Efter att ha funderat en hel del om vad som hände under årets Tjörn Runt med alla de materiella skadorna och även personskador som blev följden av kappseglarnas vägval så är det definitivt dags att börja diskutera och ställa krav på arrangörerna.
Att tro att skadade båtar är det som ska dra publik till klipporna i Bohuslän är både felaktigt och skadligt för segelsporten anser jag.
Säkerheten måste gå först. Stenungsunds SS lever med sin skärgård och den går det inte att göra något åt. Navigation är och har alltid varit en del av seglingen med risken att då navigera fel som en del av spelet.
Vi som är aktiva i Sveriges båtklubbar och arrangerar race måste börja tänka på säkerheten. Ingen sport mår bra av olyckor. Kolla på motorsporten. Jämför med speedway banorna hur de såg ut förr och nu. Vad har vi gjort inom svensk segling?
Folk seglar Gotland Runt utan flytväst på. Säkerhetsutrustningen kollas aldrig inför racen av arrangörerna. Jag tror det är dags att vakna upp.
7 kommentarer:
Både före Gotland Runt och Watski2Star Baltic besiktigas båtarna noggrant på allt som avser säkerheten. Livflotte, flytvästar, nödraketer, stuvningsplan o.s.v. Vid haverier skall haverirapport lämnas in.
De jämförelser som gjorts på bl.a Blur med motorsporten och dess risker är inte relevanta. Skillnaden där är att man gör allt för att öka säkerheten. Överför man Tjörn Runt till F1 då skulle man begränsa banan med två betongfundament på raksträckan mellan vilka endast en bil i taget kan passera...
Jag håller med Leif i avseendet att arrangörerna åtminstone i de större tävlingarna nog tar sitt ansvar i den delen att båtarna skall vara korrekt utrustade, d.v.s det skall finnas bra flytvästar till alla ombord.
Att besättningar seglar utan flytväst på Gotland Runt faller enbart tillbaka på den ansvarige skepparen och är väl knappast något som arrangören har möjlighet att kontrollera eller sanktionera? Det finns ju ingen regel som föreskriver att flytvästen skall vara på, utan man utgår ifrån att skeppare och besättning använder sitt sunda förnuft kring detta.
Vi har mest erfarenhet av de distanskappseglingar som vi kör i Danmark och Öresund.
Hittills inga säkerhetskrav annat än vad som skepparen och besättningen tycker är rimligt.
Missförstå mig inte för kappsegling innebär alltid risk för skador. Det viktiga är att man agerar som arrangör på de insidenter som sker.
För att detta ska bli systematiskt så krävs en rapportering och registrering av insidenter och olyckor.
Har jag rätt om att det gör KSSS. Jag blev glad idag när jag såg att en av våra yngre seglingsledare skrivit en incidentrapport från C55an som tappade rodret och hamnade på piren.
Varje arrangör av en distanskappsegling kan se till att banan blir rimligt säker. Det är skitenkelt att bestämma vissa rundningspunkter antingen med en tetra eller någon ö, sjömärke eller liknande. Det är helt uppenbart att publiken på "apberget" har placerat sig för att se just det som hände många båtar. Jag kan inte låta bli att tänka på "Jack-Ass"..
Tjörn runt är en bana på ett begränsat område där arrangören har full koll på hela banan, och det går inte att jämföra med t.ex. Gotland Runts passage på ostsidan vid Britterna eller Gotska sandön. Nu var det ett tag sedan jag seglade just Tjörn Runt, men passagen vid Rönnäng o Djävulshålet som uppenbarligen ger en kortare väg ska naturligtvis arrangören förbjuda. O varför inte lägga en liten boj på den 0,9 grynna i närheten av Djävulshålet. Klart att arrangören kan underlätta för oss seglare. Hur svårt kan det vara?
StefanK
Incidentrapporter.
Pappersarbete är en nog en svensk åkomma. Syftet är jättebra, självklart skall fel och brister uppdagas. Men frågan är, hur förvaltas och hanteras den insamlade informationen? Vilken instans sammanställer och publicerar rapporterna och ser till att fel åtgärdas? Vad händer om inte synpunkter följs upp, skall strafföreläggande utgå? Vad har du själv för tankar kring det Anders?
Samtidigt tycker jag du skjuter dig själv i foten angående säkerheten. Är du inte själv ansvarig för MSS-tävlingsverksamhet..?
Som Leif skriver. På såväl Gotland Runt som ORCi EM är säkerhetskontrollen rigorös. Allt kontrolleras in i minsta detalj. Om sen enskilda besättningsmän inte vill bära flytväst vid tex vindstilla och 30C, skall vara upp till var och en att bestämma anser jag. Min erfarenhet är att de ändå kommer på när vädret och situation kräver det.
När du skriver "hittills inga andra säkerhetskrav än vad skepparen och besättningen tycker är rimligt" avser du då att arrangör och besättningen är överrens? Det är ju trots allt säkerhetskrav på de distanskappseglingar som körs härnere också.
Slutligen är debatten på denna sida mycket mer nyanserad än på www.blur.se. Låt oss ha det så!
Jack Sparrow
Vi har massor att göra vad gäller säkerheten i MSS.
min poäng är att det händer inget om vi inte har fokus på det.
"Säkerhetsutrustningen kollas aldrig av arrangörerna" menar jag inte Gotland runt och andra KSSS arangemeng - det kan missförstås i mitt inlägg. KSSS är väl landets goda exempel på hur ett säkerhetsarbete ska se ut.
Jag tänker på de racen vi kör med vår båt. Jag vet att det är skepparens ansvar. Jag tycker också att när jag läste SHF´s säkerhetspapper så var det mycket som jag själv fick upp ögen för. Just nu funderar jag på att skaffa VHF med AIS. Jag hade inte stålar till det när jag köpte båten. Vi var inte med på ORCi EM i Ystad pga av kostnadssjäl.
Jag kan inte skaffa hela säkerhetskittet och gastarna är inte pigga på det heller - det är massor med stålar för oss.
Skicka en kommentar