fredag 5 september 2008

Grynet - Äntligen fick vi kört med genua

I söndags klockan 08.30 drog Bertil, Carl-Henrik och jag ut för att äntligen få köra med genuan. Det har blåst 8 - 16 m/s på i princip alla tävlingar och träningsseglingar i sommar. I söndags var det lovat lätt och vi stack ut och körde tidigt på söndagsmorgonen. Flaggorna hängde rakt ner men strax utanför hamnen fick vi lite pust. På bilden blåser det 2.7 m/s och vi gör 5.2 knop. Vi hade hjälp med att bygga upp fartvinden av strömmen men det känns ändå som här är det drag i lådan.
Vi frågade ett gäng som satt och pilkade torsk om de ville köra ett varv runt om oss. Carl-Henrik hoppade i deras båt och fick några bilder innan batteriet tog slut.
Vi har tidigare provat genuan i 6.5 m/s. Båten tål att segla i 6.5 men det är snabbare med fock då. Jag tror att vi kommer att tjäna på genuan upp till 5.5 m/s. I alla fall med lite skvalpig sjö. Focken kan nog som lägst köras i 4.5 m/s innan det blir riktigt tråkigt.
Det är bara att huka er om det blir lätt. Vi får se på Mumm-Stelton Cup i Vedbäck. Lätt står på önskelistan.

7 kommentarer:

mattias sa...

Mycket snygg genua - Vad är det för duk i den?

Ang Vedbæk så var det ju ganska lätt sist men enligt tradition så skall det väl blåsa på höst seglingarna. Vi hoppas ju på lite mer.

Anonym sa...

klarar ni att köra genua upp till 5m/s är de ju ungefär samma som med den tidigare D34:an. Det skulle tyda på att den´nya 34:an är ungefär lika styv trots ungefär 15kvm mer segel i krysstället. Det är intressant!
/Martin

Anders Nilsson sa...

Martin
Båten bär genuan till 6.5 m/s TWS men jag tror focken är snabbare från 5m/s.
Vi hade ingen att jämföra höjd med så man får ta värdena för vad de är.

Mattias
Genuan är sydd av Gransegel i Dimensions GPL-duk kolfiberduken.
"Dimension/Polyant var först ute med sin GPL-duk och det är den vi använder mest. I GPL, som står för Graphite Performance Laminates, utgörs basenvi ett scrim med Technora-fibrer i varp och väft, kombinerat med Technora-trådar även i 25 graders vinkel för att ta upp diagonallasterna. Ovanpå detta läggs sedan kolfibern i parallella band utmed varpen, varpå allt innesluts mellan två polyesterfilmer.
Det här blir inte bara oerhört starkt. En viktig poäng är också att alla de material som används har mycket bra UV-beständighet.
Dimension/Polyant lägger kolfibern i tunnlar som förhindrar att limmet binder samman fiberknippena. Det ger både smidigare hantering och lång livslängd."

Anonym sa...

Den ser otroligt fin ut genuan...intressant att man rek en traditionell triradiell design - det verkar ju vara gjutet som gäller annars.. (Jag har en tapedrive genua i kol som börjar blir lite trött och ska bytas ut så småningom men till vad?)

Anders Nilsson sa...

För en genua med mycket form i förhållande till storleken som vår lätt/mellan genua så är det säkert bäst med panel. Kol gör genuan lätt.
För försegel med mindre form som en mellan/hård genua då tror jag vi hade valt D4 från Gransegel.
På "Gjutna segel" får membranet sin huvudsakliga form från cross cut teknik.
Jag litar till åke och Claes på Gransegel. Det har varit rätt hittills för oss.

Anders Nilsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders Nilsson sa...

Jag glömde säga att för att få en riktigt jämn form så är det ju naturligtvis viktigt också med ett rejält antal paneler.
Kolla särskilt framkanten och toppen. Totalt tror jag den har 38 paneler.