måndag 7 januari 2008

Hur objektiva är båttidningarna i sina båttester egentligen?


En av 2 Dehler 34or som blev 3a och 6a i IRC Class 2 Garmin Hamble Winter Series

X-34an som vann IRC klass 3 i Garmin Hamble Winter Series

Båttester kan ju vara ganska kul att läsa och åtminstonde ett bra tidsfördiv så här i vintertid. Jag gick förbi pressbyrån och fick se att tyska Yacht hade gjort ett test av nya X-34an. En härlig seglare som ska bli kul att möta i sommar. Jag vet inte om någon är klar för leverans till sundet men vi får se. Jag var väldigt spänd på vad de sade om seglingsegenskaperna. Förresten, är det någon som vet om någon är såld än för leverans till säsongen 2008?

Hur som helst så hade jag sedan tidigare Yacht med testet av Dehler 34an eftersom det är ju kul att se om de uppfattade båten som jag själv när vi testade den Holland i september.

Jag lade listorna av plus och minus bredvid varandra bara för en jämförelse. För skoj skull. Det är nu det märkliga dyker upp. Saker som jag själv tycker är positivt som att styrningen känns direkt på Dehlern togs upp som negativt? Mycket märkligt. Är ett sladdrigt roder positivt? Testaren tyckte det var jobbigt att det hände något när han justerade rodervinkeln?

På Dehler 34an tyckte man att det var "schade" att man bara hade ett inredningsalternativ att välja på. Samma lösning och med en variant har X-34an men det nämns inte att det skulle vara negativt. Dehlern hade U-soffa + en rak längsgående soffa och X-34an hade 2 längsgående. Annars är inredningarnas planlösning lika.
Så är det i princip igenom hela jämförelsen. Går det att göra objektiva tester? Jag tycker inte Yacht kan det.

Annars var det mest positivt om båtarna och X-34ans enda negativa punkt var att den var för dyr till vad den gav seglaren i förhållande till konkurrenterna.

Att jag gör det här inlägget var egentligen mer triggat på grund av svenska Båtnytt i senaste numret gör ett test av Hanse 350. I testet kallar man Hanse 350 för racer/cruiser. Är alla andra racers och heta racers? Kan man ha kommit till den slutsaten i nyktert skick? Hur många kör race i Hanse? Jag känner bara till Isak Andersson med ett gäng polare på förra Saltholm runt. Vilket var kul gjort och härligt att se. Precis så ska seglingen vara men jag tror inte de tyckte de gjorde det i en racer/cruiser.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Anders. Lite då och då läser jag kommentarer som din avseende journalisters "objektivitet". Ofta efterlyser då, precis som du nu gör, bättre/mer "objektivitet". Jag har ofta undrat varför?? Vad är det som får oss att begära att en journalist skall vara "objektiv"? Är det kanske en kvarleva från SVT som har ett uppdrag från staten att vara "objektiv"?? För mig är det fullständigt naturligt att någon som tstar båtar gör det utifrån sina egna preferenser varvid tester därvidlag aldrig kan bli "objektiva". Man kan naturligtvis ha synpunkter på testarens slutsatser (om de inte överensstämmer med sina egna) precis som man kan synpunkter på en recension av en koncert eller bok.
Men släpp för guds skull greppet/förhoppningarna om att tester skulle vara något annat än personliga betraktelser som iofs kan vara trevliga att läsa. Den objektiva sanningen finns inte - har aldrig funnits - och kommer alltid bara att vara en blåögd förhoppning.

Anders Nilsson sa...

Det jag egentligen känner är kanske inte helt uttryckt i ordet "objektiv". Det är snarare i den symbios som tidningarna och varvens marknadsföringsfolk lever som jag tycker luktar osund. De är ju grymt beroende av varandra. Du har naturligtvis rätt i att objektivitet inte finns i sådana här sammanhang.
Yachts testerna är ju på en helt annan nivå än de svenska och de kan ju faktiskt segla. Testet angående dehler 34an är generellt sätt bra. Jag fick bara känslan av att X-34ans test hade ett förut-bestämt slutresultat.

Unknown sa...

Även om vi inte kan räkna med obejktivitet från båttidningarna som är beroende av varven och vice versa så reagerade även jag på Hansens epitet som Racer/Cruiser. Löjligt. För en tid sedan var det en test av A-35 som - av en erfaren artikelförfattare/testare - beskrevs ha en kryssfart av 15 knop och undanvindsfart på 30 knop...

Anonym sa...

Vilket jag konstaterar här:
http://fin6863.wordpress.com/2007/07/31/15-knop-pa-kryss-med-a35/

Anonym sa...

Det verkar vara en begreppsförvirring i vad som är en racer/cruiser? Det är samtidigt en trend att tillverkarna vill ligga i rqcer/cruiser segmentet.
De rena racebåtarna utan inredning finns sju knappt kvar längre. Vilka tycker ni platsar i begreppet racer/cruiser? Att Hanse inte ska kallas racer/cruiser torde dock vara klart? X35 borde platsa tycker jag och även nya Dehlern och X34. A35 är den för mycket racer för att platsa? First 34,7 är kanske också för racig? Som ni märker är det inte helt lätt!

Unknown sa...

Och X-Yachts benämner själva sin X-34:a som en "Performance Cruiser"...

Anonym sa...

Jag skulle kunna tänka mig att begreppet Racer/Cruiser sitter i betraktarens ögon. Finns det någon mall här eller är det en synnerligen subjektiv bedömning???
Och - Är det viktigt???

Annars kan väl det startas en tråd här där de som är R/C och de som inte är det listas... Kul och se om det går att komma överens ;-)

Unknown sa...

Ett enkelt facit i efterhand är väl att se hur många som verkligen kappseglas lit mer aktivt. Skulle inte tro att majoriteten av Hanserna kommer vara särskilt aktiva på banan...

Arnold_S sa...

Jag kan endast konstatera att läsning av recensioner är mer för mitt tidsfördriv än att kunna dra slutsatser från, då man i princip aldrig ställer båtar mot varandra.

Vad gäller nya Hanse 350 kan man ju hoppas på att man har bättrat sig ang ankarboxar som läcker in i förpikar pga av dålig plastning, roder som delaminerar, däck som är sammanfogade med plåt/träskruv samt lim etc. Men bristerna ovan så kan man ju knappast kalla sig racer då en sådan skall tåla tuffa tag och lite sjö...

Anders Nilsson sa...

Tyskarna, det nogranna och väldefinierade folket, sätter 5.0 i "segeltrahzahl" som gräns för racer. Dehler 34 Simonis Voogd med genua blir därmed en ren racer. Coolt va. Ola Burmark och Leif Englund får nöja sig med att ha Racer/cruicers eftersom de nöjer sig med fock (4.92). ;-)

Anonym sa...

Vad tycker Isak Andersson med sin Hanse? Är det en racer eller en cruiser med racerpotential?

Till Arnold, gäller det hansebåtarna över hela linjen eller endast 350:an?

Anders Nilsson sa...

Jag har faktiskt hittat en Norsk Hanse som kappseglar och har en blogg. Kolla på den:
http://heureka2004.blogspot.com/