju alltid problemet med att inte kunna köra genua. Har man väl placerat vanten i sidan så har man inte möjligheten i framtiden att köra genua iheller. Om till exempel straffet i reglerna för genua skulle minska. Detta blev en liten hang up för mig. Att en X-34 skulle fungerat för oss som familj var det aldrig något tvivel om. Det skulle förresten alla alternativen göra.
Att välja båt är inte lätt. Jag slets mellan First 36.7, X-34 och Dehler 34SV. Jag hade nog blivit nöjd med vilken som.Vi fick möjlighet att testa Dehler 34SV i Holland i september. Prototypen var försenad. Testningen skulle varit redan i juni. Åke och Anders från Gransegel som skulle designa och sy min garderob var med och seglade henne. Vi stack ut och det var ett helt gäng med. Vi halvindade med spinnaker, länsade och kryssade. Folk var överallt ombord.
Det var svårt att få en cruisingseglande belgare att burka, ett par i en Jenneau att vilja prestera och en bakis journalist att skärpa sig.Martin ordnade så vi fick en egen tur på förmiddagen och det var då vi bestämde oss för att båten ska ha genua och backstag. Rätt eller fel så får det bli. Dehler 34 SV blir det också.


Det jag, så här nästan två år senare, minns är roderkänslan och styvheten i båten. Hur fint hon spårade trots att vi pressade henne på halvvind med spinnaker.

Leveranstiden blev nu framflyttad till februari, som blev framflyttad till april som blev den 10juni 2008.Har hon då infriat förväntningarna?

Prestanda

Hon har varit svårare att få igång i Öresunds krabba sjö i än vad jag trodde. Om det beror på att rattstyrning är nytt för mig eller om vi kört henne fel är svårt att säga. Det tar mer tid att vänja sig vid ny båt än man tror. First 36.7 var enklare att hitta skruven i. Lasses hade rorkult och genua. Detta spelade kanske in och gjorde att hon var mer lik First 31.7. Att hon har varit svårare att hitta spåret i beror i huvudsak på två saker och det är att hon är en fockbåt och har ratt. Min analys idag - kan ändras. :-)

Fock är ett segel som kräver mer noggrannhet än en genua. Genuan liksom sitter där den sitter och båten spårar på ett annat vis. Ratt är inte lika enkelt på kryss som rorkult. (30 år med rorkult och ett år med ratt spelar också in :-)).

På undanvind tycker jag det är tvärtom. Rodret har ett fantastiskt grepp i vattnet och styrningen svarar direkt. Nu är vi överens i besättningen om att vi har kommit så långt att vi har ett bra grundläge att utgå ifrån. Vi fick testat och kört mycket under Fyn Cup i år mot liknande båtar.

Sedan bilden togs har vi tagit hem 12 varv på övervantens grundtrim.

Säsongen 2008 var svår att värdera. Först ett Ven Runt, 10-13m/s, Saltholm Runt 10-16m/s och Mumm Stelton Cup 22m/s. 2009 började bra med ett perfekt Trim Cup i Skovshoved, ett hårt Fyn Cup 10-15m/s och en missad Kullasegling som det sedan blåste 12-14m/s på.

Första året så körde vi focken alldeles för plant och hårt trimmad. Under våren 2009 så har vi flyttat fram skotpunkten mer och är mer noga med var barberhaulen ska vara i sida. Storseglet har vi också flyttat längre och längre ner på travaren. Storseglet jobbar vi mer med än vad vi gjorde på First 31.7. Hon är känsligare för hur storen står. Kanske är det så att fock och stor samspelar mer. Nu har vi hittat pulvret och det kommer att göra att vi får lättare att "keep the head out of the boat". På undanvind med spinnaker är hon stabil. Vi har kört med vår Granspinnaker upp till 13-14m/s stabilt i flera race. Över det blir det tuffare att hålla koll och vi borde då ha en hårdvinds spinnaker med lägre skuldror. Båten går bra på undanvind. Glider bra på. Summa summarum så har det varit jobbigare att hitta farten än jag trodde det skulle vara. Nu har vi den så nu ska vi bara segla också.

Gransegel har inte bara levererat seglen utan de har verkligen supportat oss med sin knowhow för att hitta skruven.

Segelgarderoben

Garderoben som vi kör har i år kompletterats med en hårdvindsfock som inte går ända upp men som ändå överlappar lite.Vi har nu en garderob som funkar upp till 14m/s. Det får räcka.Segelgarderoben skulle kunna vara annorlunda men det beror på vilken typ av segling och efter vilka regler som gäller. I Öresund är det DH2009 och SRS/SWELYS.Ska man köra IRC så får man nog ersätta genuan med en lätt/mellanfock 2-6m/s. Man kan i så fall om man kör distanskappsegling också köra med en Gamma 3 eller som North kallar det Code 1 för att ha kraft på halvvind.

Är det ORCi som gäller tror jag det funkar bra med vårt ställ. Är genua hårt straffat i ORCi? Jag vet inte. Hur som helst så kör vi med:

Genua #1, 144%, 0-6m/s

Fock #3, 107%, 5 -10m/s

Fock #3.5 9-14m/s

Det finns andra Dehler 34 seglare som har:

Fock #3, 107%, 0-3m/s

Fock #3, 107%, 3-7m/s

Fock #3, 107%, 6-12m/s

Fock #4, 80%, 12-16m/s

Jag tror det är en fock för mycket om man kör bankappsegling. Ska man bara ha fockar måste man ha en gennaker för halvvindar om man kör distanskappseglingar. Det innebär fem segel istället för tre. Det gäller att inte fastna i segelval.

Här är Gransegel och jag överens så garderoben passar mitt sätt att segla. Vi har bara en allroundspinnaker som undanvindssegel. Den är sydd i Supercote 0.9. Håller för vad som helst. Jag håller just nu på och kollar på en ny i 0.75 optimerad för DH2009. Vi får se om det blir lönt.

Instrumenteringen

Jag valde bort Raymarine instrumenten till förmån för Nexus NX2. Jag har tre XL instrument på masten och det är lite för lite. Jag kommer att komplettera med två till på instrumentkonsolen.

Plottern är en Garmin GPSMAP 5008, touch screen. Autopiloten valde jag att få en varvsmonterad Raymarine Smartpilot S1g. Allt detta är hopkopplat och fungerar utmärkt. Nexus instrument är tydliga pålitliga och syns bra. Det enda som är märkligt är den stora skillnaden på apparent wind angel mellan bogarna. Är vinden så skruvad? Är det strömmen som påverkar? Jag har inte klurat ut detta.

Vi kan ha så mycket som 5-7 graders skillnad.

Bobåten

Mysig, bekväma sängar, snyggt trä, fina dynor, bra stämningen, bra och bred soffa om babord, bra med klädskåp, bra med speglar på toa. Så beskriver min 13-åriga dotter båten på frågan om hur hon skulle beskriva hur det är att bo i båten.Vi valde Comfortdynor i förpik och akterkoj och min fru brukar säga att "de är ju skönare än sängarna hemma". Pentryt fungerar bra.Kylen är knölig att packa bra. Känns inte riktigt färdig.

Vattenvolymen är för liten. Stämmer inte ens med specifikationen på båten. Detta är en miss som måste rättas till.

En miss tycker jag är att toavattnet alltid ska igenom septitanken. Vi har fått stopp en gång och det händer inte lika lätt om tanken är bypassad. Vi använder mycket sällan toan i hamn. Till havs då den används kunde det gå rakt ut.

Det mest påtagliga är klimatet inne i båten. Torr och fin om man jämför med First.

Kvalitetsbygget

Kvaliteten på trä och plastarbetena måste vara svårslaget. Finnishen på träet är topp.

Att båten blir styv av skrov och däck är laminerade ihop är också klart. Vi har en styv båt. Hur det är jämfört med stålramarna kan jag inte säga.

Vi har inte testat att gå på grund så det vet vi inget om hur hon skulle klara.

Vald utrustning från varvet har fungerat bra.

Svaret på frågan - Ja det har hon

9 kommentarer:

Peter gustafsson Skallk. sa...

Roligt att Ni lyckade segla "väl" i sundet i helgen.

Låter som Ni har fått skruvat en heldel på båten under året för att hitta farten och respekten från andra.

Mecka kan Vi alla göra med våra båtar, men den stora grejen för att hitta ännu mer fart är nog att kunna taåt sig från andra som seglar bättre och slippa göra deras misstag engång till.

Jag är impande över ert "race" ni kör i sundet och på webben.

Jag kommer gärna tillbaka med infå efter vår Krabbsegling som äger rum i helgen (skallkroken).
Vi har fått deltagare från Halmstad som även seglade Venrunt och hoppas få en fajt med dessa gubbar för all bli bättre.

//pg

Anonym sa...

Kul att ni hittat farten i båten. Seglar själv en 34 DD, minns våra första seglingar när vi broachade på kryssen. Gransegel verkar gjort ett bra jobb för er, kanske bättre i Malmö i än i Stockholm?

Anonym sa...

Kul med din summering. Inte är så olik min egen vad gäller båten och kvaliten. När jag såg X-34 som lanserades året efter att vi fick vår Doris så blev jag bara mer o mer nöjd över vår Dehler 34DD. X-34kändes mer spartansk o trång o jag gillar inte vant i relingen o tysk skotning. Jag har medvetet tagit det lite lugnt med race och det är först i år till W2Star som vi har haft en spinnaker (Gran 0,75oz).
Jag har också beställt en D4 3,5 hårdvindsfock av din kompis Åke på Gran. Tyvärr så blir det väl inga race med den i år??
Skoj att ni fåttt lite gång på Grynet.
Hälsningar från Stefan i Doris

Håkan sa...

Snygg båt!
Kul att ni är nöjda, inget kan vara värre än att lägga alla sina pengar på en båt för att sedan bli missnöjd...
Givetvis krig, svält och annat hemskt...
En helt annan sak Anders, finns det några respitregattor för kölbåtar i sundet?
Jag tänker mig tre korta kryss/läns-seglingar på en dag.

Anders Nilsson sa...

Ja, man måste ge båten tid. Det har vi lärt oss. Jag tyckte det fartmässigt lossnade på Fyn Cup i våras. Tyvärr blev vi diskade. Kullaseglingen blev det tyvärr inget av eftersom den blåste bort.
På Ven Runt i år hade vi farten men seglade bort oss.
Skönt att det satt nu.
När det gäller Gransegel i Stockholm vs Malmö så kan jag inte vad de gör annorlunda i Stockholm. Petno, när jag såg din kommentar, så kan du ju kolla Lommaseglarnas rapport från Watski 2 Star Kattegatt. Båda segerbåtarna Rolf/Lars i Tyrik och Richard/Stefan i Xar kör Gransegel. Xar en X-43 slog både Swan 45 och Farr 40.
Claes Hiersemann brukar annars säga att de har åtminstonde bidraget till 2 OS-silver, 2004 och 2008, i Tornado. :-)

Anders Nilsson sa...

Hej Håkan
Hur går det med HP1030?
Angående race kan vi ju alltid köra på MSS-cup?
Ska vi försöka samla 33-37 fotarna? Vad säger ni andra?

Håkan sa...

Jodå, det går framåt...
Lev 15 sept men det tror jag inte en sekund på ;-) Tror nog ingetting innan den ligger vid bryggan. Vi skall ev till varvet på fredag och titta på vår båt.
Seglingsmässigt känns det bra, kryssen på Tjörn Runt gick långsamt men sen gick det undan...
Vi tror dock att riggtrim var helt fel samt att skotpunkten måste in men visst gnager oron ändå. Vi får ju inte tappa för mycket på kryssen för det blir jobbigt att segla in...
Det konstiga var att vi hela tiden såg X-35:orna som vi sedan seglade om, vad höll de på med? Är den så svårseglad???
First 36.7 såg vi endast på kryssen och X-99 såg vi inte alls...
Det mest förvånande var nog att vi seglade jämnt med 40-fotare på halvvind vilket lovar gott :-)
Samla alla 33-37 fotare låter bra, vill mindre/större båtar vara med går det väl att lösa det med.

Anders Nilsson sa...

Självklart ska de som vill vara med få deltaga.

Anonym sa...

Kanonidé med cup för 33-37 fotare förutsatt att ni släpper in gamla 80 talsbåtar som Contrast 362.
Kul och intressant att läsa din summering. Har själv funderat på X37 men dyrt. Får väl hoppas på mirakel med kronkursen alt familjens prioriteringar.
Vad gäller AWA och 5-7 graders avvikelse mellan bogarna låter detta mycket. Dock fullt möjligt (enl vår erf och egen NX2 uppsättning) i lättvind och ström. Men aldrig i friskare vind./Johan på Josefina SWE225