torsdag 17 januari 2008

Svenska Båtnytt hamnade inte i topp precis

Bloggens omröstning om bäst båttester visade på ett tydligt resultat. De två största tidningarna i Europa tyska Yacht och engelska Yachting World röstades fram som bäst på test. De svenska tidningarna har en del att lära eller vad säger ni?
På Blur diskuteras om hur sporten skulle kunna profilera sig bättre. Hur är det med den svenska båtpressen? Har de svenska båttidningarna glömt bort kappseglingen? Har man tillräckligt med reportage från kappseglingarna? Syns kappseglingsbåtarna som är sponsrade tillräckligt? Taktik och trimartiklar finns de i tillräcklig mängd? Jolleseglingsartiklarna hur många är de?
Har bloggarna tagit över rapporteringsrollen?

5 kommentarer:

Anonym sa...

jo du kan ha rätt i att bloggarna "håller på att ta över rapporteringen".

Står det ett reportage i t ex Båtnytt om Lidingö runt så vinklas reportaget gärna till den extrema sponsrade 60-fots trimmaranen som deltog. Vem som vann seglingen nämns inte! Och alla som kämpade i den hårda vinden, gick på grund, skörade segel beskrivs inte djupare. 60-fotstrimmaranen har säkert skickat pressreleaser, har egna fotografer och överräcker allt till journalisten som tacksamt tar emot.

Som ett exempel på bra reportage vill jag lyfta fram Segling som under flera år följde Östersjömaran där man speglade "vanliga seglare" och lyfte fram personerna och båtarna på ett riktigt fint sätt. Tyvärr har nog Segling slutat med de artiklarna...

Den här utomordentliga Bloggen har med redaktör Anders förstått att vi gärna vill läsa om människorna och vad de gör med sina båtar. En eloge!

Så sammanfattningsvis tror jag helt klart att båttidningarna får se upp för Bloggarna som kan vara mer riktade mot specialintressen. Den interaktivitet (det går att kommentera och debattera!)som finns på Internet ger också en helt annan dimension än den tryckta tidningen.

Anders Nilsson sa...

Tackar och tar emot. :)
Seglingspressen har ett utrymme att fylla men jag tycker de missar tåget. Kappsegling har de tappat bort. Tidningen Segling har förbundsinformation men den är så gammal när den kommer att den är ointressant. Borde inte förbunden ha ett snabbare media för sin information? Tidningarna borde kanske ägna sig åt de mer odödliga tingen som taktik och båtfart? Tester av nya båtar är ju alltid populärt men då måste de vara trovärdigt utförda tycker jag.

Anonym sa...

Håller helt med Torsten och skulle kanske rent av vilja dra det ytterligare ett hack längre.
Behövs över huvudtaget båttidningarna längre???
Går jag till mig själv så köper jag förvisso dem fortfarande men börjar mer och mer fundera på varför.
Jag tycker iofs att tester är kul att läsa, oavsett hur mycket tyngd man kan lägga vid resultaten i dem.
Annonserna får en till viss del att känna sig uppdaterad.
Praktiskt båtagande har "gör det själv" artiklar som kan vara värda att spara. Men för övrigt - klart tunt.
Detta är naturligtvis en högst personlig reflektion men jag tycker nog att de olika bloggarna, bl a denna, uppdaterar mig på ett överlägset sätt och informerar mig med en snabbhet som tryckt media aldrig kan komma i närheten av.

Enda publikationen i vår region som känns alert är ju Seilas.

Så visst fortsätter jag att köpa tidningarna ett tag till (kanske av slentrian) men känslan av de tillfredsställer mitt behov i allt mindre utsträckning ökar.

Detta trots att bloggandet är en så ny företeelse.

Tänk om ett par år när bloggarna blir ännu mer proffsiga och producenter, förbund och seglare lär sig utnyttja deras räckvidd och kvalitet på mottagare ännu bättre...........

Anders Nilsson sa...

Jag tycker det ligger en hel del i vad ni säger. Visst ska man utnyttja det tryckta till mer än en nyhetsblaska.
Taktik, trimtips, båtfartartiklar, navigationsartiklar och som du säger, peterk, mekarartiklar där har ju tidningen en fördel. Det går att ta med och spara.
Det finns ju mycket som absolut inte ska vara i en tidning tycker jag. Förbundsinformation som idag finns i tidningen segling tycker jag tidningen som media är för långsam för. Många av förbunden orkar ju inte ens göra en inlaga.
Jag tycker att när det gäller de olika förbunden så har de ofta ganska misskötta hemsidor eller forum. Gå in på shf.nu och kolla även forumet. Inga inlägg sedan november. Okay, vinter är inte säsong men det har kommit en helt ny version av IMS - ORC International och IRC blir ett alternativ. Borde vara fullt av möjlig information tycker jag. Försöker jag få reda på hur jag ska gå tillväga för att mäta in båten i ORC International så hänvisas jag bara till ORC hemsida och att jag ska fixa en skrovfil.

Anders Nilsson sa...

Senaste segling som kom idagarna innehöll väldigt mycket av det som jag saknat tidigare. Håller ni med?