Med ny båt så tar det i regel längre tid än man tror att få till "fine tuningen" på däcksutrustningen.
Jag har fått en del e-mail från seglare som är nyfikna på våra lösningar.
Vi har gjort en del ändringar som är avvikelser från standardlösningen från Dehler. Vår senaste utveckling är en trimtalja till den sexskurna skottaljan. Vi testade i Torsdags med stor belåtenhet. En bygel till det sexskurna blocket, ett fiolblock med hundsvott och skotråtta, ett dubbelblock och ett 6mm skot var det som behövdes. Blocken vi använt är Harkens 2658 och 2638. Blocken får bra plats och det var ingen särskild friktion mellan linorna.
Med bygel monterad på skotråttans ovansida så kommer trimtaljan väl ut från storskotet. Vi har fått sätta ett extra schackel i skotblocket för att skotet inte ska klämmas mot vår Windward sheeting system travare.
Uppe får man vara noga med en åtta på storskotet så att trimtaljans dubbelblock inte kan åka in i det 3-skurna blocket.
Den svarta påsen som skymtar bakom bommen är vår spinnakerbomsförvaring. Anders Borg på Gransegel hjälpte oss utveckla en påse så att bommen inte kan komma i kläm mellan mast och bom.
Detta är den egentliga huvudanledningen till att vi inte vill ha en dip-gipp lösning. Att ha bommen liggande på fördäck är ett relativt långsamt system jämfört med att ha den alltid färdigkopplad i påsen.
Rodkickens standard fjäder är på tok för hård. Vi bytade ner oss ett steg på skalan och sedan fungerade kicken bra. Vi har dubbelkommando på kicken för att ingen ska behöva springa ner i lä om vi är på väg att brocha.
Cunningham har också dubbelkommando som vi gett 8 ggr utväxling. Ingen ner i lä för att trimma.
Bomuthalet har vi dock bara som standard.
På rufftaket har vi kick och cunnningham på skotråtter. På den omärkta avlastaren har vi Barberhaulen till focken. Den justeras då i lovart och vi behöver inte heller ha någon i lä för det. Det runda blocket är till för att kunna använda motsatta sidans vinsch om det skulle behövas vid tex spinnakerkörning.
Vi har valt att köra end-to-end lösning på spinnakerbommen istället för standard som är dip-gipp. Blocken till nerhalet är bakflyttade mot standard.
Spinnakerbomsnedhalet är sedan draget längs rufftaket (gula linan). Detta gör att vid gipp så är linorna ur vägen för fördäckaren. För justeringens skull så har vi också här dubbelkommando.
Bredvid har vi sedan suggorna till spinnakerns läskot.
8 kommentarer:
Kommer den utan fintrim för storen från Dehler? Verkar ju konstigt...
Peter
Dehler Sverige har nog försett de flesta med en Harken dubbelskotslösning 4/8 ggr utväxling.
Jag tycker inte det är bra nog så vi fick en 6ggr lösning levererad i väntan på vad vi bestämde oss för. Vi kör så här nu. Funkade riktigt bra. 6/24 ggr. Slaglängden på trimtaljan är det jag funderade över om det var tillräckligt. Det blir det med de block som jag beskrev i texten. Nu är vi nöjda.
Vi kör samma upplägg på vår stor på 32m2. Fungerar bra och slaglängden räcker till för att justera från fullt drag till helt fladdrande... Dessutom är det ju trevligt då sköta det med en hand medan man har andra handen på rodret.
OK, då är jag med.
Vi har samma (6x grov + 4x fintrim). Borde man ju lätt inse att man inte kan köra stor med 8x en hel dag...
Hej Anders och tack för att du delar med dig!
Vi har standardblocken på vår D35a, och lurar på tyskt, eller block.
En fråga, fungerar det bra även på länsbogar då blocken är nästan ligger horisontellt?
På våran föredetta (X99) hade vi en svirvelbas vilket var bra då skotvinkeln alltid var samma.
-Undra om det skulle fungera med Harkens dubbelsvirvelbas och leda fintrimmet från durken upp ur den nedre råttan på D35an...
Båten (nr 164 Victory) har redan vinschar för tysktskot, men är osäker på att dom kanske bättre kan användas till focken/spinnaker för shorthand.
Tack än en gång för allt arbetet på hålla bloggen intressant och levande!
häls, Jörgen A
Jörgen
Tänker du dig något sånt här då i botten på sittbrunnen?
http://www.harken.se/productdetail.aspx?id=5749&taxid=5181
Förstod inte riktigt varför det inte skulle fungera på läns? Vi släpper altid upp fintrimmet först när vi ska runda från kryss och falla av. Travaren ska vara längst ner i lä på länsen. Har man den i mitten så kan det 6-skurna blocket skadas vid gipp av den anledning som du säger att vinkeln blir för flack.
Hej, ja nästan, fast en dubbel och placerad på en platta under skotskenan.
http://www.harken.se/productdetail.aspx?id=5171&taxid=5181
För att få in fintrimmet på den undre kammen, fäster man undre blocket i durken så linan kommer in underifrån.
På våran D35a med det undre stora dubbelfilolblocket (H401) vinklat åt lä är det ibland lite knöligt att få fast skotet när man styr från lovartsidan. Att vagna ner för att få bättre vinkel har jag aldrig tänkt på, tack för den!
Blir det då så att fintrimmet ska in bakom skenan?
En fördel om där är plats är ju att det blir längre slaglängd på fintrimmet.
Skicka en kommentar