söndag 28 september 2008

Klubbmästerskapet i Malmö SS var också en tight uppgörelse bland H-båtarna

Malmö SS H-båtar hade en riktigt tight fight under lördagens Klubbmästerskapseglingar. Små avstånd och riktiga närdueller. Jacob Jacobsson lär i sekvensen nedan Robert Nifelt och Björn Olsson att man kommer inte in för babords halsar till en rundning. Jacob lyckas dessutom med att hålla Jan Gustafson på utsidan. :-)
Martin Bergendorf tog bilderna.


Jacob gippar in och kör för styrbordhalsar mot märket.

Jan Gustafson fortsätter för babords halsar.


Janne Gustafson ligger längst ut för babords halsar.

Björn Olsson i SWE 533 börjar få det trångt.


Björn väljer att plocka spinnakern först
Kaos utbryter. Jacob kör på och Robert Nifelt får också plocka.

Jacob kör på


Jacob jacobsson plockar precis innan märket.
Tight vid bojen.



Spinnakern är inte riktigt inne.
Robert Nifelt kommer runt som tvåa tätt följd av Björn och Janne.




Robert slår sig fri och går ut i medströmmen.


Tufft läge för Janne. Jacob drar iväg

18 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anders.

Du glömde skriva att det var Martin Brgendorf som är den duktige fotografen!

Claes

Anonym sa...

Bergendorf skall det vara i efternamn.

Anonym sa...

Härmed är det bevisat: Träning är överreklamerat.... Well done J.!

Anders Nilsson sa...

Han har förmodligen kört för mycket Laser och glömde helt enkelt plocka ner. Det blev snyggt på bild.:-)

henrik e sa...

En regelkommentar. Plats för märke går före styrbord babord. Om jacob tvingar babordsbåtar som står i begrepp att runda så har han gjort ett regelfel.

Anonym sa...

Måste han inte vara inom 2 båtlängder från märket för att SB BB skall kopplas bort?

Claes

Anonym sa...

Hej,

Fina bilder och bra rapportering. Synd att KM i mss inte lockar fler båtar. Lomma hade totalt 27 seglande båtar.

http://www.lbs.nu/Resulkm.htm

Anders Nilsson sa...

Vi som var med hade riktigt kul, perfekt seglarväder och kanonfina banor.
Lommas upplägg med 6 race över 3 dagar är ju ganska annorlunda. Räknar man antal deltagare per race var ni faktiskt inte så många fler.
Vi kanske skulle bjuda in till Öresunds Klubbmästarnas race till våren. Hade det varit något?
Vinnaren flyttar hem arrangemenget till sin klubb.

Anonym sa...

henrik e Regel 18 gäller inte mellan båtar för olika halsar, så det är väl precis tvärtom. SB/BB går före plats vid märket.

Anonym sa...

Jo på undanvind gäller plats för märke före styrbord babord. Inte på kryss. Jag tror Jacob hade blivit diskad om Nifelt hade protesterat.
henrik e

Anonym sa...

helt klart att innerbåt har plats genom hela rundningen! han är dessutom läbåt med luffningrätt (se jipp!) och kan ta ut svängen vid märket. Men det vekar som om JJ smiter före, men om RN väjer i något skede är det torsk. Men man måste protestera för att få rätt.

Obs vänner olika halsar har ingen betydelse. Däremor upphör 18b?(den om zonen) att gälla om en av båtarna passerar vindögat.....AndersR

Anders Nilsson sa...

Anders R
Menar du att om Nifelt gippar till styrbord nära märket(inom 2 båtlängder) så har Jacob luffningsrätt? Har Nifelt ingen plats vid märket då?
Vad gäller angående tillbörlig kurs innan 2 båtlängders gränsen - kräver detta då att Jacob gippar till babord?

Cruising sa...

Man skall nog inte förringa antalet båtar i Lomma på KM. Även om bara räknar race 6 så startade 24 båtar. Det är mer än MSS 11. Men det viktiga att vi får mer båtar till våra race oavsett klubb.

Cruising sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cruising sa...

Regel 18 är tydlig. Vid överlapp måste innerbåten lämnas plats trots oavsett hals. Gäller ej vid kryss eller om den ena båten måste slå för att klara märket. Kolla scen 3 i följande illustrativa länk. http://www.ukhalsey.com/RulesQuiz/quiz.asp?id=7

Anonym sa...

Det är klart att SWE 583 måste ge plats för SWE 533 och SWE 599 (Rule 18.1). "About to round-zonen" är oftast >2 båtlängder (i praktiken när spinnakerbommen plockas (enligt dansk sejlunions tolkning)).
Dessutom har SWE 583 med fullt medvetande inte seglat banan enligt föreskrifterna(man rundade inte märke 2) "vi skippade den"-enligt besättningen. En potentiell violation av Part 1 Rule 2 "fair sailing".
Sålunda finns ingen anledning till att ge SWE 583 beröm på din hemsida.
Seglar hälsningar Karl SWE 561

Anders Nilsson sa...

Karl
Beröm och beröm - man kan läsa det som man vill.
Klart är att kör man inte banan och upptäcker det själva så ska man ju utgå. Det gjorde vi på Trim Cup i Kracer när vi upptäckte att vi rundat en prick på fel håll.
Protesterar ingen när ni upptäcker regelbrott och felaktigheter?
Segelsporten bygger på att man protesterar.

Anonym sa...

Obs att detta är intressant! Helt rätt som Karl säger att innerplats börjar gälla när man står i begrepp att runda. Det blir en bedömningssak men håller man på att ta ner spinnakerbom skulle nog protestkommittén gå på det. Dvs Jacob kan bli diskad om han tvingar innerbåtarna att gippa strax utanför 2-båtszonen. Men Jacob har rätt till väg och kan hävda styrbord så länge det inte kommer i konflikt med regel 18 och det ser ut som att det uppfylls eftersom alla kommer runt märket utan att gippa. Om innerbåtarna behållit sina spinnakers lite längre hade det dock blivit en jobbig rundning men ytterbåten hade inte kunnit gå före runt utan antagligen legat fyra efteråt...Men i motströmmen kan o bör man ha spinnaker länge så det skulle nog PK fundera på också.

Ärlig segling är viktig för sporten och ska inte glömmas bort. PK diskade ju en optimist som svurit två ggr mot samma båt under ett race på junior SM, (ligg inte o täck mig ditt j-a pucko) Kommer dessa ärenden till juryn så blir det nog ofta disk.
AndersR